Motyw wychowywania dziecka lub dzieci przez zwierzęta pojawia się w różnych kulturach, a wszystko przez to, że w historii mamy sporą ilość takich przypadków. Nawet współcześnie zdarzyły się sytuacje, kiedy dziecko było wychowywane przez wilki, małpy, psy, niedźwiedzie. Takie doświadczenia leżały u podstaw tworzenia opowieści. W cywilizacji zachodniej od wieków powraca obraz chłopca lub chłopców wychowywanych przez wilczycę. Jedną ze słynniejszych jest mit o założycielach Rzymu. Inteligentny dzikus czy też dzikie dziecko to chwytliwy temat i Rudygard Kipling jest jednym z wielu twórców, którzy sięgnęli po niego. Jego „Księga dżungli” stała się na tyle popularna, że dziś zaliczamy ją do klasyki, a wybitniejsza powieść pt. „Kim” pozostała w cieniu
Sam twórca był postacią bardzo kontrowersyjną w swoich czasach. Wychowany w
czasach wiktoriańskich w konserwatywnej rodzinie podzielał opinię o
dobroczynnym wpływie imperializmu. W swoich utworach (szczególnie pisanych dla
prasy) promował kolonializm, pisał o posłannictwie i wyższości białej rasy oraz
europejskiej cywilizacji. Przez jego twórczość przebija strach przed innymi i
traktowanie innych kultur z wyższością, czyli był ksenofobem i rasistą. Wygląda
to zadziwiająco, kiedy popatrzymy na inspirację do książki, bo nie jest nią
rzymska mitologia tylko opowiadania z tradycji „Pańczatentry”, czyli historie,
na których wychowały go hinduskie opiekunki. Sięga tu po wizerunki zwierząt
ukazując ich „ludzkie” cechy, ale odbiegające od schematów znanych z bajek
zwierzęcych. Całość dopełniają barwne opisy przyrody. I właśnie ta egzotyczna
sceneria sprawiła, że książka zyskała dużą popularność. Z czasem doczekała się
adaptacji, skrótów, reinterpretacji. „Księga dżungli” Djiana i TieKo to
komiksowa wersja znanego dzieła. Autorzy świetnie oddają klimat opowieści,
prowadzą nas po najważniejszych motywach z akcji, świetnie oddają klimat końca
XIX wieku. Autorzy skupiają się tu na pierwszych trzech historiach Mowgli’ego,
czyli dzieciństwie, dorastaniu i walce z tygrysem. Realistyczne ilustracje pozwalają poczuć klimat wydarzeń, w których biorą
udział bohaterzy.
Ze względu na to, że jest to klasyka
regularnie pojawiają się kolejne wznowienia. Komiks będzie świetnym
wprowadzeniem w świat bohaterów, zachęci młodych czytelników do poznawania
przygód chłopaka wychowanego przez wilki. Jest to opowieść o próbach, sile charakteru, przebiegłości, elastyczności, odwadze, wykluczeniu, kulturowych
uprzedzeniach i zabobonach. Do tego
pozwoli na poruszenie takich ważnych tematów jak podporządkowanie się
autorytetom, stawianie sobie wyzwań, współpraca. Bohaterzy pochodzący spoza europejskiej kultury są tu zaprezentowani jako
dzikusy, które nie potrafią przyjąć do swojej społeczności mężczyzny
wychowanego ze zwierzętami. Ulegają autorytetowi, który za brak okazanego
szacunku mści się na Mowglim pomawiając go o czary. Z lektury wyłania się fascynacja życiem poza społeczeństwem, czyli temat dość popularny od
renesansu. O ile dla starożytnych Greków i Rzymian człowiek mógł istnieć tylko
w społeczeństwie, przez co wypędzenie z polis/państw/miast było okrutną karą tu
ta izolacja od ludzi jest wyzwoleniem się od społecznego zła. Widzimy tu echa filozofii
Jeana-Jacquesa Rousseau głoszącego, że kultura oddala człowieka od dobra. Uważam, że komiks stanie się świetnym punktem
wyjścia do rozmów o różnych wyborach, spojrzeniu na inne cywilizacje, szerzenia
swojego punktu widzenia, a także zachęci do przeczytania książki.
Do czytelników trafiła też komiksowa adaptacja filmu animowanego „Księga dżungli”,
czyli disney’owskiej wersji. Warto sięgnąć po oba komiksy i zachęcić dzieci lub
młodzież do opowiadania o różnicach, dyskusji o tym, która wersja bardziej im
się podoba.
Zapraszam na stronę wydawcy
Zapraszam na stronę wydawcy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz