czwartek, 14 lutego 2019

I Ty zostań "Książkożercą"


Oswajamy czytanie – tak brzmią deklaracje wielu wydawnictw, w których możemy znaleźć serie specjalnie dedykowane dla dzieci uczących się tej bardzo trudnej i ważnej sztuki, od której w przyszłości wiele zależy, ponieważ cały proces edukacyjny toczy się wokół tego, ile i z jakim skutkiem potrafimy sobie przyswoić informacji, czy mamy nawyk poszerzania wiedzy, doskonalenie umiejętności. Dobre oceny wpływają na poczucie własnej wartości, a wiara w siebie i swoje możliwości potrafi czynić cuda.
To, że oswajanie dzieci z książkami jest ważne wie prawie każdy. Jednak jak to zrobić? Przede wszystkim dawać wzorce, sporo czytać pociesze, pokazywać, że świat słowa pisanego może zaczarować, a później podsuwać odpowiednie teksty przyciągające uwagę młodego czytelnika. Nauka czytania nie musi wiązać się z brnięciem przez długie nudne teksty lub czytaniem zdań, które dzieci nudzą. Pierwsze książki do samodzielnego czytania mogą być pełne przygód lub codziennych spraw tak jak opowieść o zabieraniu na wycieczkę swojej ulubionej gry, odnalezienia właściciela kota lub pomaganie zwierzętom w schronisku. O takich sprawach opowiadają nam autorzy serii „Książkożercy” z Wydawnictwa Wilga.
„Super Marian nad jeziorem” Barbary Wicher to książka przemycająca do codzienności troszkę przygody. Jacek z okazji urodzin dostał konsolę wymarzonej gry. Tak bardzo ją lubił, że nigdy się z nią nie rozstawał. Nawet w czasie wycieczki nad jezioro, ale tam odkrywa, że czasami lepiej konsolę oddać rodzicom pod opiekę, a samemu pobawić się w wodzie i na plaży z bratem.
Czytanka ta należy do pierwszego poziomu trudności, dlatego każda podwójna strona zawiera dużą ilustrację, pod którą (na dwóch stronach) znajduje się kilka zdań zabierających nas w świat przygód książkowych bohaterów. Duża czcionka, proste, kolorowe, przyciągające dziecięcy wzrok ilustracje Edyty Karaban doskonale wprowadzają młodych czytelników w akcję opowieści.
Na końcu książki znajdziemy pomocnicze pytania pomagające rodzicom sprawdzić, czy przedszkolak uważnie słuchał, a uczeń czytał ze zrozumieniem. Wydawnictwo deklaruje tu, że na każdej stronie znajdziemy jedno zdanie pojedyncze. Z tym akurat nie mogę się zgodzić, ponieważ opowieść składa się z takich zdań, ale jest ich zwykle od dwóch do trzech, a czasami cztery równoważniki zdań, ale to naprawdę mało istotny szczegół, ponieważ opowieść jest naprawdę bardzo krótka i każdy zerówkowicz i pierwszoklasista da sobie z nią radę. Na samym końcu młody czytelnik znajdzie sześć naklejek, które można wykorzystać jako nagrody za czytanie lub pisanie.
„Akcja Jogi” to kolejna opowieść Barbary Wicher. Tym razem bohaterami są mali detektywi: Ida i Kuba, którzy mają na swoim koncie już parę udanych akcji i szukają kolejnego wyzwania. Oczywiście nie muszą długo czekać na znalezienie kolejnej zagadki do rozwiązania, bo na taras ich domu przychodzi rudy kotek. Biorą zmokniętego malca do domu, karmią go i dzięki zawieszce na obroży mogą odprowadzić do jego właścicielki. Najpierw oczywiście sprawdzają na mapie, w jaki sposób mogą tam dotrzeć.
Opowieść o detektywach należy do drugiego poziomu trudności, dlatego jest już nieco rozbudowana: zawiera nieco więcej stron, mniejsze ilustracje, większą ilość zdań (zarówno prostych, jak i złożonych), bogatsze słownictwo. Na końcu czytanki dzieci znajdą pytania, słowniczek trudnych wyrażeń oraz naklejki. Całość wzbogacona ilustracjami autorstwa Niki Jaworskiej-Duchlińskiej.
Kolejna opowieść zabiera nas w świat Zuzy i dzieci pomagających zwierzętom. Wszystko zaczyna się od porannego przymierzania bomberki jej starszego brata Filipa. Przy wymarzonej kurtce chłopak ma kostkę do gry, która w czasie licznych przymiarek odpada. Oczywiście nie przyznaje się bratu do tego, że zepsuła ozdobę na  jego ulubionym ubraniu tylko zabiera ją ze sobą na plac zabaw, gdzie zostaje wciągnięta w akcję rozwieszania plakatów informującej o zbiórce potrzebnych rzeczy dla bezdomniaków. I w ten sposób odkrywa, że kostka do gry przyczepiona do suwaka bomberki to znak rozpoznawczy. Do tego dowiaduje się, że ona także może należeć do grupy pomagającej zwierzętom.
„Bomberka” autorstwa Grażyny Nowak-Balcer z ilustracjami Anny Simeony to czytanka wchodząca do trzeciego poziomu serii. Opowieść podzielono tu na niedługie rozdziały. Na końcu znajdziemy dziesięć pytań sprawdzających umiejętność czytania i słuchania ze zrozumieniem. Dalej jest klika łamigłówek, a następnie rozbudowany słownik trudnych wyrażeń. Na końcu oczywiście znajdziemy naklejki.
Myślę, że czytanki te doskonale sprawdzą się w czasie nauki czytania. Do tego pozwolą rozwijać właściwe postawy u dzieci. Młodzi czytelnicy dowiedzą się, że pomagać można w każdym wieku, że czasami lepiej od razu przyznać się do złamania zakazu, a ciekawość może być bardzo pomocna. Do tego autorki przekonują, że najważniejszy jest drugi człowiek i kontakt z nim, a nie przedmioty.

1 komentarz:

  1. To prawda, że oceny wpływają na poczucie własnej wartości

    OdpowiedzUsuń