Działalność instytucji
wydawniczych na rzecz oświaty i edukacji w XIX i na początku XX wieku, red. Iwona Michalska,
Grzegorz Michalski, Łódź „Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego” 2014
Po wynalezieniu druku
książki stały się dość powszechne, ale ciągle brakowało ogólnodostępnej
edukacji. Zmiana sytuacji trwała bardzo długo, do tego na naszych ziemiach
zderzyła się z edukacją zaborców, co przeradzało się w niechęć do nauki i
wewnętrzne pragnienie pielęgnowania zwyczajów przodków. Polskie oficyny
wydawnicze miały wyjść naprzeciw tym potrzebom podtrzymywania polskości w
domach. Liczne podręczniki do nauki języka, historii i wielu innych przedmiotów
pełniły misją szerzenia wiedzy i podtrzymywania tradycji. Bardzo dużą rolę w
tym procesie odegrali wydawcy. Od nich zależało zaopatrzenie bibliotek, dostęp
do wiedzy oraz nastawienie czytelników do książek.
W monografii pod
redakcją Iwony Michalskiej i Grzegorza Michalskiego znajdziemy prace, które
przybliżą nam działalność edukacyjną z przełomu XVIII wieku po pierwszą połowę
XX wieku. Większość referatów dotyczy trudnego przełomu końca XIX i początku XX
wieku. Autorzy zauważają w nich, że instytucje te (podobnie jak obecnie) nie
były organizacjami charytatywnymi, dlatego musiały być nastawione na zysk. Przy
okazji pełniły różne misje, wynikające z potrzeb społecznych.
Praca przybliża nam
ówczesną sytuację kulturową, edukacyjną i gospodarczą, co pozwoli z nieco innej
perspektywy spojrzeć na obecne działania instytucji wydawniczych. Polecam
wszystkim zainteresowanych przemianami przebiegającymi na rynku wydawniczym.
Monografia pozwala spojrzeć na historię naszego kraju z perspektywy walki o
kulturę.
Wydano równeż: „Działalność instytucji wydawniczych na rzecz
oświaty i edukacji w XX i początkach XXI wieku”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz