piątek, 4 listopada 2022

MojAng seria "Minecraft"


Od czasu do czasu wracam do Was z Minecraftem, a raczej czymś, co można nazwać fanfikami Minecrafta, bo sama gra tylko pozwala na tworzenie światów, doświadczanie przygód. Książki i ćwiczenia powstające wokół nich można uznać jako coś, co powstało ze względu na uwielbienie, chęć rozszerzenia zasięgu uniwersum. Zaangażowanie i zainteresowanie młodych graczy stało się inspiracją nie tylko do tworzenia książek zawierających instrukcje i przepisy na tworzenie określonych rzeczy, ale znalazły się też w nich pierwsze czytanki, a także coś z pogranicza, czyli świetna seria „Minecraft. Matematyka Megazadania”, w której znajdziemy zeszyty dostosowane do określonego poziomu nauki. Mało tego: zadania są tak pomyślane, że kolejne umiejętności zdobywamy powoli, systematycznie, bez przeskoków oraz pośpiechu. Każdy może je rozwiązywać we własnym tempie sięgając po kolejne zeszyty ćwiczeń. A wszystko to z wykorzystaniem gry, na której punkcie dzieciaki mają bzika. Do tego sama gra wspomaga rozwijanie wyobraźni przestrzennej, zachęcania do analizowania projektów w kontekście brył. Powstające wokół przygód graczy historie świetnie sprawdziły się jako czytanki, czego najlepszym dowodem jest powodzenie serii „Minecraft. Tryb czytania”. Podobnie jest z matematyczną odsłoną przygód, w które także przenosi nas studio MojAng.
Tym razem twórcy matematycznych przygód zabierają dzieci i młodzież w świat zadań z naklejkami. I już wiemy, że połączenie Minecrafta z naklejkami gwarantuje sukces, bo z jednej strony to, czym dzieci się interesują, a z drugiej mamy naklejki, które skutecznie przyciągają uwagę, pozwalają na ćwiczenie motoryki i spostrzegawczości. Zwłaszcza, że trzeba wkleić je w odpowiednie miejsca.
Tych albumów jest aż sześć. Każdy inny, zabierający w nową fascynującą podróż. Wszystkie kolorowe. Różnią się tematyką, stopniem trudności oraz grubością (ta zależy tylko od ilości naklejek, a nie stron z zadaniami). Łączy je to, że przenoszą młodych czytelników do uniwersum Minecrafta, zachęcają do przeżywania przygód, rozwiązywania zagadek, uzupełniania otoczenia o ważnych bohaterów. Każdy album ma temat przewodni i akcję toczącą się wokół niego. Postarałam się uporządkować je według poziomu trudności.




„Minecraft. Naklejkowa przygoda. Poszukiwacze skarbów” to album, w którym znajdziemy zadania z cieniami (na cienie trzeba nakleić naklejki). Pojawiają się tu też elementy rozszyfrowania wiadomości. Pozornie zadanie może wyglądać na trudne, ale kiedy pokażemy dziecku, że po prostu do określonego kształtu czy znaku przypisano literę będzie to już łatwiejsze. Do tego przejdziemy przez labirynt, postawimy pierwsze kroki w programowaniu, w czasie którego dzieci odkryją, że czasami postępowanie dokładnie z instrukcją jest bardzo ważne. Jest tu test ciągów, logicznego myślenia, ale też i z wiedzy z gry. Dwadzieścia dwie strony z zadaniami zapewnią ciekawą rozrywkę.




„Minecraft. Księga podwodnej przygody z naklejkami” przenosi czytelników do głębin morskich. Na początku mamy organizowanie ekwipunku na taką wyprawę, poznawanie mieszkańców oraz niebezpieczeństw kryjących się tam. Do tego dochodzą labirynty, poznawanie wraków oraz ruin znajdujących się na dnie morza. Ten tom ma trzydzieści stron zadań.




„Minecraft. Zwierzęta. Album z naklejkami” pozwala młodym czytelnikom przenieść się do domu opanowanego przez koty, do morskich głębin, dżungli, na plażę, do wiejskiej zagrody, tundrę. Mamy tu zarówno zadania ćwiczące spostrzegawczość, jak i te, w których ważna jest koncentracja oraz dokładne wykonanie poleceń krok po kroku, dzięki czemu pokazujemy jak ważne są poszczególne czynności w programowaniu. Jest też labirynt i tradycyjnie logiczne ciągi.




„Minecraft. Album przetrwania z naklejkami” zabierze młodych czytelników w świat tworzenia, przetwarzania. Na każdej stronie znajdą instrukcje, w jaki sposób stworzyć określoną rzecz z naklejek.  Często dziecko może stworzyć coś w taki sposób jak chce, bo nie ma tu jednego wzorca na określoną stronę. To pozwala na większą swobodę, bardziej twórcze podejście. Na początku projektowany jest bohater, a później meble z których korzysta. Są tu też labirynty, czytanki, które trzeba uzupełnić obrazkami, aby odczytać ich treść lub nadać im sens.




„Minecraft. Księga Netheru i Kresu z naklejkami” przenosi nas do świata znanego z czytanek. Tradycyjnie jak przy każdej wyprawie należy zorganizować odpowiedni ekwipunek, użyć portalu, a później przeżywać przygody w nowym otoczeniu. Poznamy tu różnorodne moby, zadziwiające i tajemnicze budowle, wyspy i miasta. Każde miejsce będzie pretekstem do ćwiczenia spostrzegawczości, przechodzenia przez labirynty, układania określonych ciągów. Do tego w tym albumie znajdziemy czytankę, którą należy uzupełnić o ilustracje niektórych wyrazów.




„Minecraft Dungeons. Księga naklejek” zawiera zadania z podobnymi ilustracjami, ciągi logiczne. Na kolejnych stronach poznajemy wszystkie wrogie moby. Ich opisom towarzyszom cienie, dzięki czemu łatwiej będzie dopasować postać do opisu. Jest też zabawa z anagramami, ciekawymi sudoku, ciągami logicznymi, ale też są takie łatwe ćwiczenia jak uzupełnienie ilustracji bohaterami. Do tajemniczej kopalni trzeba zebrać grupę odpowiednich przyjaciół. Tradycyjnie mamy tu też labirynty, podstawy programowania (przemieszczanie się wg instrukcji) i rozszyfrowanie wiadomości.
W albumach znajdziemy zbiory ciekawych zadań rozwijających spostrzegawczość, koncentrację i motorykę małą i zaproszenie do niezwykłej przygody w świecie Minecrafta. Liczenie, rozszyfrowywanie, dopasowywanie, przechodzenie przez labirynty przeplatane jest tu opowieściami. Każde zadanie to wyzwanie, któremu trzeba stawić czoła. Same zadania podsuwane są w taki sposób, aby uczeń miał okazję doskonalić swoje umiejętności wykonując coraz trudniejsze zadania, ale z bardzo wolnym podnoszeniem poprzeczki, aby nie zniechęcić. Poza poleceniami budującymi klimat mamy w niektórych czytanki pokazujące, że czytanie może być świetną zabawą. Każdy zeszyt oferuje podobne zadania, ale w innym kontekście, innym otoczeniu.
Zadania i ich kontekst są tak zbudowane, że stają się częścią misji, stwarzają wrażenie wyzwań towarzyszącym graczom. Dzieci mają wrażenie, że uczą się lepiej grać, a to też ma znaczenie w czasie zaangażowania w rozwiązywanie kolejnych ćwiczeń. Uważam, że to ciekawa propozycja dla uczniów nauczania początkowego lub przedszkolaków, którym polecenia będziecie czytać.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz