Jonestown
Karol Samsel
trzecia część tryptyku "trzy pogrzeby"
Tytuł książki poetyckiej Karola Samsela, echo utopijnego projektu Jima
Jonesa, sugeruje rewizję jednego z wielkich marzeń nowoczesności.
Marzenia o świecie koniecznym – świecie oczyszczonym z przypadku. W tym
sensie poetycki idiom autora nie uległ zmianie. Za maskami, które
podmiot nakładał w przeszłości, kryli się przecież kolaboranci i
mordercy, zdrajcy i gorliwi słudzy ideologii: nowoczesne wcielenia
biblijnego łotra. Punkty orientacyjne tej poezji uległy jednak
przemieszczeniu. Na tle wcześniejszych zbiorów, a można tu mówić o
kontynuacji linii wytyczonej w Więdnicach i w Prawdziwie noc, tworzących razem z najnowszą częścią specyficzny literacki tryptyk Samsela (Trzy pogrzeby), wyróżnia tę książkę specyficzny, silniejszy niż kiedykolwiek autotematyzm. Jeśli Więdnice to szukanie pośrednictwa łotra, Prawdziwie noc z kolei – droga na Karmel przez dolinę ciała, Jonestown jest, w głównej mierze, poezją o literaturze i sacrum, również – o sacrum
literatury. Punktem wyjścia kolejnych tekstów, a zarazem ich centralnym
problemem, jest akt stwarzania wiersza, spełniany na oczach czytelnika
„poetycki performance”, który – poeta ma świadomość kłopotliwości tych
gestów – zakorzenia pisanie w tradycji. Wiersz, banknot wyciągnięty z
„brudnego, pokrwawionego portfela polskiego języka”, wychodzi od wiersza
i do wiersza powraca, usamodzielnia się w wierszu, a także żyje w
ciągłym dialogu z wierszami. Trwa w nieustannym namyśle nad własnym
przedmiotem oraz kształtem. Literatura, ta wielka i ta źle urodzona (a
nie brak tutaj wypraw w stronę form estetycznie podejrzanych) nie służy
bowiem sacrum, lecz je współstwarza. Staje się momentem przejścia, ogniową próbą wiary.
Konrad Zych
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz