poniedziałek, 26 marca 2018

oswoić niepełnosprawność w przedszkolu i w szkole



Agnieszka Kossowska, Duże sprawy w małych głowach, wyd. III, zmienione, rozszerzone, Warszawa „Linia” 2018
Jaki jest świat niepełnosprawnych dzieci? O czym marzą? Z jakimi trudnościami się spotykają? Czego możemy się od nich nauczyć? – odpowiedzi na te pytania znajdziemy w książce Agnieszki Kossowskiej „Duże sprawy w małych głowach”, w której znajdziemy opowieści o pięciu niepełnosprawnościach: autyzm, niepełnosprawność sensoryczna, niepełnosprawność ruchowa, niepełnosprawność intelektualna, wcześniactwo, epilepsja. Bohaterami oprowadzanymi po innym spojrzeniu i funkcjonowaniu w świecie są dzieci.
Sześcioletni Franio zabiera nas w świat autyzmu. Tłumaczy swoje odmienne zachowanie, problemy z komunikacją, terapię oraz naukę trudnej sztuki rozumienia świata. Chłopiec nie mówi, ale ma inne sposoby porozumiewania się z otoczeniem. Ma też koleżankę Julkę, która potrafi mówić, ale ma problem z echolaliami i z tego powodu również wiele czasu spędza na terapii. Franiu opowiada jak bardzo każdy się różni. To dotyczy również osób z autyzmem: każdy lubi coś innego, boi się czegoś innego, a łączy ich problem z przetwarzaniem bodźców z otoczenia.
Jedenastoletnia Ania zabiera nas w podróż o świecie dotyku. Dziewczynka tylko w ten sposób może odbierać i uczyć się świata, ponieważ jest niewidoma. Pokazuje nam, w jaki sposób uczy się świata, poszerza swoją wiedzę, rozwija zainteresowania. Nie zabraknie też informacji o twórcy alfabetu Braille’a oraz mogą poznać litery.
Ośmioletnia Klaudia niedosłyszy, dlatego chodzi do specjalnej szkoły, w której uczą się dzieci mające problemy ze słuchem. Nim tam trafiła była diagnozowana, mogła wybrać sobie aparat słuchowy. Czytelnicy dowiadują się, dlaczego uszy są tak ważne i jakie zwierzęta ich nie mają. Interesującym dodatkiem jest ilustracja z budową ucha. Klaudia tłumaczy, w jaki sposób odbiera świat, z czym ma trudności, na co musi uważać, w jaki sposób radzi sobie z niepełnosprawnością.
Pięcioletni Leoś choruje na SMA. Z tego powodu jeździ wózkiem, oddycha przy pomocy butli i używa specjalistycznego sprzętu do karmienia, podtrzymywania ciała. Mimo tego chłopiec ma marzenia, ulubione zajęcia i dużo podróżuje. Był w górach, na basenie i wielu innych miejscach. Wszystko dzięki otwartym i pomysłowym rodzicom.
Siedmioletnia Ola ma wodogłowie. Skomplikowane operacje i sprzęt rehabilitacyjny pozwalają jej na uczenie się i rozwijanie swojej samodzielności. Nie jest to łatwe, ale dziewczynka nie poddaje się i każdego dnia dużo się uczy.
Sześcioletnia Zuzia ma MPD, czyli dziecięce porażenie mózgowe. Wielu jej znajomych ma podobną diagnozę chociaż każde funkcjonuj inaczej: jedne dzieci chodzą, inne jeżdżą na wózku, nie panują nad odruchami, kuleją. Zuzia uświadamia nas, że zwykłe, proste, codzienne czynności wymagają od niej niesamowicie długich ćwiczeń oraz dużego wysiłku.
Dziewięcioletnia Zosia jest niepełnosprawna intelektualnie. Jej świat jest piękny, poukładany, sporo w im zabawy. Bywają jednak chwile smutku z powodu wyśmiewania się innych dzieci. Z tego powodu cierpi też jej siostra bliźniaczka, Ania. Dziewczynki urodziły się razem, ale każda w innym tempie się rozwija. To jednak nie przeszkadza im w kochaniu się i dobrej zabawie.
Dziewięcioletnia Justynka jest wcześniakiem z epilepsją (czyli padaczką). Opowiada o tym jak bardzo chciałaby mieć rodzeństwo, ale jej mama bardzo się boi, ponieważ po urodzeniu jedynaczki wiele miesięcy spędziła w szpitalu czuwając przy córce walczącej o życie. Dziewczynka jest inteligentna, ale ma pozostałość po wcześniactwie: blizny i chorobę, przez którą musi być pod stałą kontrolą lekarzy.
Każdy rozdział zakończono interesującymi ćwiczeniami dla dzieci i dorosłych. Pozwalają one zrozumieć, w jaki sposób funkcjonują osoby o odmiennym sposobie odbierania świata. Materiał podzielono w taki sposób, że można jedną opowieść przybliżyć jednego dnia i zachęcić do wykonania zadań, które doskonale zapełnią godzinę wychowawczą.
Książka bardzo ciekawa, kolorowa i ze zróżnicowaną, dużą czcionką. Autorka przybliża czytelnikom problemy przed jakimi stają osoby niepełnosprawne. „Duże sprawy w małych głowach” to interesujący materiał dla nauczycieli chcących wyjaśnić uczniom na czym polega określona niepełnosprawność.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz