źródło: "Anna-Sakowicz"
Mam na imię Anna. Jestem zagorzałą fanką filmów Pedra Almodóvara.
Kiedy
dowiedziałam się, że Anna Sikorska napisała książkę, w której poddała
analizie filmy tego hiszpańskiego reżysera, od razu wiedziałam, że muszę
to przeczytać. Do Almodóvara mam szczególny sentyment, dzięki jego
filmom poznałam swojego przyszłego męża…
Hiszpania w filmach Pedra Amodóvara
to opracowanie przeznaczone tylko dla tych czytelników, którzy znają
dzieła reżysera z La Manchy. W innym przypadku raczej nie ma co sięgać
po książkę Sikorskiej.
Autorka
zaczęła opracowanie od wstępu, w którym zarysowała polskiemu
czytelnikowi historię Hiszpanii. Pozwala to zrozumieć mentalność
mieszkańców tego kraju. Zresztą każdy rozdział zaczyna od przybliżenia
danego problemu. Wyjaśnia, czym dla Hiszpanów jest corrida, jaki
stosunek mają do religii, jak na przestrzeni lat zmieniała się sytuacja
kobiet itp.
Czytałam
książkę Sikorskiej z ogromnym zainteresowaniem, ponieważ podczas
oglądania filmów, nie zwróciłam uwagi na wiele szczegółów. Nie byłam w
stanie chociażby zinterpretować napisu na murze w jednym z obrazów.
Pewnie nawet go nie zauważyłam, pomijając fakt, że nie znam
hiszpańskiego. Opracowanie to pozwala więc na nowo odkryć filmy
Almodóvara. Miałam ochotę jeszcze raz przyjrzeć się tym obrazom, właśnie
pod kątem interpretacji Sikorskiej. Akurat TVP Kultura przypominała Wysokie obcasy,
więc nadarzyła się okazja, by spojrzeć jeszcze raz na ten film. Jednym z
najważniejszych wątków jest tu transseksualizm. Ciekawe jest u reżysera
spojrzenie na płeć, jak pisze Sikorska: „To, co nas ogranicza, to
jedynie nasza świadomość ukształtowana przez płeć kulturową, która każe
nam widzieć przeszkody, a nie możliwości. Płeć biologiczna nie zamyka
naszej drogi do jej zmiany, ale sama przynależność do określonej płci
wymaga od nas wpasowania się w rolę. To, w jaki sposób zostaje
postrzegane ciało i z jaką płcią jest utożsamiane, zależy od nas
samych”. [1]
Autorka w
opracowaniu ukazała przemiany kulturowe zachodzące w Hiszpanii, wskazała
również elementy społeczno-polityczne w filmach Almodóvara. Tłumaczy
sytuację kobiet za czasów rządów gen. Franco.
Czytając
opracowanie Sikorskiej, momentami miałam skojarzenia Almodóvara z Don
Kichotem. Jeden i drugi pochodził z La Manchy. A początki pracy nad
pierwszymi filmami przypominały walkę z wiatrakami.
„Pieniądze
na pierwsze filmy zebrano między przyjaciółmi. Grali w nim
ochotnicy-debiutanci. Pracowali nad filmem tylko w weekendy i tylko
wtedy, gdy mieli fundusze na jego kręcenie. Było to bardzo typowe dla
tego okresu. W filmie znajdujemy przez to tak wiele błędów, że można to
nazwać stylem”. [2]
Książka
Anny Sikorskiej ma jasno określonego czytelnika. Musi on znać filmy
Almodóvara, bez spełnienia tego warunku opracowanie nie będzie
zrozumiałe. Jednak konstrukcja książki jest bardzo przejrzysta,
podporządkowana najważniejszym motywom filmowym hiszpańskiego reżysera.
Styl wypowiedzi jest adekwatny do tematyki. Nie ma tu tekstu
naszpikowanego niezrozumiałymi terminami. Sikorska potrafi zainteresować
przemianami społeczno-kulturowymi w Hiszpanii. Jest to też jedna z tych
książek, do których warto wracać. Po skończeniu czytania zaplanowałam
odświeżyć sobie znajomość filmów Almodóvara właśnie pod kątem tego
opracowania. Chciałabym jeszcze raz przyjrzeć się szczegółom, na które
zwróciła uwagę Sikorska.
Gorąco polecam fanom Almodóvara!
[1] Anna Sikorska: Hiszpania w filmach Pedra Almodóvara. Wyd. Attyka, Warszawa 2015, s. 159
[2] tamże, s. 2
Autor: Anna Sikorska
Tytuł: Hiszpania w filmach Pedra Almodóvara
Data wydania: 30 listopada 2015
ISBN: 9788389487513
Liczba stron: 190
źródło: Anna-Sakowicz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz