Maria Towiańska – Michalska, Engram, Szczecin,
Bezrzecze „Forma” 2015
„W słowniku Władysława Kopańskiego znalazłam kiedyś
hasło: ‘Engram – ślad, trwałe udrożnienie, pozostawione jakby w mózgu przez
przeżycia psychiczne i stanowiące podstawę pamięci’. Polesie – to mój engram,
ślad blizna pamięci” – wyjaśnia pisarka w jednym ze swoich wspomnień, które
pozwalają nam wejść w świat jej doświadczeń, przeżyć, wrażeń. Tytuł doskonale
odzwierciedla to, z czym mamy do czynienia w środku, czyli spisanymi przeżyciami, które są
jak pasma gór lub wyraźne punkty na mapie pamięci pisarki. Dzieciństwo, które ją
ukształtowało, dało wiele radości oraz bardzo doświadczyło to świat kontrastów:
ostrych zim, upalnego lata, przepychu i skrajnej biedy, ukształtowany,
ugładzony i dziki zarazem, przewidywalny i zaskakujący koniecznością szybkiej
ewakuacji lub współpracy z inną władzą. To świat, w którym przetrwają tylko ci,
którzy – tak jak jej babka – rzetelnie pracując potrafią uchronić rodzinę przed
złem wojen, rewolucji, ludzkiej zazdrości, przemian politycznych. Jednak pamięć
o przeszłości jest wybiórcza, podporządkowane temu, co wywarło wielki wpływ,
wryło się w nią swoją niezwykłością. Jest jak ściany domu, które dają wyobrażenie
o tym, jak mogła wyglądać całość, ale brakuje w nim ludzi, sprzętów, życia.
Tworzy proste obrazy, które z jednej strony są nieco ogólne, a z drugiej dają
wyobrażenie o niezwykłości dziecięcych doświadczeń. Maria Towiańska – Michalska
pisze:
„Moja pamięć przypomina pusty dom. Większość
wspomnień dotyczy umarłych, nie żywych. Może świat, który przywołuję, to tylko
złudzenie, fałszywa rzeczywistość? Nie można sprawdzić, czy tak było, czy nie
przyśniło się kiedyś i dopiero teraz przypomniał się dawny sen. Jak posklejać w
sensowny obraz rozsypujące się kawałki?”
Maria Towiańska – Michalska przywołuje kolejne obrazy
ze swojej przeszłości, próbuje utrwalić świat, który pozostał w jej pamięci, przekazać
innym swój „engram”, boryka się z dylematami związanymi z dokładnym
umiejscowieniem w czasie: „Jeśli ma to być opowieść historyczna, muszę
sprawdzić fakty. Kto jeszcze może pamiętać, kogo można by zapytać, jakie było
lato na Kresach Wschodnich, w Łunińcu w 1936 roku?”.
Czasami się dziwi: „Kiedy byłam mała… Nie do wiary,
że byłam kiedyś małą dziewczynką. Jak to – nie do wiary? Przecież pamiętam, że
byłam małą dziewczynką. Nawet lepiej pamiętam tamte dawne czasy niż to, co się
działo tydzień temu. To podobno ‘normalne’. Moim zdaniem trudno nazwać
normalnością coś, co wynika ze zniszczenia, zużycia, starzenia się. Jeśli
lepiej pamiętamy to, co było kiedyś niż to, co było wczoraj, to dlatego, że
kiedyś byliśmy normalni, a teraz nie. Młody umysł uważa, rejestruje fakty,
tworzy tematyczny system informacji, zamyka w odpowiednich katalogach,
szufladach, zapamiętuje, gdzie co się znajduje, żeby nieomylnie odszukać, kiedy
zajdzie taka potrzeba. Staremu człowiekowi życie wrzuca do pamięci rozmaitości,
a on z tego robi totalny bałagan”.
Zbiór wspomnień pełen jest refleksji, ale
najważniejsza jest tu autorefleksja, spojrzenie na siebie z boku i zdziwienie: „Moja
zewnętrzność uległa z wiekiem zasadniczej zmianie. Umysł nie jest tak sprawny
jak dawniej, nogi chodzą wolniej, myśli bywają rozproszone. Pomimo to istota
mojej osoby, jądro osobowości, dusza? – może dusza – pozostała niezmieniona.
Nadal, podobnie jak w dzieciństwie, lubię gwiazdy”.
„Engram” to przede wszystkim barwna opowieść o
przeszłości przeplatającej się z teraźniejszością. Dawne sprzęty (choćby
niepozorny kufer) przywołują to, co minęło, nie pozwalają na rozstawanie się z
przedmiotami, bo bez nich pamięć jest bardziej ulotna, mimo że mnogość pamiątek
ciąży, ale jednocześnie pozwala na sentymentalne podróże, porządkowanie tego,
co minęło, zachowanie w pamięci obrazów dziwnego, półsierocego sielskiego życia
gdzieś na Kresach Wschodnich, które nie są już tą samą niezwykłą krainą: ludzie
odeszli, wiele pamiątek po nich przemija, codzienność i brak utrwalania ich w
pamięci kolejnych pokoleń powoduje zanikanie. Maria Towiańska – Michalska stara
się jednak utrwalić to, co jeszcze pamięta z czasów niemal mitycznej II
Rzeczypospolitej rozciągającej się gdzieś daleko na wschód. Jej wspomnienia są
bardzo żywe. Przemawiają do czytelnika zapachami, kolorami, wrażeniami, dźwiękami,
tętniącym życiem. na które pisarka patrzy z jednaj strony z sentymentem, a z
drugiej z humorem, dzięki czemu jest to obraz malowniczy, radosny i – mimo trudów
życia – fascynujący.
„Kiedyś uważano starość za ukoronowanie życia. Trudno
w to teraz uwierzyć. Starość nigdy nie była łatwa. Można ją najwyżej obłudnie
polakierować po wierzchu, żeby człowieka oswoić z tym, co go czeka. W istocie
rzeczy starość zawsze jest starością i można się tylko zastanawiać, czy lepsza
jest szczerość w jej ocenie, litościwy fałsz.
Czas tak bardzo przyśpieszył. Nawet młodzi nie zawsze
nadążają. Biegnąc, coraz szybciej dostajemy zadyszki, a i tak zostajemy w tyle,
rezygnujemy z wyścigu i planów na przyszłość. Życie bez marzeń i złudzeń jest
bezpieczniejsze. Jeżeli teraźniejszość staje się zbyt dokuczliwa, można
powrócić do wspomnień. Ubarwić je, upiększyć, usunąć z nich to, co niemiłe, a
przede wszystkim własne pomyłki i błędy.
Jestem w dobrej sytuacji. Mam jeszcze plany, marzenia
i możliwości zmian. Kiedy samotność staje się nie do zniesienia, a gazetowe publikacje
na temat wykluczenia i eutanazji wpędzają w depresję, zaczynam myśleć o wizycie
u córki, która mieszka w Ameryce. Mogę pomieszkać u niej, dopóki nie zacznie
mnie drażnić odmienność amerykańskiego stylu życia. W takich sytuacjach też mam
dobre wyjście. Wracam do Polski, żeby po jakimś czasie znowu wybrać się do
Ameryki. Dzięki temu w moim życiu wciąż coś się dzieje i zmienia.
Nie można jednak zmienić kierunku drogi nieuchronnie
prowadzącej do wiadomego celu. Ważne, żeby na tej ścieżce coś dla siebie znaleźć:
ciepłe uczucia, niespodzianki, oczekiwanie. To prawda, że czasami można potknąć
się o własne błędy, niecierpliwość albo upór. Takie jest życie, dopóki trwa.
Nie warto jednak umierać przed śmiercią”.
Teraźniejszość pisarki toczy się między przeszłością
- próbami dostosowania do zmian, jakie zachodziły w czasie wojny i po niej – oraz
teraźniejszością pełną radości z prostych rzeczy, wypraw na Białoruś i do
Ameryki, poznawania ludzi, otwartości na świat. Ciągłego planowania
przeplatanego ze wspomnieniami.
„Engram” wraz z „Ameryką w tle” stanowią piękny obraz
wspomnień, życiowych opowieści przekonujących czytelnika, że życie pisze własne
zawiłe scenariusze. Dziwne losy Marii Towiańskiej-Michałowskiej, urodzonej w
Lidzie, wychowanej w Łunińcu na Polesiu. Zmuszonej do nauki i dorastania w
środkowej Polsce, uporania się z powojenną biedą, pogodzenia z losem tułaczki,
która swoje korzenie zapuszcza w Szczecinie.
W jej opowieściach przebija mit i tęsknota za
Kresami. Dworek ze służbą, zwierzętami, pachnącymi ziołami, a dookoła wielka
przestrzeń, której nie doświadczy nikt mieszkający w mieście. Nieposkromiona
przyroda na wyciągnięcie ręki: w lesie sarny, wilki, na polach bażanty, kaczki.
W takim otoczeniu w ludziach budzą się instynkty pierwotne. Polowania to
element życia taki jak hodowla i uprawa. Wszystko jest tu w równowadze, którą
łatwo zachwiać. Wystarczy powstanie, wojna, śmierć, migracja. Kresowi ludzie
jednak są silni. Nie dają się zmieść z powierzchni ziemi, nie oddają łatwo swojego
życia. Walczą do ostatniej chwili. Klimat sprawił, że ci, którzy przetrwali są
silni i uparci. Bardziej niż inni dążą do własnych celów i czasami całkowicie
im się oddają. W takich warunkach wychowywała się mała Maria, która straciła
matkę, a ojciec nie miał czasu na edukację dziecka. Pozostała mieszkająca na
odludziu babcia pielęgnująca tradycje w domu, z którego droga wiodła w świat, z
dala od znanego z dzieciństwa otoczenia.
Maria Towiańska-Michalska zabiera nas w swoich książkach w świat swoich wspomnień,
doświadczeń, odczuć krążących wokół tego tajemniczego słowa, które z czasem
nabierało kształtów, wyrazistości, można było usytuować na mapie, a później
samemu go doświadczyć. Zderza Amerykę z Kresami i Polską. Bezgraniczność i
dzikość kraju dzieciństwa współgra z ujarzmioną dzikością i bezkresem kraju
odwiedzanego u schyłku życia wymuszającego oddawanie się wspomnieniom. Pisarka
niczym Proust pozwala swoim myślom biec swobodnie do czasów dzieciństwa i
młodości. Są to spojrzenia wyolbrzymiające, przerysowujące i zaczarowujące
otoczenie, nieznane słowa. Tomy „Z Ameryką w tle” i „Engram” są bardzo bliskie
stylistycznie i tematycznie. Tworzą spójną całość pozwalającą pisarce nakreślić
spójny obraz jej życia. Pokazuje nam jak bardzo różne i jednocześnie podobne są
do siebie wszystkie miejsca, w których była. Pomaga dostrzec niezwykłą
różnorodność, odkryć jak bardzo odmienne miejsce może przywołać odległe
wspomnienia. Krajobrazy, ludzie, tradycje, zachowania są tu Proustowskimi
magdalenkami. I tak w książce „Z Ameryką w tle” przygotowania do Wigilii na
nowym lądzie stają się pretekstem do powędrowania do rodzinnego domu, gdzie w
czasie wojny pomagała babci przygotowującej idealną Wigilię, Niemiec zasiadał z
nimi do stołu, gdzie czuła się obco i jednocześnie swobodnie, gdzie łączyły się
różne światy, odmienne podejście do życia. Ta sama różnorodność będąca
elementem życia na Polesiu jest także częścią amerykańskiej codzienności:
zadowoleni z codzienności żyją obok biorących udział w wyścigu szczurów, który
przebija też w „Engramie”, w którym próba zamknięcia polskiego rozdziału życia
i jednocześnie otwieranie białoruskiego i amerykańskiego stają się pretekstem do wspomnień, łączenia
faktów, dostrzegania życiowych paradoksów najlepiej widocznych na przykładzie
możliwości jakie daje mądry system edukacyjny młodym ludziom oraz jak wielką
stratą jest niewykorzystanie potencjału młodych. Tkwiąca pamięcią w przeszłości
pisarka bardzo solidnie stoi w teraźniejszości, dzięki czemu jej wspomnienia to
także mądre refleksje, próby pokazania, co jest do naprawy. Każda opowieść
niesie ze sobą nierzucający się w oczy morał. Pisarka przekonuje czytelnika, że
trzeba być jak chwasty radzące sobie w każdej sytuacji, dbać o relacje w
rodzinie, a nie tylko własną karierę, uczyć się, cenić własną wartość.
Sentymentalne przeplatanie się teraźniejszości z przeszłością zmieszano z
opowieściami o bliskich relacjach, kontynuowaniu rodzinnej tradycji żeglarskiej,
wychowaniu dzieci, zmieniających się priorytetach. Lektura bardzo przyjemna,
sentymentalna i pouczająca. Polecam!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz