Marta Galewska-Kustra, Pucio mówi pierwsze słowa, il. Joanna Kłos, Warszawa „Nasza
Księgarnia” 2017
Nauka mówienia jest jedną z trudniejszych
umiejętności do opanowania. Wymaga ćwiczeń, odpowiednich materiałów,
przygotowania i neurologicznej gotowości na mowę. Dziecięcy mózg oraz układ
artykulacyjny muszą dojrzeć. Mowa wiąże się także z rozumieniem, poznawaniem
otoczenia, przyswajaniem sobie nowych słów, umiejętnością dopasowania i
dostrzegania podobieństw. Kompetencja językowa człowieka z wiekiem bardzo się
zmienia. Od prostych sygnałów przechodzimy do coraz bardziej rozbudowanych form.
Dziecko dużo wcześniej rozumie, co się do niego mówi nim wypowie pierwsze
słowa. Tkwiący w dzieciach potencjał jest bardzo duży i trzeba o niego dbać.
Można go rozwijać od pierwszych dni życia dbając o kontakt wzrokowy z pociechą
i przez wspólne próby wymawiania liter, później sylab, a następnie całych
wyrazów. Warto uczyć dziecko naśladowania różnych odgłosów, ale też trzeba
naśladować odgłosy, które ono wypowiada, aby zachęcić je do ćwiczenia narządów
mowy. Bardzo ważne jest poświęcanie dużej uwagi, wspólne zabawy, czytanie
pierwszych książek. Poza przyswajaniem sobie pierwszych wierszyków lektury
powinny zawierać atrakcyjne dla dziecka ilustracje i zachęcać do współpracy.
Marta Galewska -Kustra ma na swoim koncie kilka
książek wspomagających rozwój mowy. „Wierszyki ćwiczące języki” zawierające
zbiór zabawnych wierszyków dostosowanych do wieku dziecka i wzbogacony
interesującymi ilustracjami przyciągającymi dziecięcy wzrok. „Z muchą na luzie
ćwiczymy buzie” i zabawna opowieść zachęcająca do wypowiadania samogłosek.
Wesoła opowieść i interesujące rysunki zachęcają młodych czytelników do
ćwiczenia mowy. Natomiast „Zeszytowy trening mowy” to interesujące ćwiczenia
dla przedszkolaków.
Do naszego domu trafiła kolejna książka autorki. Tym
razem dla młodszych czytelników lub z dysfunkcjami mowy. „Pucio mówi pierwsze
słowa” to lektura kładąca nacisk na poznanie słownictwa z otoczenia, czyli od
nazwania członków rodziny, przez poznanie wyposażenia wnętrza domu, części
garderoby, podstawowych produktów spożywczych, otoczenia spotykanego w mieście,
przedmiotów, które można znaleźć w przedszkolu lub na placu zabaw, a także w
sklepie czy w czasie przyjęcia urodzinowego. Dzieci razem z bohaterami wybiorą
się też na basen, poznają części ciała, wyposażenie łazienki, sypialni, nazwy
czynności oraz przyimki.
Na końcu książki znajdziemy wszystkie słowa z ich
ilustracjami, dzięki czemu będziemy mogli utrwalić materiał, ale też poćwiczyć
dziecięcą spostrzegawczość, sprawdzić, czy nasza pociecha rozumie znaczenie
słów.
Górna część każdej strony (2/3) zajmuje ilustracja
zawierająca scenkę z życia bohatera (i każdego dziecka). Pod nią znajdziemy (1.3
strony) podpisane pojedyncze obiekty, które znajdują się na głównej ilustracji.
Połączenie kontekstu zrozumiałego przez dziecko z ilustracją elementu pozwala
ma lepsze zrozumienie uczonego słowa.
Pracę z książką warto rozpocząć od pokazywania
określonych obiektów. Pokazując przedmiot pytamy dziecko „Co to?”, a następnie
odpowiadamy np. „krzesło”, kiedy pokazujemy krzesło. Następnie wyszykujemy na
ilustracji krzesło i pytamy się: „Gdzie jest krzesło?” i odpowiadamy: „Tu jest
krzesło”. Takie ćwiczenia pozwolą wzbogacić słownictwo, wyćwiczyć
spostrzegawczość, nawiązać bliską więź z rodzicem, zachęcą do wypowiadania
pierwszych słów, powtarzania po opiekunach.
Warto wykorzystać książkę do wspólnej zabawy w
poszukiwanie przedmiotów z ilustracji we własnym domu. Można prosić pociechę o
przyniesienie rękawiczek, pokazanie stołu, znalezienie skarpet itd. To pozwoli
małym odkrywcom połączyć ich otoczenie z tym znanym z książki.
Ciekawym pomysłem jest także wykonanie papierowych
obiektów lub karty z ilustracjami przedmiotów zbliżonych to tych z
książki. W czasie czytania zadaniem
dziecka będzie znalezienie obiektu na ilustracji i w kartach, a następnie w
domu (dziecko może ruszyć na poszukiwania z kartą). To wpłynie pozytywnie na
rozwój koncentracji, pomoże utrwalić słownictwo, dostarczy odpowiedniej ilości
aktywności fizycznej, która pomoże zachęcić bardziej ruchliwe dzieci do pracy z
książką.
Poza interesującym materiałem dla dzieci w lekturze
znajdziemy także wprowadzenie pomagające rodzicom na wspólną zabawę z
dzieckiem.
Całość przemyślana, dobrze opracowana, wzbogacona
interesującymi ilustracjami Joanny Kłos. Solidna oprawa, grube strony pozwalają
na sięgnięcie po lekturę kilkumiesięcznymi pociechami.
Książka idealnie sprawdzi się też w przypadku dzieci
z zaburzeniami mowy. Proponowane ćwiczenia pozwolą na rozwijanie reakcji
dziecka na komunikaty dorosłego, pomogą w kształtowaniu spostrzegawczości,
pomogą w nauce wymawiania wyrazów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz