środa, 24 lipca 2019

"Amerykańskie popularne kino policyjne 1970-2000" Elżbieta Durys

„Kino policyjne wykrystalizowało się w Stanach Zjednoczonych w okresie, gdy w amerykańskim społeczeństwie dokonała się niezwykła przemiana. Dominujący porządek zakwestionowany został nie tylko przez grupy dotychczas wyrzucone poza nawias -Afroamerykanów. Przeciwko jego «dobrodziejstwom» wystąpiły również kobiety (druga fala feminizmu) i młodzi ludzie (studenci). Z biegiem czasu dołączyli również do grona buntowników legitymujący się nienormatywną tożsamością seksualną: geje, lesbijki, transwestyci i transseksualiści. Filmowi policjanci musieli zmagać się z czymś, co prezentowano jako społeczne skutki przeobrażeń lat pięćdziesiątych. sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku. (…)
Postać policjanta zbawiającego pogrążony w chaosie świat stanowi kluczowy element amerykańskiego popularnego kina policyjnego. „Zacietrzewiony glina” – jak przyjęło się go w literaturze przedmiotu określać – stanowi również odpowiedź na wielokrotnie wówczas wyrażaną potrzebę silnej jednostki władnej zaprowadzić porządek. Utożsamienie jej z hegemonicznym modelem męskości doprowadziło do ścisłego powiązania pomiędzy ideą możliwości ochrony i zbawienia świata a koniecznością restytucji tradycyjnej męskości. Zaważyło to nie tylko na wymowie kina policyjnego głównego nurtu, ale również zdeterminowało kształt jego rozwoju. W swojej książce tropienie tego wątku uczyniłam głównym przedmiotem swojego zainteresowania.

2 komentarze:

  1. Amerykanie mają głębokie tradycje policyjne. Policja i sprawy kryminalne są tam na każdym kroku. To zupełnie inne miejsce niż reszta świata.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgadzam się z przedmócą. Osobiście jednak uważam, że są też inne produkcje warte sprawdzenia bo USA przoduje w kryminałach.

    OdpowiedzUsuń