poniedziałek, 8 kwietnia 2024

"Minecraft. Tryb czytania"


Minecraft jako gra miał u nas wielkie powodzenie. O ile do gry córka wraca sporadycznie to do czegoś w rodzaju fanfików czy sequeli wokół tej gry o wiele chętniej i dlatego po raz kolejny powracam z publikacjami, dla których jest on tłem. Uproszczona grafika staje się ciekawym elementem ilustracji w czytankach „Tryb czytania” wydawany przez HarperKids. Wchodzi ona w skład większej serii (jak łatwo się domyślić) zatytułowanej „Minecraft”, w której znajdziemy podręczniki użytkownika, komiksy, magazyny, powieści dla dzieci. Dzisiejsze lektury skierowane są do przedszkolaków i uczniów nauczania początkowego. Pierwszym trzeba czytać, drudzy znęceni ciekawymi treściami sami będą wchodzić w świat przygód inspirowanych gr, a jeszcze inne zachęcają do przedyskutowania ważnych problemów etycznych.

W „Trybie czytania” znajdziemy pięć tomów: „Moby w świecie podstawowym”, „Górskie wyzwanie”, „Ucieczka z Netheru”, „Podniebna przygoda” i „Moby w leśnym dworze”
„Moby w świecie podstawowym” to ciepła opowieść o poszukiwaniu zwierzaka, którym można się zaopiekować. Brich ma oswojonego wilka Chapsa, z którym może się bawić i odpoczywać. Emmy też chciałaby mieć takiego zwierzęcego przyjaciela. Z tego powodu wyruszają razem na poszukiwania. Zwierzak musi być przyjazny, nie groźny i musi być świetnym kompanem przygód. W czasie poszukiwań odwiedzają różne miejsca, przeżywają mniej lub bardziej groźne przygody. Wchodzimy w świat różnorodnych mobów: pszczół, pająków, istoty morskie. Po długiej podróży w końcu znajdują zwierzaka odpowiedniego dla Emmy i dzięki temu mogą wrócić do domu. Zakończona powodzeniem misja uświadamia młodym czytelnikom, że nie każde zwierzę sprawdzi się jako pupil. Do tego pokazuje, że ważna jest delikatność.
„Górskie wyzwanie” zabiera nas do środowiska najwyższej góry w okolicy. Piękna pogoda zachęca bohaterów do spędzania czasu na świeżym powietrzu i wędrówek. Tym razem Emmy wpada na pomysł poważnej wyprawy. Muszą się spieszyć, aby zdążyć przed zmrokiem i mieć szansę schowania się wrogimi mobami. Wędrówka wymaga odpowiednich przygotowań. Zdobywają surowce, tworzą narzędzia i ruszają w obfitującą w wyzwania drogę. Muszą stawić czoło zoombie, szkieletm i creeperom. W końcu udaje im się dotrzeć do celu i z wysokiej góry spojrzeć na rozległy Świat Podstawowy.
„Ucieczka z Netheru” otwiera spacer do lasu i zabawa z oswojonym wilkiem. Rzucanie patyka kończy się zniknięciem aportującego zwierzaka. W czasie poszukiwań Emmy i Brich znajdują portal, którym dostają się do Netheru. Tajemniczy świat okazuje się pełen niebezpieczeństw. Ścigani przez groźne moby bohaterzy muszą znaleźć portal, którym będą mogli wrócić do swojego świata.
„Podniebna przygoda” to opowieść o marzeniach i naprawianiu posiadanego sprzętu. W świecie gry jednak nie wystarczy ruszyć na poszukiwanie określonych elementów czy kupić potrzebne części. Tu trzeba pokonać swoje słabości, zmierzyć się z lękami. Do tego samo pragnienie latania powstaje w czasie skoków na łóżku, a później trampolinie. Emmy i Brich muszą pokonać senność by wywołać fandom pozwalający na naprawienie potrzebnego sprzętu. Aby pokonać zmęczenie wyprawiają się pod ziemię, gdzie walczą z wrogimi mobami.
„Moby w leśnym dworze” zaczynają się od gromadzenia odpowiedniego ekwipunku. Diamentowy młotek stanie się cennym nabytkiem, z którym bohaterzy raźno ruszają do lasu, w którym natykają się na tajemniczy dwór. Po wejściu do budynku czeka ich mnóstwo wyzwań, niebezpieczeństw. Współpraca, dbałość o towarzysza sprawią, że mają nie tylko szansę przetrwać, ale też znaleźć cenne materiały. Niebezpieczną przygodę kończy odpoczynek w czasie pikniku.
Poza ciekawymi historiami znajdziemy tu pytania do tekstu, zabawę w wyszukiwanie słów, sprawdzenie, na jakim poziomie czytelnik rozumie czytany tekst oraz wyjaśnienie nowych słów, dzięki czemu z jednej strony dbamy o poziom koncentracji, a z drugiej możemy poszerzyć słownictwo oraz kształtować rozumienie poszczególnych scen i umiejętność usytuowania ich w całości. Niby takie niepozorne czytanki, ale mają w sobie naprawdę duży potencjał, dlatego jako filolożka jestem wielka miłośniczką tej serii. Oczywiście nie zaniedbano też mojej etycznej wrażliwości. Bohaterzy spotykają się ze złem (bo ono nadal jednak w świecie istnieje), ale ograniczają się do obrony. Jeśli coś ich nie atakuje to zostawiają to w spokoju. I to dobry wzorzec.
Wszystkie publikacje uświadamiają młodym czytelnikom jak niesamowicie ważna jest współpraca, spostrzegawczość i planowanie. Każdy z przyjaciół ma inne cechy, odmienne umiejętności. Do tego (dla mnie to istotna rzecz) pomysłodawczynią wypraw w tych tomach jest Emmy. To ona zachęca do stawianie sobie nowych wyzwań, zachęca do działania i jest żądna przygód. Do tego mamy tu naprawdę niewiele tekstu, prostą czcionkę (bez szeryfów), co jest istotne w przypadku dyslektyków i osób mających słabą koncentrację, autyków, bo dzięki temu mogą lepiej skupić się na tekście, a nie odszyfrowaniu słów.
„Tryb czytania” to seria, która z pewnością przyciągną uwagę młodego gracza Minecrafta, a to będzie pierwszym krokiem nie tylko do ćwiczenia tej cennej umiejętności, ale i do wejścia w świat książek. Proste historie gwarantują dobrą zabawę początkującym czytelnikom i młodym słuchaczom.










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz