czwartek, 27 kwietnia 2017

Nikola Kucharska "Mity greckie dla dzieci w obrazkach"



Nikola Kucharska, Mity greckie dla dzieci w obrazkach, Warszawa „Nasza Księgarnia” 2017
Umiejętność mówienia i rozumienia to przede wszystkim znajomość kodów językowych wychodzących poza dosłowne znaczenie słów i głęboko osadzone w naszej kulturze. Nauka mówienia nie jest niczym innym, jak nauką kultury z całym bogactwem symboli. Mitologia oraz „Biblia” są ważniejszymi źródłami pozwalającymi odczytać znaczenia słów. Z tego powodu warto wracać do tych książek, poszukiwać znaczeń. Wersje opowieści dostosowanych dla dzieci pozwalają od najmłodszych lat kształtować tę świadomość językową.
O „Biblii” jak i mitologii pisałam już kilka razy w kontekście różnych wydań, kolejnych odsłon. Mitologia (mimo braku znaczenia religijnego) czytana i przetwarzana jest od wieków nie posiadała zdecydowanie mniej wersji dostosowanych dla dzieci. Dzięki bogatej sztuce starożytnej, licznym odwołaniom do wierzeń w pracach pierwszych greckich filozofów oraz wzrostowi zainteresowania antykiem w czasach renesansu motywy z mitologii ciągle do nas wracają, urozmaicają nasz język. XV wiek stał się znaczącym przełomem, kiedy artyści wykorzystywali elementy wierzeń starożytnych Greków do urozmaicenia swojej twórczości. Nie brakuje tych zabiegów i w polskiej literaturze. Pojawiają się satyrowie, nimfy, cyklopi i wiele innych. Motywów mitologicznych nie zabraknie też w naszym języku. Ich nieznajomość przekłada się na małe kompetencje językowe. Kształcenie wymaga rozszerzania umiejętności i poznawania źródeł symboli takich jak „narcyz”, „syzyfowa praca”, „słup soli”, „strzała amora”, „nić Ariadny”, „złote runo”, „Arkadia” i wiele innych symboli, związków frazeologicznych wymagających znajomość mitologii, zmuszających do poznania kontekstu. Wczesne wprowadzenie dzieci w świat językowych symboli jest tu bardzo ważnym elementem kształcenia pozwalającego – zgodnie z zasadą Wittgensteina (Granice naszego języka są granicami naszego świata) - poszerzyć spojrzenie na świat.
Kilka lat temu na rynku wydawniczym pojawiła się bardzo interesująca propozycja dla wszystkich miłośników niezwykłych opowieści oraz dzieci, których rodzice mają świadomość wagi solidnego kształcenia językowego. Poznawane w dzieciństwie opowieści sprawiają, że łatwiej sięgamy, wykorzystujemy i rozumiemy język. Niedawno pisałam o dwutomowej „Mojej pierwszej mitologii” Katarzyny Marciniak. Narratorami są tu zwierzęta. Ich codzienne życie staje się pretekstem do opowiedzenia kolejnych mitów, po których znajdziemy wyjaśnienie oraz zastosowanie symboliki we współczesnym języku. W ten sposób od prostej opowieści dziecko może w łatwy sposób przejść do własnego stosowania mitów w codziennej mowie. Doskonałe wyczucie dziecięcych potrzeb przez autorkę przełożyło się na sukces jej książki przybliżającej kulturę grecką dzieciom, a to zaowocowało kolejną odsłoną "Mojej pierwszej mitologii".
Dziś kolejna odsłona mitologii dla dzieci. Tym razem mamy do czynienia z książką adresowaną do dużo młodszego czytelnika, ponieważ mogą z niej korzystać zarówno dzieci dopiero siadające oraz przedszkolaki, a nawet uczniowie nauczania początkowego. „Mity greckie dla dzieci w obrazkach” to przede wszystkim obrazkowe opowieści znanych nam historii. Nikola Kucharska znana z takich prac jak „Opowiem ci, mamo, co robią koty”, „Koci blok rysunkowy”, „Królestwo jakich wiele”, „Legendy polskie dla dzieci w obrazkach”, „Podróż dookoła świata” zabiera młodych czytelników w świat greckiej mitologii. Znajdziemy w niej stworzenie świata, opowieść o bogach greckich, Prometeuszu, Demeter i Korze, puszcze Pandory, Dedalu i Ikarze, dwunastu pracach Heraklesa. Podobnie jak w „Legendach polskich dla dzieci w obrazkach” w „Mitach greckich dla dzieci w obrazkach” na pierwszej stronie znajdziemy czytanki, które dopiero na kolejnych stronach są zilustrowane. Dzięki temu zabiegowi mamy książkę podzieloną na czytanki do poduszki oraz ilustracje do oglądania oraz wykorzystania w czasie ćwiczenia mowy z dzieckiem. Po przeczytaniu opowieści możemy sobie (na podstawie tekstu) opowiadać poszczególne mity. Komiksowe rysunki zachęcają do samodzielnego czytania uczniów nauczania początkowego, natomiast bogate w szczegóły ilustracje stanowią interesujący materiał do ćwiczenia spostrzegawczości, poszerzania słownictwa. Znajdziemy tam liczne przedstawienia bóstw, mitycznych stworów, a także zwierząt. Przemawiające do dziecięcej wyobraźni ilustracje pozwalają na lepsze zapamiętywanie mitologii.
Grube, kartonowe, solidne i matowe w dotyku strony sprawiają, że książka jest trwała. Jedyna rzecz, do której mam zastrzeżenie to rozmiar czcionki w opowieściach na pierwszych stronach. Gdyby była o rozmiar lub może dwa większa rodzicowi dużo lepiej czytałoby się w półmroku (czyli warunkach usypiania dziecka).
Całość bardzo atrakcyjna dla dzieci. Lekturę polecam głównie przedszkolakom, ale z powodzeniem można ją wykorzystać w pracy z uczniami nauczania początkowego do nauki tworzenia własnych powieści, trenowania umiejętności językowych.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz