Małe dziecko z wielkim zaangażowaniem i powagą
podchodzi do każdej wykonywanej czynności. Może to być skupienie okraszone
śmiechem, zabawą, ale każde jest ważne i pomaga nabyć nowych umiejętności.
Wśród wielu zajęć kolorowanie odgrywa bardzo ważną rolę: pozwala przygotować pociechę
do edukacji przedszkolnej i zapewnia sporo zabawy, rozwija wrażliwość
estetyczną i umiejętności manualne. Doświadczenie nauczyło mnie, że często
dziecko nie chce korzystać z ćwiczeń, ponieważ nie wpisały się w jego aktualne
zainteresowania, dlatego często nakłonienie dzieci do ćwiczenia dłoni,
trenowania umiejętności prawidłowego posługiwania się kredką czasami graniczy z
cudem. Wydawnictwa prześcigają się w tworzeniu interesujących treści. Najlepiej
egzamin zdają szablony w ulubionymi bohaterami, zwierzętami czy zajęciami
naszych pociech, dlatego musimy uważnie śledzić ich zainteresowania, ulubione
filmy i seriale animowane, poszukiwać nowości, prześledzić wybór zabawek (co
nie jest trudne na zakupach z dzieckiem). Czasami może nam się wydawać, że jest
to niemożliwe, ponieważ dziecko ciągle sięga po coś nowego, szybko nudzi się
bohaterami i zabawkami oraz określonymi czynnościami. Musimy sobie uzmysłowić,
że to normalne i po prostu trzeba zaopatrzyć się w spory stos nowości, bo dziś
dziecko może nie być zainteresowane, ale jutro chętnie sięgnie po daną
kolorowankę czy zbiór zadań.
Ze względu na zainteresowanie
zwierzakami i codziennymi zajęciami regularnie sięgamy po wszelkie kolorowanki zawierające
tę tematykę. Ostatnio bardzo pomocne okazały się publikacje z serii Akademia mądrego
dziecka. Znajdziemy w niej bloki tematyczne pokazujące zabawę, samodzielne
czynności, zwierzęta, zajęcia w czasie określonej pogody. Powstałe przy
współpracy Anny Boboryk i Marzeny Dobrowolskiej publikacje zawierają coś, co
dzieci uwielbiają: estetyczne naklejki, które można wykorzystać na stronach z
kolorowankami przez dopasowanie naklejki do ilustracji lub przykleić na ubraniu
po wykonaniu zadania. Zadania posiadają zdanie zachęcające do poznawania i
kolorowania. Kolorowe strony przeplatają się z kolorowankami, dzięki czemu materiały
są urozmaicone. Gruba, prosta kreska pozwala początkującym rysownikom rozwijać
umiejętności.
W czasie ćwiczeń ważniejsze jest, aby nasza pociecha
zrobiła je po swojemu niż żeby męczyła się i wykonała perfekcyjną ilustrację.
Kolorowanie ma być zabawą zachęcającą do wracania do tej aktywności. Na pracę
nad precyzją przyjdzie czas, dlatego warto pamiętać, aby nie krytykować dzieci
tylko zachęcać do dalszej pracy. Z czasem same będą starały się robić to lepiej
i ładniej.
Szablony można też z powodzeniem wykorzystać do pracy
ze starszymi dziećmi. Takie proste ilustracje bardzo dobrze sprawdzą się w
czasie zabawy farbkami. Samo kolorowanie lub malowanie jest czynnością bardzo
ważną i pozwalającą przygotować młodych odkrywców do szkolnej nauki. Takie
niepozorne zajęcie pozwala rozwijać zmysł estetyczny, koncentrację, motorykę
małą, a nawet wpływają na kompetencje językowe. Poza koniecznością skupienia
się, odpowiedniego chwycenia narzędzia pracy, dobrania odpowiedniego koloru i
odpowiedniego nacisku kredką na kartkę kolorując uruchamiamy bardzo ważny
ośrodek Broki odpowiedzialny za ośrodek mówienia, który dodatkowo można
stymulować snuciem opowieści o bohaterze. Kolorowankę można potraktować jako
wstęp przed oglądaniem filmu tematycznego, co zmotywuje dzieci do tej
wyczerpującej czynności. Ośrodek Broki można również ćwiczyć za pomocą pracy z
różnymi masami, ale nie zastąpią one precyzyjnego kolorowania niezbędnego w
nauce pisania liter, czyli wprowadzającego dziecko w świat słowa pisanego.
Mózg jest całkiem podobny do innych naszych mięśni: im
bardziej go ćwiczymy tym jest sprawniejszy. Kolorowanie i malowanie rozwija
przede wszystkim obszary odpowiedzialne za zdolności manualne i twórcze
myślenie, a do tego pomaga zrelaksować się osobom, którym medytacja sprawia
problemy. Ukierunkowanie myśli na określony materiał pozwala osiągnąć stan
pozwalający nam na oderwanie się od codziennych problemów. Taki materiał może
być wykorzystywany do wspomagania dzieci z ADHD czy skłonnością do obniżonego
samopoczucia. Ponad to jest to interesujący materiał do zabawy w deszczowy
dzień. Jeszcze jednym ważnym skutkiem kolorowania jest pobudzenie obu półkul
mózgu, dzięki czemu ćwiczymy swoją inteligencję.
Połowa sukcesu to wyjście dziecku naprzeciw z
odpowiednimi materiałami. Wydawnictwo Egmont dysponuje bardzo szeroką
propozycją w tym zakresie, dlatego warto zerkać na stronę wydawnictwa i
sprawdzać, czy pojawiły się nowości, którymi Wasza pociecha się zainteresuje. Dużym
plusem sporej ilości materiałów jest to, że czasami łączy ilustrację z
kolorowanką, aby zachęcić młodych odkrywców świata do pracy. W przypadku tych
kolorowanek jest podobnie.
Minusem publikacji jest to, że na każdej stronie
znajduje się ilustracja co uniemożliwia ozdobienie pokoju wszystkimi pracami.
Dziecko musi dokonać wyboru czy woli jedną czy drugą ilustrację. Można też
kupić dwie takie same i po prostu pozwolić dziecku tworzyć dwa razy na tym
samym szablonie, a później zdecydować, która praca jest ładniejsza i zasługuje
na miejsce w osobistej wystawie w dziecięcym pokoju. Zdecydowanie polecam.