piątek, 16 października 2015

Pierwszy mail do wydawcy, czyli jak pisać, żeby nawiązać współpracę

Maile są tak powszechnym sposobem komunikacji, że każdemu z nas wydaje się, że potrafimy się w ten sposób komunikować. Nic bardziej mylnego. Każdego dnia popełniamy wiele błędów w komunikacji prywatnej oraz służbowej. O ile w tej pierwszej wiele grzechów się wybacza ze względu na brak formalności i bliskie stosunki piszących to w drugiej już nie.
Tak nie piszemy!
Najczęściej popełnianym błędem przez osoby pracujące i blogujące jest pisanie zbyt bezpośrednie i jednocześnie ogólne. W ramach eksperymentów zbadałam skuteczność różnych form komunikacji z wydawnictwami i mogę śmiało napisać, że jeśli nie chcecie współpracować z wydawcami to piszcie:
Witaj,
jestem zainteresowany współpracą blogerską
Tu mój blog: xyz
bloger
lub
Witaj,
Prowadzę bloga książkowego i chętnie nawiążę nowe współprace blogerskie z wydawnictwami. Mój blog xyz ma bardzo duże powodzenie, ponieważ dziennie odwiedza go pięćset osób.
Pozdrawiam
Bloger
Ile wydawnictw odpowiada na tego rodzaju wiadomość? Ile sprawdzi Waszego bloga? Jak będzie to jedna na tysiąc (wchodząca z nudów) to już jest to wielki sukces, bo zwykle nikt nie chce kontynuować takiej korespondencji i tak zaczynającej się współpracy.
Właściwe zwroty to podstawa
Wierzę jednak, że chcesz osiągać sukcesy bez spamowania niesamowitej ilości wydawnictw. Jak to zrobić? Na początek przygotuj listę wydawnictw, z których najłatwiej pozyskać książki (czyli takich, które wydają książki z współfinansowaniem autora). W tym czasie czytaj kolejne książki, dbaj o jakość opinii (błędy w każdym zdaniu skutecznie odstraszają). Następnie wyślij wiadomość zaczynającą się od słów „Szanowni Państwo”. Wiadomość kierujesz do osób Ci nieznanych, dlatego należy zachować należyty dystans, okazać szacunek. Taką wiadomość kończymy sformułowaniem „Z poważaniem” (ewentualnie „Pozdrawiam”) i podpisem (imię i nazwisko, a nie nazwa bloga czy pseudonim).
Co w mailu

W wiadomości musisz w interesujący sposób opisać siebie, więc na pewno nie może być to wiadomość w stylu: „Prowadzę bloga książkowego, ponieważ lubię czytać książki”. To wynika już z faktu regularnego dodawania wpisów. Opisz swoje zainteresowania, osiągnięcia, cele, do których dążysz blogowaniem, podaj przybliżone statystyki, adres bloga oraz co oferujesz w ramach współpracy, jakie książki wydawnictwa znasz (linki do opinii) oraz co z aktualnej oferty Cię interesuje. Na koniec zapytaj się jakie oczekiwania ma wydawca wobec blogerów. Całość musi być interesująca, dlatego warto przeczytać ją najbliższym, aby ocenili czy chcą poznać osobę, którą prezentujesz w mailu. Pamiętaj, żeby nie przynudzać, czyli nie opisywać wszystkich szczebli swojej edukacji, ale np. ostatnie i czego się na nich nauczyłeś potrzebnego do prowadzenia współpracy i dalszego samokształcenia. Pokaż, że Twój blog jest inny od wielu o tej tematyce, że Ty jesteś osobą wyjątkową, otwartą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz