sobota, 20 maja 2017

Elżbieta i Witold Szwajkowscy "Sto wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych. Czytaj z dzieckiem i słuchaj jak mówi" il. Karolina Dziewa


http://www.gwfoksal.pl/ksiazki/sto-wierszykow-atrakcyjnych-do-cwiczen-dykcyjnych.html
Elżbieta i Witold Szwajkowscy, Sto wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych. Czytaj z dzieckiem i słuchaj jak mówi, il. Karolina Dziewa, Warszawa „Wilga” 2017

Umiejętność poprawnego mówienia jest jedną z ważniejszych w osiągnięć człowieka. Język to jeden z najważniejszych sposobów komunikowania się. Najczęściej wyrażany jest przez mowę, dlatego jest ona niezwykle ważna w życiu człowieka. Od umiejętności wypowiedzenia słów zależy to, czy będziemy rozumiani przez innych. Złe wymawianie słów utrudnia, a czasami uniemożliwia komunikację i nawet najrozleglejsza wiedza oraz bogaty zasób słownictwa nie mogą zastąpić umiejętności werbalnych, dlatego już od pierwszych dni trzeba dbać o prawidłowy rozwój organów mowy. Zła wymowa może prowadzić do nieporozumień, ponieważ jeden dźwięk może całkowicie zmienić znaczenie słowa. Wczesna wizyta u logopedy pomoże w wyeliminowaniu wielu wad. Gabinet można odwiedzić w każdym wieku (zarówno noworodki, przedszkolaki, jak i osoby dorosłe).. Specjalista pomoże określić prawidłowości lub nieprawidłowości już u niemowlaków oraz pomóc osobom w starszym wieku przywrócić umiejętności językowe. Najczęstszymi odwiedzającymi gabinety są dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym jednak warto udać się do specjalisty, kiedy dziecko jeszcze niewyraźnie mówi w wieku dwóch lat. Wczesna interwencja pozwoli na lepsze rozwijanie niezwykle ważnych umiejętności językowych, ponieważ to one przekładają się na nasz dalszy sukces lub jego brak. Dzieci lepiej posługujące się językiem, mówiące wyraźniej, potrafiące bezbłędnie wymawiać słowa łatwiej formułują myśli oraz mają lepsze wyniki w nauce. Ponad to nasze umiejętności językowe w ojczystym języku wpływają na możliwości uczenia się innych języków. Jeśli my lub dziecko nie potrafimy wymówić określonych fonemów w swoim podstawowym języku (rodzimym) to nie będziemy potrafili tego zrobić i w innych językach. Ten brak elastyczności wpływa także na nasze zdolności do nauki wymowy fonemów nam nieznanych.

O ile dorosły zdaje sobie sprawę z konieczności powtarzania ćwiczeń dziecko bardzo szybko się nudzi. Warto wówczas urozmaicać materiały. Na polskim rynku wydawniczym pojawiło się wiele publikacji pomagających rodzicom oraz specjalistom na przyjemną pracę. Warto sięgnąć po serię „Sto wierszyków” Elżbiety i Witolda Szwajkowskich. To lektury pozwalające ciężką pracę zamienić w zabawę słowem. Dzięki umiejętnie dobranym ćwiczeniom, interesującym zadaniom przedszkolak może nie tylko nauczyć się wymawiać, ale poszerzy swoje słownictwo. Pod każdym wierszykiem znajdziemy przykłady dodatkowych ćwiczeń dla dzieci oraz wskazówki dla rodziców lub terapeutów. Pytanie, na które powinien na początku odpowiedzieć specjalista lub rodzic w czasem może być pytaniem kierowanym do dziecka. To pozwoli śledzić wzbogacanie słownictwa.

„Sto wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych” jest trzecią książkę z serii. Utwory zawarte w lekturze pozwolą na doskonalenie wymowy. Znajdziemy w niej informacje, w jaki sposób ćwiczyć z dzieckiem, na co zwrócić uwagę. Składająca się z sześciu części książka zawiera utwory działające na dziecięcą wyobraźnię. Bohaterami są zarówno zwierzęta, ludzie, pojazdy, instrumenty, emocje, dzięki czemu nie tylko mamy okazję ćwiczyć umiejętność mówienia, ale i poszerzać wiedzę, słownictwo, przemycać ciekawe informacje, zabierać w świat dzieciom znany i nieznany. Każdą część książki podzielono wg głosek, jakie są ćwiczone w danym rozdziale: szumiące, syczące, r, samogłoski nosowe, rzadko występujące głoski i łamańce językowe. Dzięki skupianiu się na określonych literach dziecko ma także okazję poznać alfabet, nauczyć się odróżniać dźwięki. Bardzo cennym dodatkiem do każdej części są też wskazówki logopedyczne, które pomagają rodzicom na samodzielną pracę z dzieckiem.

Książkę (podobnie jak dwie wcześniejsze) wzbogacono estetycznymi ilustracjami Karoliny Dziewy, oprawiono w solidną oprawę oraz bardzo dobrze zszyto strony, dzięki czemu długo będzie można korzystać z lektury. Całość prezentuje się ładnie i przyciąga dziecięcy wzrok.

Książkę polecam przedszkolakom oraz uczniom nauczania początkowego. Proponowane ćwiczenia pomogą dostrzec z jakimi głoskami dziecko ma problem.



 

 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz