niedziela, 19 lutego 2017

Drżące ciało reż. Pedro Almodóvar

Drżące ciało jest cenione za opowiedzianą historię miłosną. Jednak niewiele osób analizuje równie interesujący (dla mnie nawet bardziej) kontekst historyczny. Początek filmu rozpoczynają sceny z czasów gen. Franco. W telewizji najnowsze informacje z krajowej telewizji informujące o stanie wojennym (stanie wyjątkowym). Na pustych ulicach są tylko robotnicy naprawiający ozdoby świąteczne. Tę ciszę i pustkę zimowej ulicy zakłócają krzyki kobiety, wplatające się w wiadomości o grupach terrorystycznych zakłócających ład i spokój obywateli (oczywiście chodzi o ETA, z którą gen. Franco ciągle walczył).
Matka Victora rodzi go w autobusie, za którym na murze widnieje napis z hasłem przeciwno ograniczaniu wolności. Liczne zamalowane miejsca w różnych odcieniach na murze świadczą o tym, że władze walczą z takimi wolnościowymi dążeniami.
Almodóvar pokazuje nam również politykę prorodzinna w czasach dyktatora, kiedy poród w trudnych warunkach staje się powodem do dumy, do zachęcenia innych kobiet, by starały się o dzieci, ponieważ jest to działanie na rzecz społeczeństwa.
Kolejna epoka to czasy movidy, madryckiego ruchu kulturowego powstającego w podziemiu, a po śmierci caudillo wybuchającego kolorowym, szybkim życiem. W tle muzyka "andaluzija" nawiązująca i do współczesności i do czasów wojny domowej.
Genialne jest też podsumowanie reżimu, kiedy bohater jest na cmentarzu -matka była prostytutką, ponieważ w reżimie kobiety nie mogły się uczyć. Miały być matkami i żonami. Mimo bardzo odległych ideologii jest we frankizmie coś, co mnie pociąga i doskonale rozumiem tę walkę z komunizmem. W filmie zachwyca mnie to, że nie ma rozrachunków z reżimem. Po prostu żyją dalej. Było minęło. Jest teraźniejszość (z czym często mają problem Polacy).
Almodóvar pokazuje również bardzo ważne wydarzenia dla historii Hiszpanii: 500-lecie odkrycia Ameryki, które było obchodzone bardzo uroczyście. W tym czasie także były w Hiszpanii Igrzyska Olimpijskie, dzięki którym oczy całego świata były zwrócona na ten prowincjonalny kraj.
Hiszpania po przystąpieniu do Unii Europejskiej intensywnie się rozwijała. Hiszpański reżyser nie stroni od pokazywania kontrastów między nowym i starym. Stare dzielnice sąsiadują z nowoczesnymi wieżowcami.

Drżące ciało(1997)

Carne trémula

gatunek:
  • Melodramat
  • Thriller
produkcja:
  • Francja
  • Hiszpania
premiera: 9 stycznia 1998 (Polska) 12 października 1997 (świat)
reżyseria:
  • Pedro Almodóvar
scenariusz:
  • Ray Loriga
  • Pedro Almodóvar
  • Jorge Guerricaechevarría

 Opis historii pokazanej w filmie w artykule: Anna Sikorska, Podróż przez historię w Drżącym ciele reż. Pedra Almodóvara, w: "Kultura i Historia" nr 22/2012 http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/4205 

Jeszcze więcej w książce

 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz