piątek, 15 września 2017

Wystawa "Hubert Czerpok. Początek"

ZAPRASZAMY NA OTWARCIE WYSTAWY
Hubert Czerepok_grafika na www
w piątek 15 września o godzinie 19
Otwarcie poprzedzi oprowadzanie kuratorskie z udziałem artysty o godz. 12 w Zachęcie.
Wystawa Hubert Czerepok. Początek składa się z trzech instalacji wideo. Pierwsza z nich to trzykanałowa projekcja zrealizowana na miejscu wykopalisk w Karahan Tepe, gdzie odkryto najstarsze miejsce kultu uważane za kolebkę osadnictwa i datowane na 10 tysięcy lat przed naszą erą.  Artysta analizuje więc różne teorie dotyczące powstania tego niezwykłego znaleziska, gdzie  ̶  jeszcze przed rewolucją neolityczną, czyli przed początkiem rolnictwa i hodowli zwierząt  ̶  z połączonych ścianami słupów megalitycznych powstały owalne struktury. W sferze domysłów pozostaje, jaka cywilizacja zdołała tego dokonać oraz kim byli ludzie, którzy zakopali sanktuarium 1500 lat później i dlaczego.
Hubert Czerepok porównuje wyprawę w tak odległą przeszłość do podróży na Marsa i nawiązuje do Stalkera Andrieja Tarkowskiego. W filmie narracja prowadzona jest przez trzy postacie: Pisarza (człowieka sztuki), Profesora (człowieka nauki) i Stalkera symbolizującego duchowość. Te trzy perspektywy widzenia ucieleśniają trzy roboty — łaziki marsjańskie.
Kolejną realizacją jest trzykanałowe wideo Kontynuacja będące wizualną opowieścią o starej, poprzemysłowej kolejce linowej w gruzińskim mieście Cziatura, która działa niemal nieprzerwanie od 1953 roku. Została zbudowana dla górników pracujących w okolicznych kopalniach. Choć upłynęło 60 lat, była najwygodniejszym i najszybszym sposobem przemieszczania się mieszkańców miasta. Artysta zdążył zrealizować tę pracę tuż przed rozbiórką kolejki jesienią 2016.
Tytuł wystawy został zaczerpnięty z kolejnej pracy wideo — filmu paradokumentalnego przedstawiającego badania DNA pierwszych Piastów i hipotezy dotyczącej ich obcego rodowodu, która pojawiła się już w XIX wieku. Jednym z pierwszych jej zwolenników był Karol Szajnocha. W 1858 roku zaprezentował tezę, że w VI wieku na ziemie polskie napłynęli skandynawscy imigranci zwani Lachami. Kolejną wersję tej teorii przedstawili w 1918 roku dwaj niemieccy historycy Lambert Schulte i Robert Holtzmann. Odwołali się do dokumentu zwanego Dagome iudex, w którym Mieszko I (nazywany Dagome) oddaje swoje państwo pod opiekę papieżowi. Na tej podstawie Niemcy uznali, że był to najpewniej duński wódz imieniem Dago, który około 960 roku podbił na czele swojej drużyny ziemie nad Wartą. Od dwóch lat Instytut Chemii Organicznej PAN w Poznaniu realizuje projekt badawczy, który ma ostatecznie rozwiązać zagadkę pochodzenia Mieszka I i dynastii Piastów.

W prezentowanych na wystawie pracach fikcja miesza się z nauką, wielość hipotez i teorii poszerza nasze spojrzenie na rzeczywistość, złożoną i niejednoznaczną, i powoduje, że pytanie o źródła pozostaje otwartym.
Hubert Czerepok, artysta sztuk wizualnych, autor instalacji, fotografii, obiektów i filmów. Urodził się w 1973 roku w Słubicach. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie w 1999 roku obronił dyplom w pracowniach Izabelli Gustowskiej i Jana Berdyszaka. W latach 2002–2003 odbył studia podyplomowe w Jan van Eyck Academie w Maastricht, a w latach 2004–2005 w Higher Institute for Fine Arts w Antwerpii. Asystent, a potem adiunkt w Pracowni Wideo na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Obecnie profesor nadzwyczajny na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie, kierownik Pracowni Filmu Eksperymentalnego. Bada anomalie, rzeczy dziwne i wymykające się kontroli, analizuje konstrukcje determinujące ludzkie zachowania, tropi konspiracyjne teorie i zjawiska paranormalne, szuka reguł Wielkiego Spisku, miesza historię z utopią. Z wyjątkową erudycją i poczuciem humoru balansuje na granicy ironicznego dystansu i autentycznego zaangażowania.
Hubert Czerepok. Początek16.09–19.11.2017
kuratorka: Monika Szewczyk
współpraca ze strony Zachęty: Magdalena Komornicka
partnerzy: Galeria Arsenał w Białymstoku, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, Urząd Miejski w Białymstoku, Akademia Sztuki w Szczecinie
partner technologiczny: GoPro
sponsor wernisażu: Freixnet
patroni medialni: Stolica, artinfo.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz