Teatr w edukacji polonistycznej
Metodą
dydaktyczno- wychowawczą, nawiązującą do tradycji jest metoda
teatralna, która jest nadal aktualna, a jej oddziaływanie ma charakter
interdyscyplinarny i trwały. Pozwala na rozpoznawanie
charakterystycznych cech i odruchów innych osób w kontaktach uczeń-uczeń
opartych na akceptacji i wzajemnym poszanowaniu własnej godności,
polega na rozpoznawaniu własnych uczuć oraz sygnałów emocjonalnych
wysyłanych z otoczenia. Rozpoznawania charakterystycznych cech
i odruchów innych ludzi człowiek musi się nauczyć w praktycznych
interakcjach. Teatr daje szansę budowania i odbudowywania więzi
psychicznych w realnym świecie oraz doświadczenie własnej
emocjonalności.
Sztuka
jest otwarciem na drugiego człowieka, dopełnia się dopiero w połączeniu
z odbiorcą. Szczególnie teatr spaja różne rodzaje sztuk, integrują się
w nim elementy literatury, muzyki, tańca, malarstwa, które stają się
środkami teatralnego wyrazu. Teatr zaspokaja potrzeby psychiczne
jednostki ludzkiej i odgrywa ważną rolę w rozwoju osobowości człowieka.
W szerzeniu zainteresowań teatrem wiodącą rolę pełnić może szkoła, nie zastąpi jej dom ani środowisko rówieśnicze.
Już
w klasie szóstej dzieci potrafią same opracować regulamin zachowania
się w teatrze. Sposób zachowania się świadczy właśnie o kulturze
człowieka, która jest kulturą ludzkiego współżycia. Teatralny
savoir-vivre ułożony przez dzieci musi być przestrzegany w muzeum, kinie
i teatrze.
Ogromną
wartość wychowawczą mają również inscenizacje prezentowane innym klasom
w pracowni polonistycznej. Premiery wzbudzają zawsze duże
zainteresowanie wszystkich klas, nauczycieli i rodziców.
Uczenie
przez działanie rozbudza wyobraźnię, rozwija dziecięcą osobowość
wzbogacając przeżycia, a w czasie przygotowania inscenizacji każdy uczeń
ma możność stania się reżyserem, aktorem, scenografem. Samo ćwiczenie
recytacji pomaga umiejętniej spojrzeć na teatr i grę aktorów. Taka
zabawa w teatr umożliwia umocnienie więzi koleżeńskich, otwiera uczniów
na różne postawy, pozwala im przeżyć jakąś sytuacje w „laboratorium
życia”, jakim jest scena.
Własna
twórczość dziecka wdraża go do zrozumienia tworzywa teatralnego
przy uczeniu się roli, obmyślaniu dekoracji, kostiumów czy wypełnianiu
przestrzeni scenicznej.
W klasie
szóstej przypada największe nasilenie ćwiczeń
słownikowo-frazeologicznych, poszerzających uczniowski zasób słownictwa
oceniającego i charakteryzującego człowieka oraz słownictwa związanego
ze stanem psychicznym. Opis przeżyć doznanych przez siebie pozwala
zrozumieć drugiego człowieka i pojąć przeżycia innych.
Przy
opracowywaniu adaptacji jakiegoś utworu dramatycznego kształci się
umiejętność przekładu tekstu słownego na środki wyrazu sztuki teatru.
Dobierając "aktorów" należy wziąć pod uwagę uzdolnienia aktorskie,
ogromny zapał, chęć udziału we wspólnej pracy. Najlepiej jest
zaangażować do przedstawienia całą klasę. Uczniowie muszą wiedzieć, że
ich praca jest ważna i doceniana, dlatego opracowane sztuki powinny być
wystawiane na ważnych uroczystościach szkolnych.
W trakcie
realizacji przedstawień dzieci uczą się także wytrwałości i dobrej
pracy. Uczniowie muszą wiedzieć, jak wiele trudu wymaga przygotowanie
choćby krótkiego programu artystycznego. Dostrzegam, że dzieci biorące
udział w przedstawieniu pozbywają się kompleksów i wzrasta w nich
poczucie własnej wartości. Czują się doceniane, bez względu na to, jakie
mają wyniki w nauce i stają się bardziej samokrytyczne.
Poprzez
różne rodzaje uczenia się, korelację z innymi przedmiotami nauczania,
w toku integracji działów programowych należy dążyć do wszechstronnego
rozwoju uczniów, przygotować ich do kulturalnego spędzania wolnego
czasu.
Realizując program edukacji teatralnej, kształci się określone nawyki:
-uważnego słuchania,
-świadomego odbioru sztuki teatralnej,
-korzystania z dóbr kultury,
-dzielenia się przeżyciami i spostrzeżeniami na temat obejrzanych spektakli.
Wychowanie
przez teatr tworzy szkołę umiejętności przeżyć, stanowi ważny czynnik
kształcenia wrażliwości estetycznej, postaw moralnych i kultury ogólnej.
Dzięki
kontaktom z teatrem rozwijają się pozytywne cechy dzieci: postawy,
zainteresowania, świat wartości. Z tego powodu sztuka teatralna jest
wartościowa, gdyż uczy życiowej mądrości i jednocześnie bawi widza.
Czynny kontakt ze sztuką zapobiega monotonii pracy na lekcjach, wpływa na podnoszenie poziomu kultury dziecka.
Wykorzystując dramę, ośmiela się dzieci i wdraża je do odważnego, świadomego okazywania nastrojów i uczuć.
Uczniowie chętniej biorą udział w inscenizacjach przygotowanych przez siebie z dużym nakładem sił i pracy.
Na warsztatach
teatralnych miałam okazję pomagać w przygotowaniu inscenizacji. Po
prezentacji przedstawienia dla społeczności szkolnej. W dzień
przedstawienia uczniowie odpowiadali na kilkanaście pytań ankiety
ewaluacyjnej. W pierwszej odpowiedzi muszą opisać swoją grę w sztuce,
swoje kostiumów sceniczne i rekwizyty. Na pytanie: Jak się uczyłem roli?
Jakie były sposoby uczenia się? Przeważnie uczniowie odpowiadają, że
uczą się trochę w domu, ale przede wszystkim zapamiętywali z prób
na dodatkowych lekcjach. Zaznaczyli, że stosowali się do wskazówek
nauczyciela. Niektórym najwięcej trudności sprawiało samo wyjście
na scenę i poruszanie się po niej oraz wyrażanie uczuć granych postaci,
jak również nauczenie się długiego tekstu na pamięć. Okazało się, że
tylko nieliczni mieli tremę podczas pierwszego występu..
Różnie
ją przezwyciężali-jedni starali się grać tak, jak na próbach, inni
wmawiali sobie, że będzie dobrze, bo znają tekst, starali się uspokajać,
jak sami określili w ankiecie "nie boję się". Większość uczniów potrafi
wymienić wartości zawarte w przesłaniu sztuki.
Uczniowie
trafnie wskazali plusy i minusy pracy w grupie uczniowskiego zespołu
"aktorskiego". Plusy to współpraca w grupie, wzajemne wspieranie się
w działaniu, dobre zagranie zespołu, który umiał porozumieć się
na scenie. Niektórzy uważają, że grając w przedstawieniu zyskali dobrą
opinię wśród rówieśników.
Jednak
stwierdzili, że dużym minusem jest praca z 30-osobową grupą, utrzymania
powagi podczas wypowiadania kwestii poszczególnych uczniów. Ponadto
dochodzi tutaj sprawa odpowiedzialności za wspólne zadanie w sytuacji
zastąpienia osoby nieobecnej na próbach i zagranie jej roli .
Uczniowie
stwierdzili, że nauczyli się przemawiać przed szerszą widownią,
potrafią opanować tremę. Jeden z uczniów napisał, że teraz będzie
wiedział na ile go stać i będzie starał się być lepszym w życiu.
Wszystkim
ankietowanym podobała się scenografia, zauważyli, że była dopasowana
do epoki, pomysłowa, różnorodna i niewątpliwie pracochłonna. Dzieci
napisały, że we współczesnym teatrze bywa niekiedy tylko jedna
scenografia, a oni grali w trzech aktach sztuki przy każdorazowej
zmianie dekoracji do danej sceny.
Uczniowie
uważali, że odnieśli sukces występując przed całą szkołą. Gimnazjaliści
trochę zazdrościli swoim młodszym kolegom, ale zasłużenie nagrodzili
ich oklaskami. Występ zaprocentował dużym zainteresowaniem młodzieży
w naborze do pierwszej klasy o profilu teatralno- dziennikarskim oraz
wzbudził zainteresowanie „ogniskiem” Machulskich.
Program
wychowania przez teatr przygotowuje młodzież do świadomego odbioru
sztuki teatralnej, kulturalnego zachowania się na co dzień i inspiruje
do twórczej działalności na rzecz szkoły i środowiska, a przede
wszystkim wzbogaca osobowość młodzieży.
Edukacja
teatralna stanowi istotny składnik wychowania kulturalnego,
humanistycznego i kształtowania postaw estetycznych młodzieży.
Poznawanie i poszukiwanie języka teatru.
To
tylko z pozoru autotematyczna grupa zajęć teatralnych czy też
parateatralnych. Język teatru jest heterogeniczny, wielotworzywowy.
Poszukiwania i eksperymenty prowadzone w jego obrębie pozwalają pójść
wieloma drogami i ścieżkami, kompilować różne ingrediencje. Tok pracy w
tej grupie zajęć obliczony jest głównie na kształcenie wyobrazni,
samodzielne i grupowe poszukiwanie środków wyrazu, sposobów
przedstawiania i komunikowania treści. Zajęcia te sprzyjają myśleniu
niekonwencjonalnemu i oryginalności, wywołują takie myślenie, a
uzyskanie efektu nie może się obejść bez zaangażowania twórczych
dyspozycji, które w trakcie zajęć są rozbudzane. Efekt uzyskany przez
zaangażowanie potencjału twórczego człowieka odbierany jest przezeń jako
samorealizacja, a wyzwolenie wyobrazni i twórczej postawy w trakcie
tych zajęć uczy zastosowania owych dyspozycji do rozwiązywania różnych
problemów życiowych. Można więc pokusić się o tezę, że tego rodzaju
zajęcia uczą i pomagają postrzegać i traktować życie jako nieustanny
proces twórczy i samorealizacyjny - są p r o p e d e u t y k ą t w ó
r c z o ś c i .
Jest
to również otwarta i bardzo pojemna forma dla wielorakich treści,
odpowiadająca na zapotrzebowania psychospołeczne, intelektualne i
estetyczne członków grupy. W zależności od wariantu, główny ciężar może
być dostosowany do konkretnych zapotrzebowań. Wariantów tych zajęć może
być wiele - są wypracowywane i modyfikowane w zależności od potrzeb,
inwencji i wyobraźni członków grupy. Ku uwadze niech posłużą dwa
sprawdzone:
Pozawerbalne środki wyrazu - improwizacja
Improwizacja
uruchamia wyobraźnię i inwencję w zakresie poszukiwania pozawerbalnych
środków wyrazu. Uczy współdziałania i przede wszystkim pozbawia
naturalnych, o różnych uwarunkowaniach, blokad ujawnianych w trakcie
kontaktów grupowych. Pomaga przeniknąć mentalność i osobowość partnera i
zestroić z nim własną osobowość we wspólnym działaniu. Podobnie jak
drama, zajęcia improwizacyjne mogą być punktem wyjścia i sposobem
budowania spektaklu.
Animacja przedmiotu . Teatr przedmiotów
Poszukiwania
w tym wariancie zajęć opierają się na przesłankach z odkryć dadaistów i
surrealistów w zakresie sztuki przedmiotu - ready made.[1] Znaleziony
i gotowy przedmiot może być konsekrowany prostą decyzją artysty do
rangi dzieła sztuki, aby w tej nowej przestrzeni estetycznej ujawnić
swoje wzmożone działanie metaforyczne (słynny pisuar Duchampa wysłany na
wystawę z tytułem: „Fontanna”), siłę poetyckiego wyrazu zdolną wywołać
nieskończoną wielość skojarzeń. W teatrze przedmiot taki poprzez
odpowiednie „zagranie” (animację) staje się nośnikiem znaczeń równym co
do możliwości ich artykułowania aktorowi. Dodatkowe znaczenia mogą być
ewokowane w przestrzeni pomiędzy aktorem, a animowanym przedmiotem. Jest
to znakomite pole dla popisu wyobraźni i nauki dyscypliny wtłaczania
jej w formy, determinowane koniecznością skomunikowania się. Ponadto
animacja przedmiotu uczy postrzegać walory estetyczne i czytać znaczenia
w otaczającej człowieka i będącej jego dziełem rzeczywistości. Dzięki
swej otwartości z jednej strony i wymaganiom pewnej dyscypliny myślenia z
drugiej, świetnie nadaje się jako sposób budowania własnych
artystycznych wypowiedzi, wieńczących zdobywaną wiedzę, uogólniających
ją w postaci pewnych struktur, które intelekt wyczuwa intuicyjnie, a
wyobraźnia i teatr konkretyzują w działania o zmetaforyzowanych sensach.
Zajęcia teatralne sensu stricto.
Od
recytacji, która jest traktowana jako mała forma indywidualnego
teatru, przez teatr jednoosobowy do dużych form zespołowych. Poza
walorami o których była mowa wyżej, wszystkie formy teatru uczą
twórczego współdziałania. W pracy nad każdym spektaklem można zastosować
gry dramatyczne, dramę, czy improwizację poszerzając w ten sposób
rodzaj i jakość obcowania ludzi tworzących teatr. Pokaz spektaklu jest
przeżyciem i satysfakcją, rodzi poczucie spełnienia, daje zadowolenie z
pracy i wieńczy wysiłek, weryfikuje twórcze poszukiwania zespołu i jego
członków. Dlatego też każda forma zajęć teatralnych czy parateatralnych
powinna być drogą do budowania spektaklu, który nie koniecznie musi być
sposobem prezentacji tekstu literackiego lecz może być zwieńczeniem
wszystkiego co wydarzyło się pomiędzy grupą ludzi poszukujących
odpowiedzi na jedno z ważnych pytań ludzkości: Skąd przychodzimy ? Czym
jesteśmy ? Dokąd idziemy ?
Postulat
rozwiązań formalno-organizacyjnych dla praktycznego wdrożenia teatru w
proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły, sprowadza się do wyodrębienia
tych zajęć w siatce przedmiotów i godzin dydaktycznych na zasadzie
przedmiotu nauczania oraz zatrudnienia specjalistów. Potencjalnie mogą
to być instruktorzy teatralni lub aktorzy o zacięciu pedagogicznym. Na
bliższe przyjrzenie się możliwościom w tym zakresie pozwoli rozdział III
niniejszej pracy, w którym znajdzie się opis praktycznych rozwiązań
wprowadzających teatr jako narzędzie edukacji i wychowania do szkół
średnich. Rozwiązania te mogą posłużyć jako wzory poddające się
adaptacji.
Bibliografia:
Jaworowicz B.: Wychowanie przez teatr i dla teatru. W : Polonistyka 1992, nr 6, s. 354-359
Kida
J.: Wpływ sztuki teatralnej na kształtowanie postaw estetycznych dzieci
i młodzieży. W: Sztuka a świat dziecka. Rzeszów 1996, Wyższa Szkoła
Pedagogiczna, s. 193-201
King V.: Teatr nasz wewnętrzny. Wstęp do kursu psychosyntezy. Poziom I. Warszawa 1998, Wyd. CODN
Leszczyński A. C.: Poznajemy siebie, tworzymy siebie poprzez teatr. Gdańsk 1990, Centrum Edukacji Teatralnej Dzieci i Młodzieży.
Machulska H., Pruszkowska A., Tatarowicz J. :Drama w szkole podstawowej. Warszawa 1997, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne.
Piątek T. : Drama w edukacji wczesnoszkolnej jako możliwość kreowania siebie i świata. W: Sztuka a świat dziecka, Rzeszów 1996, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, s. 117-122
[1] “ready made” - przedmiot gotowy. Pojęcie to stworzył M. Duchamp: wyjaśnienie rozumienia - w tekście, po odsyłaczu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz