poniedziałek, 15 maja 2017

Stanisław Łoboziak "Laboratorium w szufladzie. Biologia"



Stanisław Łoboziak, Laboratorium w szufladzie. Biologia, Warszawa „PWN” 2016
Uczenie się to przede wszystkim eksperymentowanie. Już od pierwszych chwil swojego życia wąchamy, oglądamy smakujemy, aby lepiej poznać świat. Z wiekiem nasze doświadczenia są coraz bardziej skomplikowane, ale też i uporządkowane. Z chaotycznych obserwacji przechodzimy do coraz bardziej uporządkowanych, aż na pewnym etapie edukacji owo doświadczanie kończy się i często zastępowane jest ulotną teorią wymagającą nauki na pamięć. John Dewey przekonywał, że aby zmienić sposób edukacji, zwiększyć jego efektowność trzeba zmienić podejście do nauczania: ma ono być doświadczaniem, które prowadzi do kolejnego doświadczania., a to do następnych i w ten sposób następuje niekończące się uczenie.
Nauczyciele coraz bardziej rozumieją te idee ciągłego uczenia i wykorzystywania doświadczenia, ale nie zawsze podręczniki i wyposażenie sal dydaktycznych stwarza odpowiednie warunki. Naprzeciw młodych odkrywcom i ich nauczycielom wychodzi Wydawnictwo Naukowe PWN serią książek „Laboratorium w szufladzie”. Czytelnicy znajdą w niej takie tytuły jak: „Biologia”, „Fizyka”, „Chemia”, „Matematyka”, „Modelarstwo i robotyka” oraz „Elektrotechnika, elektronika, miernictwo”. Każda z publikacji oferuje szereg zadań-ćwiczeń-eksperymentów pozwalających oswoić się z poszczególną dziedzina w warunkach domowych. Dzięki temu edukacja i zdobywanie środków na eksperymenty naszych pociech nie będą ani drogie, ani uciążliwe. Ponad to pozwolą zainteresować tematem, zachęcą do poszerzania wiedzy oraz odmiennego sposobu spędzania wolnego czasu i edukowania.
Tom „Biologia” podzielono na siedem głównych części: 1) DNA – przepis na życie, 2) Fotosynteza – apetyt na światło, 3) Restauracja pełna gości – gleba, 4) Woda – podstawa menu, 5) Mikroorganizmy – pierwsi kucharze, 6) Hodowle – domowe zoo, 7) Laboratoryjna książka kucharska.
Na początku znajdziemy dokładny opis potrzebnych materiałów, możliwości wykorzystania sprzętów znanych z domu, pomoże inaczej patrzeć na domowe sprzęty i twórczo wykorzystywać je do eksperymentów. Nie zabraknie tu też informacji i wskazówek, w jaki sposób zachować bezpieczeństwo.
W pierwszej części odkryjemy tajniki DNA, nauczymy się barwić różne elementy komórki, izolować DNA i nauczymy się w jaki sposób obserwować materiał pod mikroskopem. Nie zabraknie tu też budowy komórki oraz informacji, że o tym kim jesteśmy decyduje nie ilość genów, ale zakodowana w ich informacja.
W drugiej części dowiadujemy się jak bardzo ważne jest światło w naszym życiu. Nauczymy się inaczej patrzeć na zachodzące wokół nas zjawiska, lepiej poznamy moc zielonych roślin. Proponowane doświadczenia z glonami pozwolą nam lepiej zrozumieć zjawisko fotosyntezy. Nie zabraknie też interesujących obserwacji bioluminescencji.
W trzeciej części poznamy tajniki najważniejszej rzeczy na świecie: gleby, czyli biologicznie czynnej i bardzo zmiennej warstwy skorupy ziemskiej. Są tu informacje dotyczące użyźniania gleby, składników mineralnych, które można znaleźć. Pojawią się eksperymenty pomagające ocenić przepuszczalność ziemi, badać jej zachowanie w kontakcie z wodą, poruszone zostaną kwestie pobierania wody z gleby przez rośliny. Nie zabraknie barwienia kwiatów, obserwacji dżdżownic w słoiku czy rosnących roślin.
Czwarta część poświęcona jest wodzie. Dowiemy się w jaki sposób ją badać, od czego zależy pH, w jaki sposób działają filtry, w jaki sposób środowisko i gospodarka wpływają na wodę.
Piąty rozdział przenosi nas w świat mikroorganizmów. Znajdziemy tu wiele cennych informacji o bakteriach, miejscach, w których występują najczęściej. Poza interesującymi doświadczeniami dowiemy się wielu cennych informacji o powstawaniu mikroskopów, początkach obserwacji małych przedmiotów. Ponad to pojawiają się informacje, w jaki sposób należy zbadać czy powinniśmy poddać się kuracji antybiotykowej i jakimi antybiotykami. Ponad to młody eksperymentator może samodzielnie zrobić jogurt.
Szósta część zachęca do hodowania różnorodnych zwierząt i roślin, a w siódmej znajdziemy opis potrzebnych substancji. Na końcu znajdziemy miejsce na własne notatki.
Całość jest przemyślana, pozwala wejść w biologię od podstawowych wiadomości i je poszerzać. Ponad to każde doświadczenie oznaczono kolorem świadczącym o poziomie trudności zadania. Dużym plusem jest tu proste, ale fachowe wyjaśnienie zjawisk, spora dawka teorii, ale w przystępnej formie.
Książkę polecam uczniom szkoły podstawowej oraz szkoły średniej. Będzie to doskonałe uzupełnienie podręcznika. Na pewno bardzo przyda się nauczycielom chcącym urozmaicić lekcje.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz