wtorek, 14 maja 2019

Stéphane Frattini "100 głupich pytań dla bystrzaków" il. Vincent Rif


Stéphane Frattini, 100 głupich pytań dla bystrzaków, il. Vincent Rif, tł. Joanna Kuhn, Warszawa „Nasza Księgarnia” 2019
Ciekawość jest naturalną cechą dziecka, którą dzięki odpowiadaniu na pytania, pokazywaniu i objaśnianiu świata możemy podsycać i rozwijać sprawiając, że nasza pociecha nie tylko będzie miała bogatszą wiedzę o świecie, ale i chętniej będzie się uczyła w szkole, ponieważ przyswajanie sobie kolejnych informacji nie stanie się dla niej przymusem tylko przyjemną zabawą, pretekstem do prowadzenia własnych obserwacji i porównań. I właśnie ten ostatni element niesamowicie mocno pobudza dziecięcą wyobraźnię. Dobrym uzupełnieniem dziecięcych pytań są różnego rodzaju książki edukacyjne zawierające pytania i odpowiedzi. Młodzi słuchacze odkrywają, w jaki sposób prawidłowo formułować pytania oraz otrzymują na nie odpowiedź. Do tego mają doskonałą okazję do rozwinięcia swojej koncentracji, pogłębienia więzi z rodzicami lub opiekunami, a także umiejętności obserwowania otoczenia i poznawania mechanizmów działania otaczających nas przedmiotów. Ponad to uczymy dzieci sięgania po książki w celu znalezienia odpowiedzi na pytania oraz zachęcamy do regularnego czytania. A to tylko niektóre plusy, ponieważ jest jeszcze cała gama zalet czytania i ciągłego uczenia się wymieniana przez neurologów.
Jakiś czas temu zachęcałam Was do sięgnięcia po książkę „100 głupich pytań dla bystrzaków”, w której jedynie do tytułu miałam małe zastrzeżenia: dlaczego „głupich”? Może dlatego, że nam dorosłym pytania dzieci często wydają się naiwne, a może dlatego, że są dla nas dorosłych denerwujące, kiedy nie potrafimy wyjaśnić zjawisk? Zawarte w książce pytania nie są ani głupie ani naiwne, ale za to zachęcają do lepszej obserwacji otaczającego nas świata. Znajdziemy w niej odpowiedzi dotyczące tego, w jaki sposób krowy zagrażają naszej planecie, dlaczego globalne ocieplenie jest niebezpieczne, jak działa lodówka, dlaczego czasami z deszczem padają zwierzęta, dlaczego wzdychamy, dlaczego istnieją różne jednostki pomiaru, dlaczego nie możemy sami siebie połaskotać, dlaczego głośne dźwięki zmieniają się, dlaczego samoloty latają, czy można poparzyć się światłem księżyca, dlaczego prześcieradła wybielano nocą, dlaczego kurz ciągle wraca, dlaczego w łyżce widzimy się do góry nogami i wiele, wiele innych pozwalających lepiej zrozumieć język, legendy oraz wyjaśnić zjawiska, z którymi mamy do czynienia.
Taka realność, bliskość pytań z otaczającym nas światem sprawiła, że chętnie po nią sięgamy. Zachęciła nas też do sięgnięcia po kolejny tom: „100 głupich porównań dla bystrzaków”. Podobnie, jak nie ma głupich pytań tak nie ma też głupich odpowiedzi. Są tylko pytania, na które nie chcemy odpowiedzieć, ponieważ sami nie rozumiemy zjawisk lub porównania, które wynikają z naszej niepełnej znajomości problemów.
Na szczęście Stéphane Frattini wychodzi naprzeciw dziecięcym potrzebom porównywania pozwalającego zrozumieć świat. Pokazuje rzeczy olbrzymie i sprowadza je do namacalnych rozmiarów. Dzięki temu dowiadujemy się, ile basenów olimpijskich wypełniłby ludzkie siuśki, jak długi byłby szereg złożony ze wszystkich samochodów na świecie, na jak długo powietrze balonów starczyłoby do oddychania, czy największa ciężarówka świata mogłaby przewieźć wieloryba, czy jeden człowiek może być bogatszy niż 400 milionów razem wziętych, czy można zrobić sweter z psiego futra, jakie zawody są niebezpieczne, jak wysoko skakałby człowiek, gdyby posiadał umiejętności pchły, dlaczego jedzenie nie starcza dla wszystkich mimo, że produkujemy wystarczająco, jak bociany wpływają na dzietność i jak takie zestawienie nazywamy w nauce, ile jest złota na świecie, jakie jest najdłuższe zwierzę, jak wielkie byłoby Słońce, gdyby Ziemia była wielkości piłki, czy ludzkie niemowlę jest mądrzejsze od małego szympansa, dlaczego chrapiący hałasują i jak głośni mogą być, czy rekiny są niebezpieczniejsze od orzechów kokosowych, czy istnieje oko większe od piłki do kosza, czy państwo może mieć wielkość miejskiego parku i wiele, wiele innych pomagających wyobrazić sobie zależności istniejące w naszym świecie.
Każde porównanie zajmuje dwie strony, a odpowiedź na nie podzielono na trzy mniejsze części zachęcające do stawiania kolejnych pytań i sprawiające, że dziecko nie nudzi się w czasie lektury. Ponad to zawiera również ciekawostki niezwiązane bezpośrednio z pytaniem, np. pytanie dotyczące tego, czy produkcja zboża czy wołowiny wymaga większej ilości wody staje się pretekstem do opowiedzenia, ile zużywa się je do tworzenia książek. Takich powiązań na każdej stronie jest wiele i zachęcają do stawiania kolejnych pytań, poszukiwania porównań. Dużym plusem publikacji jest prosty język, subtelne ilustracje naśladujące dziecięce lub komiksowe rysunki oraz duża czcionka sprawiają, że książkę czyta się bardzo przyjemnie. Ze względu na to, że lektura zawiera pytania i odpowiedzi na nie można czytać ją wybiórczo. Całość dopełniają bardzo dobrze zszyte strony oprawione w solidną okładkę, dzięki czemu książka jest trwała i estetyczna.
My jesteśmy bardzo zadowoleni z tej książki. Nasza córka uwielbia lektury zawierające pytania z odpowiedziami pozwalającymi znaleźć jej odpowiedź na tak proste zjawiska jak spalanie kalorii, trawienie, przewożenie towarów i skomplikowanych jak praca mózgu, w jaki sposób funkcjonowalibyśmy przy innej grawitacji oraz dlaczego wojny są popularniejsze od nauki. Dla nas pytania pozornie banalne, ale jak je wyjaśnić w satysfakcjonujący dla dziecka sposób? Autorowi zdecydowanie się to udało.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz