Roczne i dwuletnie dzieci są dość wymagającymi kompanami zabawy.
Często nie potrafią współpracować czy dobrze się porozumiewać, dlatego ich
zabawa musi być z jednej strony powtarzalna, a z drugiej urozmaicona
nowościami. Do tego najlepiej nadają się codzienne sprzęty i jedzenie. Kto
powiedział, że jedzeniem nie wolno się bawić? Wolno, a nawet trzeba.
Większością zabaw zainteresują się też starsze dzieci. Nie
są to oczywiście wszystkie istniejące, zajęcia rozwijające intelekt i sprawność
fizyczną dzieci, więc wszelkie pomysły proszę dopisywać w komentarzach (aby
rodzicom żyło się łatwiej i mieli pod ręką całe mnóstwo na zabawę).
Stempelki
Można bawić się nimi na różne sposoby i są dobre też dla
przedszkolaków. Stempelki można zrobić z ziemniaka, makaronu i tektury. Mokry
makaron układamy we wzory na rolce po papierze toaletowy lub sztywniejszej
posmarowanej klejem. Po wyschnięciu smarujemy farbą i zostawiamy ślady na
kartce. Na rynku jest też sporo ładnych gotowych stempelków, które zainteresują
nasze maluchy. Często wystarczy papier do odciskania na nim wzorów.
Instrumenty z kuchni
Gotowanie to dla dziecka wielka przygoda. W tym czasie
możemy dać mu garnki, miseczki do grania, zamykane miseczki z jedzeniem do
potrząsania, jedzenie (suszone owoce) do przekładania z pojemników i
podjadania.
Dmuchanie
Roczne dzieci powinny umieć dmuchać. Tę umiejętność, co
jakiś czas możemy utrwalać bawiąc się wiatraczkami, gwizdkami, fletem.
Domki z pudeł
Na początku najlepsze są olbrzymie pudła, z których można
zrobić domek, schowek, zjeżdżalnię. Zabawa na kilak godzin, bo w końcu trzeba
pomalować i wykorzystać na wszelkie możliwe sposoby. Starsze dzieci mogą
budować też garaże, domki dla lalek. Trzeba wówczas zapewnić dzieciom materiał
na podłogę, pudełeczka po zapałkach na szafki itd.
Podlewanie roślinek na spacerze
Zabawa najlepsza na lato, ale ostrożna maluchy mogą to robić
i w chłodniejsze dni. Można bawić się na niby w podlewanie, np. przez
napełnianie konewki z odpowiednio dużym otworem ziemią i wysypywać pod
roślinkę.
Karmienie zwierząt
Zawsze zostają nam resztki jedzenie, które możemy
wykorzystać do karmienia zwierząt. Uczymy wówczas dzieci, że jedzenia się nie
marnuje tylko wykorzystuje do nakarmienia, np. ptaszków. Mogą to być ziemniaki,
kasza, makaron, które trzeba podrobić łyżeczką i napełnić pojemnik przeznaczony
do wsypywania jedzenia. W chłodne dni jedzenie musi być suche, by nie
zamarzało, dlatego dobrze jest wysuszyć chleb i go połamać czy roztłuc.
Wałkowanie
Podczas robienia pierogów, ciastek, makaronu wałek możemy
wręczyć dziecku i niech się troszkę pogimnastykuje. Na pewno będzie bardzo
dumne z pomocy dla mamy i taty.
Wycinanie ciasta, lepienie pierogów
Dzieci w każdym wieku bardzo lubią, kiedy dzięki foremką powstają
interesujące kształty, dlatego warto to wykorzystać do rozwijania ich
umiejętności.
Odrysowywanie kształtów
Potrzebna jest kartka, kredka i przedmiot. Może to być
kubek, dłoń, but czy cokolwiek innego.
Czytanie książeczek
Ważne, by codziennie nawet kilka minut dziennie czytać
dziecku. Najlepsze są książeczki, które mają nie tylko ciekawe ilustracje, ale
też interesujące teksty, a do tego są wytrzymałe i można po nich rysować oraz
posiadają dźwięki.
Śpiewanie
Malec, kiedy uczy się mówić chętnie naśladuje dorosłych i
inne dzieci. Piosenki nie tylko nauczą nowych słów, nowego sposobu wydawania
dźwięków, ale i rozweselą dzieciaki.
Na barana, na konika
Do tego potrzebny jest wytrzymały i ostrożny dorosły, który
powiezie na swoich plecach po całym domu.
Puzzle
Na początku mogą być piankowe, drewniane, a później bardzo
duże papierowe.
Klocki
Budowanie wież z drewnianych, plastikowych i gąbkowych
klocków rozwija umiejętność utrzymywania równowagi i wyobraźnię przestrzenną.
Autka
Można się nimi ścigać, popychać, robić zjazdy.
Rysowanie i malowanie
Roczne dziecko już doskonale radzi sobie z trzymaniem
kredki, więc można tę umiejętność rozwijać. Dwulatkom spodoba się zabawa z
farbami, ale kredki też będą w centrum uwagi.
A kuku i w chowanego
Małe dzieci bardzo lubią powtarzalne zabawy. Ważne, że po
zniknięciu bliskiej osoby znowu ją widzą, że mają świadomość, że same też są
bezpieczne.
Godzinna kąpiel
Do tego potrzebne będą kubki, kubeczki, szczoteczki do
zębów, piłeczki i dużo wody w wannie czy głębokim brodziku. Rodzić może w tym
czasie poczytać na głos swoją lekturę, a malec doskonale zajmie się sobą.
Balony
Najlepiej kupić dużą paczkę różnokolorowych i pompkę (ja nie
nadążam dmuchać), aby dziecko mogło bawić się z nami w odbijanie balonów.
Odważniejsze dzieci pewnie będą chciały je przebijać. Moja mała siada pupą i
skacze, aż balon pęka z wielkim hukiem.
Teatrzyk
Do tego można wykorzystać bajki, wierszyki, piosenki i
własne pomysły na grę malucha.
Wzorki
Rysowanie palcem w kaszce kukurydzianej/mannej/mące rozsypanej
w formie do ciasta.
Miska
Może być pełna wody, a zimą w domu pusta napełniona
zabawkami, piłeczkami czy nawet pusta. Miska może być łódką, statkiem
kosmicznym, okrętem podwodnym (można też do tego wykorzystać pudło, w którym
dziecko może wyprostować nogi podczas siedzenia).
Parasolka
Może być domkiem, odwrócona – miejscem na skarby, karuzelom
dla zabawek, zamknięta duża laską.
Koc
Kołysanie (potrzebne dwie osoby) lub wożenie na kocu
(dziecko siedzi lub leży, a jedna osoba ciągnie) lub turlanie (ciągnięcie takie
by dziecko się sturlało). Można z niego zrobić domek (zawiesić na dwóch krzesłach).
Rybki
Zabawa dobra na spacer w deszczowy dzień. Dziecko patykiem
miesza wodę w kałuży, chlapie i udaje, że łowi ryby. Można też rzucać patyki w
strumykach czy małych rzekach i patrzeć jak odpływają.
Ciuciubabka
Zabawa dla dzieci powyżej trzech lat. Zawiązujemy dziecku
oczy i szuka inne dzieci lub dorosłych po odgłosach.
Zwierzaki
Podczas czytania książek o zwierzętach szukamy obrazków,
pluszaków czy innych zabawek przedstawiających zwierzęta z książki. Nie trzeba
też się ograniczać do zwierzaków.
Czarodziejskie pudło magiczny wór
Zabawa, która świetnie rozwija wyobraźnię i rozwija pamięć.
Wkładamy do pudełka różne zabawki a następnie prosimy dziecko, aby z
zamkniętymi (związanymi) oczami losowało oraz w miarę możliwości opisało
przedmiot. Podobna zabawa polega na tym, że
prosimy dziecko, aby do worka zbierało zabawki w określonym kolorze.
Plastelina, ciastolina, ciasto na pierogi/makaron/ciastka
Woreczki z grochem/fasolą/ryżem
Dziecko może je dotykać, próbować nosić na głowie.
Naklejki
Małe dzieci bardzo lubią naklejać zwierzątka, kształty czy
postaci z bajek w książeczkach, na ścianach, drzwiach, meblach. Takim miejscem
na naklejkowy świat może być określony kącik w dziecięcym pokoju, który i tak
za kilka lat będzie trzeba wyremontować.
Naśladowanie
Naśladowanie dźwięków zwierząt i pojazdów.
Przebieranki
Nie musi się to wiązać z kupowaniem kolejnych strojów. Do
tych celów można wykorzystać dziecięcą i swoją garderobę i dorabiać czapeczki, np.
czapeczkę z dzióbkiem, aby przebrać się za ptaszka.
Sprzątanie
Dziecko razem biega po domu ze szmatkę i trze drzwi, ściany
z płytek, podłogi. Można do tego wykorzystać płaski mop ze wsuwaną rączką czy
zmiotkę z szufelką. Dziecko ma zajęcie i uczy się dbać o własne otoczenie.
Maluchy mogą pomagać w układaniu swoich zabawek, książek.
„Jedno dla mnie, jedno dla ciebie”
Do zabawy wystarczy mała kupka
drobnych przedmiotów, mogą to być guziki, piłeczki, figurki, którą dziecko
dzieli między siebie a drugą osobę do małych pojemników lub miseczek. Zabawę
można utrudnić przez dołączenie się trzeciej osoby, kolegi lub ulubionego
misia. Dwulatek będzie zachwycony tą prostą zabawą, w której to on jest
najważniejszy. Przy okazji wprowadza się pojęcie liczb.
Gazeciana koszykówka
Z kartek z gazety zrób dużo kulek.
Na początku poćwicz z dzieckiem rzucanie ich na odległość, później umieść kosz
na śmieci w odległości metra i rzucajcie kulki do kosza
„Co nie pasuje?”
Kilka takich samych przedmiotów i
jeden inny np. mandarynki i cytryna. Ta gra pomaga dziecku zrozumieć pojęcia:
„taki sam” oraz „inny”.
Piknik
Na kocu urządzamy sobie przyjecie z
owocami, kanapkami. Opowiadamy sobie, że jesteśmy na wycieczce.
„Nie wpadnij do morza!”
Udawajcie, że dywan
to morze, a dziecko ma dostać się na drugą stronę nie mocząc stóp. W tym celu
rozłóż poduszki, magazyny lub papierowe talerze, które będą kamykami, po
których przejdzie dziecko. Podobnie można bawić się na spacerze, kiedy mamy
dość duże i nie za bardzo popękane chodniki. Cel: nie nadepnąć na linię.
Tor
przeszkód
Ustawiamy w linii prostej kręgle w odległości 30 cm jeden od drugiego, jeśli
nie mamy kręgli mogą to być zabawki, książki itp. Zadaniem dziecka jest przejść
między kręglami tak, aby ich nie przewrócić.
Rzucanie
piłeczkami
Celem tej zabawy jest doskonalenie umiejętności rzucania. Rysujemy na ziemi
linię, za którą ustawiamy dziecko. W pewnej odległości od dziecka rysujemy duże
koło, zadaniem dziecka jest rzucenie piłeczki, woreczków do koła.
Skoki
przez linkę
Dobra zabawa na ćwiczenie równowagi oraz doskonalenie koordynacji ruchowej.
Do zabawy potrzebna jest linka, którą mocujemy na wysokości. Na początku mogą
to być skoki przez leżącą linę.
Podawanie
piłki
Ustawiamy dziecko w niewielkiej odległości od siebie i składamy jego ręce do
przodu, na kształt łódki. Teraz rzucamy maluchowi do owej „łódeczki” piłkę.
Inna bardzo prostą zabawą z tego cyklu jest turlanie piłki. Sadzamy dziecko
na przeciwko siebie w niewielkiej odległości w rozkroku i turlamy do siebie
nawzajem piłkę.
Turlanie
Dziecko turka się w trawie lub z górki (ważne, żeby ludzie psami nie załatwiali
tam swoich potrzeb fizjologicznych).
Korale
Można je zrobić z makaronu, papieru kolorowego, jarzębiny, koralików,
guzików.
Kopanie piłki do siebie
Puszczanie baniek
Jazda rowerem i innymi pojazdami (teraz bardzo duży wybór tego typu zabawek).
Plac zabaw
Wszelkie przeszkody na palcach zabaw.
Polecam:
Kuffner T., Jak to zrobić? 365
pomysłów na kreatywne zajęcia dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszych,
Zielona Sowa, Kraków 2008, ISBN 978-83-7435-901-6.
Skwark D., Skarbnica zabaw, Jedność,
Kielce 2010, ISBN 978-83-7442-526-1.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz