Przemysław Liput, Rok
w przedszkolu, Warszawa „Nasza Księgarnia” 2018
Odkrywanie zmian zachodzących w świecie jest dla
dzieci nie lada wyzwaniem. Wymaga sporego zaangażowania w obserwowanie
otoczenia oraz dostrzegania przyczynowości, dlatego w codziennej edukacji warto
wykorzystać odpowiednie lektury pozwalające lepiej zrozumieć przyrodę oraz
funkcjonowanie w niej ludzi. Doskonałym materiałem do takiej nauki jest seria
książek wydanych przez Naszą Księgarnię „Rok w”. W każdym tomie na pierwszych
stronach znajdziemy mini opowieści będące zarysem osobowości bohaterów, których
znajdziemy na każdej ilustracji -będącej rozbudowaną planszą- zabierających
dzieci w świat poszczególnych miesięcy. Mały czytelnik poznaje całą plejadę
różnorodnych postaci. Każdy jest tu inny, a przez to interesujący. Oswojenie
się z nimi, zapamiętanie pozwoli dziecku na ćwiczenie pamięci i umiejętności
mowy, snucia o nich opowieści, dostrzegania jak zmienia się życie w
poszczególnych miesiącach, odkrywania zależności społecznych. Dziecko może ich
spotkać na kolejnych stronach książki: dwunastu stronach z miesiącami oraz
jednej pozwalającej ocenić sprawność intelektualną dziecka. Mały czytelnik
będzie mógł odkryć przebiegające zmiany, nazwy miesięcy oraz nauczyć się
odczytywania godzin i temperatury.
„Rok w krainie czarów” zabiera czytelników do świata
motywów literackich i uczy zabawy nimi, „Rok w lesie” pozwala na zapoznanie się
z najpopularniejszymi w Polsce dzikimi zwierzętami, „Rok na wsi” pokazuje jak w
każdym miesiącu zmienia się życie zwierząt gospodarczych oraz ich właścicieli,
„Rok w mieście” pomaga zrozumieć jak przyroda wpływa na zachowanie ludzi oraz
jakie zachodzą w niej zmiany, a także poznać wiele zawodów, „Rok na targu”
uświadamia czym jest sezonowość produktów oraz pozwala poznać różne grupy
społeczne, z kolei „Rok w przedszkolu” oswaja dziecko z tym, co dzieje się w
poszczególnych miesiącach w placówce edukacyjnej i jako jedyny zaczyna się od
września.
Każda z książek prezentuje mini opowieści rysunkowe o
wszystkich bohaterach. Znajdziemy w nich nie tylko wiele cennych informacji,
ale i sporą dawkę humoru, który wyłania się dopiero po prześledzeniu paru stron
z przygodami, dzięki czemu dziecko będzie uczyło się śledzenia losów
poszczególnych postaci, wyłaniania z nich dziwnych lub nieprawdopodobnych
zdarzeń, zaskakujących zwrotów akcji, zachowań społecznych. Wielkim plusem
publikacji jest bogactwo ilustracji, dynamiczność wynikająca z żywiołowości
bohaterów oraz zmieniającego się otoczenia. Brak tekstu na poszczególnych
stronach daje wielkie pole do popisu dla młodych opowiadaczy i oswaja dzieci z
książkami. Młodzi czytelnicy wchodzą w świat ilustracji, wyszukują swoich
ulubionych bohaterów, snują nich opowieści albo mogą słuchać rodziców
wymyślających przygody poznanych bohaterów. Za każdym razem nieco inne,
zaskakujące i rozwijające nowe umiejętności językowe, pozwalające utrwalić
nabyte słownictwo i zachęcić do swobodnego wypowiadania się.
Nim jednak dziecko zdobędzie umiejętność nazywania i
opowiadania zabawa z książką zachęca do przeglądania i pokazywania palcem
konkretnych rzeczy, co pozwala na kształtowanie umiejętności komunikowania się.
Duże litery w nazwach miesięcy stają się pretekstem do wchodzenia w świat
pisma, nauki nazw miesięcy, czytania globalnego oraz budowania skojarzeń,
dzięki którym młody czytelnik będzie posiadał sporą wiedzę o zmianach
zachodzących nie tylko w przyrodzie, ale i w życiu ludzi, a także odkryje w
jaki sposób natura determinuje ludzkie i zwierzęce zachowania.
Wszystkie tomy łączą piękne ilustracje, na których roi
się od bohaterów, twarde solidne matowe strony oraz informacje zawarte na
początku książki sprawiają, że dzieci chętnie sięgają po te książko. Każdy
miesiąc niesie niespodziankę, każdy ma swoje uroki i zmusza do snucia
opowieści.
Seria książek o roku to także świetny materiał do terapii.
Pozwala ćwiczyć spostrzegawczość, uczyć pojęć globalnych, i przemyca bardzo
dużo informacji o zwierzętach, motywach literackich, ludziach i kulturze. Z
tymi książkami można bawić się na różne sposoby: pokazywać na każdej stronie
określone postacie, prosić dziecko by to robiło, śledzić losy konkretnych
bohaterach przez cały rok (np. skupić się na niedźwiedziu i zobaczyć, w jaki
sposób spędza czas). Ostatnie strony publikacji zawierają interesujące,
tematyczne ćwiczenia, dzięki czemu dzieci po raz kolejny mogą wodzić palcem po
stronach, pokazywać określone przedmioty, rozwiązywać zagadki, a przez to
ćwiczyć spostrzegawczość, koncentrację, słownictwo, motorykę małą.
Książki te są doskonałym źródłem wiedzy o zachodzących
wokół nas zmianach, ale nie ma tu tradycyjnego ograniczania się do
zilustrowania ich „czterema drzewami” obrazujące zmiany zachodzące w ciągu
roku. Ilustratorzy pozwalają, aby dzieci weszły w świat fascynującej przyrody i
chciały ją odkrywać. Dzięki tym publikacjom będziemy też wiedzieli, z jakimi
rzeczami nasza pociecha ma problemy. Pozwoli nadrobić braki, ćwiczyć
koncentrację, spostrzegawczość, umiejętność mówienia (naśladowanie odgłosów
zwierząt, nazywanie ich, opowiadanie o nich), a także zobaczyć czy nasza
pociecha dobrze rozpoznaje popularne motywy literackie.
Ze względu na to, że są to książki bardzo solidne
sprawdzą się już w przypadku rocznych dzieci, a nawet takich, które dopiero
siadają. Ważne, aby nie pozwalać dziecku na obgryzanie stron, zawsze
towarzyszyć w zabawie. Cała seria zawiera książki, z których dziecko nie tylko
nie wyrasta szybko, ponieważ daje szerokie pole rodzicom do rozwijania
umiejętności dzieci, ale jest też doskonałym materiałem do wykorzystanie w
pracy logopedy czy nauczyciela języka polskiego na wszystkich etapach edukacji.
Świetnym uzupełnieniem książki będą plastikowe, papierowe czy plastelinowe
figurki zwierząt, ludzików, domków, w czasie tworzenia których dziecko będzie
mogło ćwiczyć swoje umiejętności manualne, a wykorzystując je do zabaw z
książką rozwinie swoją umiejętność abstrakcyjnego myślenia.
Całość przemyślana, estetyczna, pozwalająca
wytłumaczyć dziecku zmiany pór roku i rozwinąć wiele cennych w życiu
umiejętności oraz zadbać o poszerzanie wiedzy, pielęgnować ciekawość świata.
Seria "Rok w" to nasza najlepsza inwestycja.
„Rok w przedszkolu” to idealna lektura dla dzieci
rozpoczynających przedszkolną przygodę oraz chodzących już do przedszkola. Mali
odkrywcy znajdą w niej wszystkie bardzo ważne wydarzenia w roku, będą mogli
przygotować się do zachodzących zmian, opowiedzieć o swoich przeżyciach
związanych z nimi, co pozwoli na budowanie pozytywnych emocji wokół
przedszkolnych obowiązków.
Na pierwszej stronie poznamy grupę przedszkolaków. Są
to bardzo różne dzieci: jedne mają inny kolor skóry, inne są niepełnosprawne,
mają inne zainteresowania oraz marzenia. Znajdziemy tam również wychowawczynię
i woźnego, który do pracy przychodzi z psem. Na początku roku
szkolnego/przedszkolnego (który zaczyna się inaczej niż kalendarzowy) dzieci
poznają uroki jesieni oraz są pasowane na przedszkolaków. Każdy odkrywa i
rozwija tu swoje zainteresowania. Nie zabraknie też pierwszych zdjęć grupowych,
tworzenia prac ze „skarbów jesieni”. Na kolejnej stronie znajdziemy zabawy
halloweenowe. Nie jest to wcześniej poznana przez dzieci sala, ale raczej
strych, gdzie panuje półmrok i dzięki temu można poeksperymentować ze światłem,
wycinać i ozdabiać dynie, tworzyć straszne stroje, budować domki z koców,
bezkarnie wzajemnie się straszyć.
Listopad z kolei wiąże się ze świętem narodowym.
Przedszkolaki mogą poznać historię, zrobić flagi, odkryć uroki regionów Polski,
poznać legendy, pobawić się w rycerzy oraz odkryją uroki jesieni: przeciekający
dach z powodu dużej ilości opadów.
W grudniu natomiast poznają zimę, przygotują się do
świąt: stworzą ozdoby choinkowe, portrety świętego Mikołaja, przystroją salę,
nauczą się kolęd, przygotują prezenty i jasełka. W sali będzie pachniało
zbliżającą się Gwiazdką, ale nie zabraknie też codzienności, czyli zwykłych
zabaw pociągami, psocenia.
Styczeń z kolei to czas karnawału. Zaprzyjaźnione
dzieci przemienią się w superbohaterów, księżniczki, rycerzy, damy, choinki,
wróżki, ryby, biedronki, smoki, żaby, kosmonautów, a nawet wyścigówki.
Przedszkolne przyjęcie to świetna zabawa, w czasie której nie brakuje śmiechów,
śpiewów, tańców, wspólnych zabaw, jedzenie smakołyków. Każde dziecko jest tu
inne, ma inny temperament. Nie zabraknie też przedszkolaka, który z perspektywy
kryjówki pod stołem woli obserwować całe otoczenie.
Na kolejnej stronie (ku naszemu zaskoczeniu)
znajdziemy mapę miasta. Wszystko przez to, że napadało wiele śniegu i Marcel z
Bazylim muszą przedostać się przez zasypane i rozkopane ulice do przedszkola.
Wijące się ulice, przeszkody w postaci korków utrudniają szybkie dotarcie.
Zadaniem dzieci jest znalezienie najkrótszej drogi.
Po przedostaniu się do przedszkola przewracamy stronę,
a tam… kolejna zabawa. Tym razem jest to bardzo ważne święto dla dzieci: Dzień
Babci i Dziadka. Maluchy przygotowują swoim bliskim przedstawienie, mogą
pochwalić się przed kolegami i koleżankami dziadkami, zaprosić do wspólnej
zabawy, zajadać się smakołykami, pochwalić się swoimi umiejętnościami.
Luty z kolei to czas zabaw na śniegu. Dzieci lepią
bałwany, ślizgają się po lodzie, rzucają śnieżkami, podkarmiają ptaki,
zjeżdżają z górki, rysują na śniegu, gubią rękawiczki. W marcu dzieci
wyprawiają się na spacer, aby pożegnać Marzannę. Zakładają kamizelki odblaskowe,
aby być lepiej widocznym na drodze, samodzielnie ubierają się w szatni, tworzą
wiosenne ozdoby, zrywają pierwsze kwiaty.
Kwiecień to czas ukradkowego lania się wodą,
ozdabiania jej, tworzenia ozdób wielkanocnych. Nie zabraknie też spontanicznej
zabawy na dywanie, czytania książek. Wiosna to czas, kiedy dzieci są wyjątkowo
ożywione i nawet kot już nie śpi spokojnie tylko zerka jednym okiem na grupę.
W maju przychodzi czas na… pikniki! Przedszkolaki
przygotowują się do pikniku. Tworzą własne potrawy, ozdabiają talerze, wąchają
bez, bawią się w pociąg, oglądają filmy. W czerwcu natomiast już powoli czuć
lato i wakacje. Dzieci są już bardzo samodzielne i wiele zabaw wymyślają same,
uczestniczą też z zajęciach muzycznych oraz obchodzą własne święto: Dzień
Dziecka. W lipcu wszystkie dzieci spędzają dużo czasu na świeżym powietrzu. To
czas budowania zamków z piasku, podglądania zwierząt, puszczania baniek,
wspinania się po przeszkodach, pikników, dbania o przedszkolny ogródek, grania
w piłkę.
„Rok w przedszkolu” to bardzo interesująca lektura dla
dzieci. Dzięki niewielkiej ilości tekstu (tylko na pierwszej stronie) pozwala
na swobodne oswajanie się z książką, pozwala bawić się w opowiadanie. Mali
czytelnicy będą mogli porównywać swoje przedszkole z tym w książce. Wielość
szczegółów pozwala na zabawy w wyszukiwanie przedmiotów na ilustracjach, dzięki
czemu będziemy ćwiczyć spostrzegawczość. Wielkim plusem książki są solidne
strony, duży rozmiar, ilustracje znajdujące się na podwójnych stronach, co
pozwala na koncentrowaniu się na konkretnym wydarzeniu z życia szkoły.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz