Mózg jest najbardziej zadziwiającym organem ludzkiego
ciała. Niesamowita plastyczność, do tego olbrzymie możliwości wymagające
ciągłego stymulowania w celu rozwijania nowych umiejętności. Młody umysł jest
jak plastyczna masa, z którą można zdziałać cuda. Rozwijanie intelektu,
koncentracji, spostrzegawczości to proces długotrwały i warto zadbać o to, aby
był przyjemny, dlatego należy urozmaicać zabawy. Jednym z ważnych elementów
ćwiczenia naszej koncentracji i spostrzegawczości jest zabawa z labiryntami,
zabawy w łączenie kropeczek, kolorowanie, rozwiązywanie krzyżówek, sudoku,
układanie puzzli, odszukiwanie podobieństw i różnic. Warto zacząć od prostych
ćwiczeń, by z czasem przejść do naprawdę skomplikowanych. Rynek wydawniczy
zawiera bogatą ofertę zbiorów zadań do każdego poziomu umiejętności. Rodzic
śledzący postępy dziecka bez problemu dostosuje zabawy do wieku intelektualnego
dziecka (nie zawsze pokrywa się z wiekiem fizycznym), dlatego bardzo ważne
jest, aby dobrze przejrzeć propozycje ćwiczeń i zastanowić się czy nasza
pociecha sobie z nimi poradzi, czy nie będą za łatwe. Oba przypadki rodzą
zniechęcenie. Przed pracą z labiryntami warto też rozgrzać mózg zabawą w
łączenie kropeczek, więc warto zwrócić uwagę czy oba rodzaje ćwiczeń znajdziemy
w książkach. Po takim ćwiczeniu dziecku będzie łatwiej przejść do bardziej
skomplikowanych zadań.
Niedawno opowiadałam Wam o dwóch interesujących
zeszytach ćwiczeń z serii „Bystrzaki do dzieła” z wydawnictwa Wilga: „Połącz
kropki i koloruj” oraz „ Labirynty. Znajdź drogę”. Obie książki bardzo dobrze się
u nas sprawdziły. Wyrywane strony pozwoliły mi kontrolować pracę córki, a
podpowiedzi rozwiązań zawarte na końcu pomogły w analizowaniu błędów. Z tego
powodu z zainteresowaniem sięgnęłyśmy po kolejną serię dla przedszkolaków i
uczniów nauczania początkowego. „Megaksięga zabaw dla każdego” i „Ekstraksięga
zabaw dla każdego” to opasłe bloki z labiryntami, kolorowankami, puzzlami,
szablonami do łączenia kropek, zabawami z literami. Niektóre szablony są nam
już znane (przez ilość rozwiązywania różnych zadań), ale bardzo wiele okazało
się nowych, interesujących i pomagających w codziennej pracy, a i te znane córka z chęcią rozwiązała. W księgach
znajdziemy sporo zabaw z cyframi, dzięki czemu w przyjemny sposób dzieci mogą
utrwalić sobie liczby oraz rozwijać motorykę małą (łączenie punktów oraz
kolorowanie). Takie ćwiczenie sprawia, że dzieci rozwijają swoje zdolności
artystyczne, pomysłowość, poczucie estetyki, wyobraźnię przestrzenną, która
później przydaje się w czasie ćwiczeń z labiryntami lub samodzielnego
rysowania. Wszystkie te ćwiczenia wpływają na koncentrację i zwiększają
aktywność mózgu. Codzienne zabawy z kolorowankami pozwalają dzieciom na
opanowanie korzystania z kredki, długopisu, ołówka. Ponadto pobudzanie
określonych obszarów mózgu przekłada się również na zdolności językowe i
kreatywność młodych twórców. Dzieci lubiące kolorować i często wykonujące tę
czynność mają sprawniejsze dłonie, odnoszą lepsze sukcesy w szkole, zdobywają
lepsze wykształcenie, mają większy iloraz inteligencji, a do tego są bardziej
spostrzegawcze, mają większy ład wokół siebie. Czytając wyniki badań czasami ma
się wrażenie, że bez kolorowania mały człowiek nie może przekształcić się w
pełnowartościową istotę ludzką zdolną podejmować wyzwania współczesnego świata.
Zabawy z labiryntami pozwolą na lepsze rozwijanie umiejętności
spostrzegawczych. Szybkie wyszukiwanie rozwiązań jest jednym z ważnych
elementów powodzenia w edukacji oraz pracy, dlatego druga książeczka będzie
doskonałym uzupełnieniem i pozwala na urozmaicanie zadań.
Kartki bardzo łatwo się wyrywa. Na każdej z nich po
jednej stronie znajduje się zadanie. Zadania na końcu zbioru pomagają dziecku w
samodzielnej weryfikacji błędów, a przez to dostrzeżenia, ja ważne jest uczenie
się na własnych pomyłkach i samodzielne poprawianie ich.
Całość przemyślana i dostosowana do przedszkolaków
oraz uczniów nauczania początkowego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz