poniedziałek, 17 listopada 2014

Anthony Pratkanis, Elliot Aronson "Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień"



http://ksiegarnia.pwn.pl/produkt/4056/wiek-propagandy.html
Anthony Pratkanis, Elliot Aronson, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, tł. J. Radziński, M Szuster, Warszawa „PWN” 2008
Wiek XX upłynął pod znakiem propagandy, przez którą zginęły miliony ludzi, biliony dały się wciągnąć w ruchy religijne, kupowanie zbędnych przedmiotów i określone schematy myślowe. Próby przejęcia kontroli nad innymi nie są jedynie znakiem naszych czasów. Nad skutecznymi metodami perswazji pracowali już starożytni, a ich metody minimalnie poprawiano. Dopiero powstanie nowych mediów sprawiło, że przekonywanie zmieniło się w manipulowanie, a staje się ono coraz łatwiejsze ze względu na zasięg, jaki mają nadawane informacje.
Książka Anthonego Pratkanisa i Elliota Aronsona „Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień” to doskonałe źródło wiedzy o przemianach, jakim uległy informacje i sposób ich przekazywania odbiorcom. Poza pokazaniem kawałka historii Stanów Zjednoczonych autorzy w bardzo przystępny sposób pokazują rosnącą rolę informacji i propagandy we współczesnym świecie, przez co wizja Marshalla McLuhana zaczyna nabierać realnych kształtów i kolorów. Opisy konkretnych przypadków manipulacji, stawianie pytań, podważanie powszechnie funkcjonujących przekonań i wskazanie, w jaki sposób nadawca wywiera na nas wpływ sprawi, że bardziej świadomie podejdziemy do prób manipulacji.
Książka pokazuje czytelnikom jak bardzo jesteśmy z każdej strony atakowani przez próbujących wywrzeć na nas wpływ. Ilość napływających informacji, ich hasłowość, barak czasu na przemyślenie sprawia, że nieświadomie ulegamy. Autorzy pokazują, w jaki sposób do tego dochodzi, omawiają aktualne wyniki badań nad technikami wywierania wpływu. Poza przedstawionymi przez polityków, prezenterami radiowymi i telewizyjnymi oraz reklamodawcami sposobów patrzenia na świat amerykańscy psychologowie przekornie proponują inne spojrzenie, które podsumowuję, jako kolejną manipulację, a nie realną alternatywę. Takie zagrania na poczuciu odmiennego myślenia są bardzo często wykorzystywane przez polityków i dziennikarzy. To rodzi pytanie o to czy jesteśmy zdolni samodzielnie myśleć. Uświadamia nam też, jak bardzo nasz świat zależy od tego, co i jak mówią osoby, które próbują nami pokierować.
Książka jest też doskonałym źródłem wiedzy na temat możliwości własnego wywierania wpływu na otoczenie. Wiele z prezentowanych technik szczególnie stosują marketingowcy, a nawet działacze społeczni.
„Wiek propagandy” napisany jest prostym językiem, dzięki czemu może po nią sięgnąć każdy. Pozycja ta jest rozszerzeniem książki Aronsona „Człowiek istota społeczna”. Polecam wszystkim.

3 komentarze:

  1. Bardzo chętnie sięgnę. czasami pozycje o propagandzie/reklamie/etc są pisane tak specyficznym i hermetycznym językiem, że po kilku zdaniach daję sobie spokój, ale skoro piszesz, że fajnie napisane, to poszukam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam też inne książki tych autorów. Piszą tak przystępnie, że dzieci w podstawówce powinny zrozumieć.

      Usuń