Stephanie Milton, Minecraft.
Księga sekretów ocalałych, il. Joe McLaren, tł. Anna Hikiert, Warszawa „Egmont”
2016.
Bardzo długo trwał pęd ulepszania gier. Z roku na rok
grafika coraz bardziej przypominała rzeczywistość i zmuszała użytkowników do
inwestowania w coraz lepsze karty graficzne. W 2009 roku stworzono Minecraft w
oparciu o język programowania Java, dzięki czemu sama gra nie wymagała milionów
linijek kodu. Znakiem charakterystycznym jest bardzo prosta grafika wzorowana
na produkcjach z lat 80 i 90. W odróżnieniu do gier sprzed prawie czterdziestu
lat posiada ona otwarty świat. Zadanie gracza polega na budowaniu własnego
świata z sześcianów, dzięki czemu możemy z niej tworzyć tak jak z klocków.
Różnica jednak polega na tym, że jest to twór wirtualny, w którym manipulujemy
postaciami oraz otoczeniem. Od pomysłowości gracza zależy jak będzie wyglądał
stworzony przez niego świat. Wielkim plusem jest to, że może w niż praktycznie
każdy, kto choć troszkę potrafi obsługiwać komputer lub tablet. Z tego powodu
zdobyła ona wielkie powodzenie wśród dzieci.
Ta popularność oraz wiele informacji o
terapeutycznych właściwościach takiej gry (rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
umiejętność planowania, konstruowania) sprawiły, że zaczęliśmy przymierzać się
do wejścia w świat gry oraz wykorzystać jej potencjał do rozwijania określonych
umiejętności. Mimo tego uproszczenia gra jest trójwymiarowa, pozwala na
obserwację z różnych kątów i świetnie pobudza poczucie wyobraźni przestrzennej.
Do tego gracz sam musi stworzyć cel dla swojego bohatera, czyli coś jak klocki,
ale w komputerze, z czym wiążą się zmiany pór dnia. Ponadto trzeba pokonywać
potwory, przed którymi mogą uchronić fortyfikacje, co wymaga zaopatrzenia się w
surowce wtórne.
Wydawnictwo Egmont wyszło naprzeciw potrzebom miłośników
gry i wydało serię książek pozwalających wejść w wirtualny świat, przetrwać,
zdobyć potrzebne materiały, rozbudować swoje światy.
W książce znajdziemy proste przepisy na tworzenie
różnego rodzaju broni, sposobów bronienia się przed stworami z gry, w jaki
sposób budować bazy, aby były trudno dostępne dla wrogów (m. in. smoki,
pająki). Liczne opisy, wiele rad mogą nam się skojarzyć z labiryntami i
niebezpiecznymi pułapkami z piramid, pradawnych grobowców oraz zamczyskami z fantastyki.
Rady są naprawdę proste, zilustrowane, przemawiające
nawet dla początkującego gracza. Książka niewielka, rady i ich rozmieszczenie
przemyślane, dzięki czemu łatwo się odnaleźć. Do tego znajdziemy miejsce na
własne notatki, co pozwoli nam na zapamiętanie zastosowanych strategii oraz
zapewni możliwość podzielenia się nimi z innymi. Lektura jest tak prosta i
niewielka, że czyta się szybko, dzięki czemu można szybko wrócić do gry. Na
samym początku (przed stroną tytułową) młody czytelnik znajdzie też cenne rady
dla siebie. Dowie się jak zachować anonimowość w sieci, jak uchronić się przed
cyberprzemocą.
Książkę polecam każdemu graczowi Minecrafta. Dzięki
prostym, praktycznym radom nie będą musieli uczyć się na własnych błędach.
Pozostanie tylko tworzenia ze zdobywanych materiałów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz