czwartek, 9 października 2014

„Fronda Lux” nr 72/2014 "A więc wojna!"


http://www.pismofronda.pl/
„Frondzie Lux” nr 72 nadano tytuł „A więc wojna!”, a jej klimat podsyca okładka z człowiekiem stojącym na barykadzie z widłami. Czy ten motyw nie jest nam znany? Wszelkie Polskie powstania z udziałem chłopów były pod znakiem wideł i kos: broni najbardziej dostępnej i jak bardzo użytecznej w czasie pokoju i wojny. W tym numerze znajdziemy spojrzenia na Rosję z różnych stron świata. Wszystkie konflikty łączy Rosja, która zagrabia i jest bardziej konserwatywna niż państwo carów. Piękny PiaR? Tylko w mediach. Ludzie są tu pionkami, które można dowolnie przestawić, usunąć, zawłaszczyć, przymusić, ale to pionki często religijne w odmienny sposób niż to, co wydaje się być religijnością chrześcijańska w Polsce. Alina i Jacek Łęscy w artykule „Uroki, modlitwy, znaki” opisują podejście Ukraińców do wiary. Przeciętny człowiek nie chodzi na msze tylko na nie wpada. Myślę, że zjawisko to i u nas jest dość popularne (chociaż mogę się w tej kwestii mylić, bo ostatnio już od dawna nie chce mi się go obserwować).Do tego istnieje pełno guseł i zabobonów. Najbardziej mogą się o tym przekonać rodzice małych dzieci. Myślę, że w tej kwestii Polska jest bardzo bliska Ukrainie: obowiązek wieszania medalików, krzyżyków, czerwonych wstążeczek, poddawania rytuałom religijnym, bo inaczej nieżyczliwe oko może doprowadzić do choroby a nawet śmierci dziecka czy zwierzęcia (przy zwierzętach wieszanie religijnych i czarodziejskich ozdóbek też jest dobrym pomysłem). Te odmiany religijności przez jednego z rozmówców są traktowane jak style wiary (na wzór styli w sztuce). Obecność elementów religijnych na co dzień sprawiła, że trafiły one na Majdan wśród wierzących. Jak do tego doszło dowiemy się z artykułu Dawida Wildsteina „Bóg na Majdanie”, który otwiera cykl artykułów o walkach o wolność na Ukrainie. Całość podsumowuje kilka wierszy ukraińskich poetów.

W drugiej części znajdziemy interesującą rozmowę Mateusza K. Dzióba z drem Mirosławem Pęczakiem „Bunt kwiatów przeciwko swym korzeniom”, która otwiera rozmyślania nad kontrkulturą, której przejawem jest powrót „bruLionu” i kultura masowa oraz ludowa, co pozwala płynnie przejść do pochylenia się nad polityka, która w myśl dawnego nazywania umiejętności też zwana byłaby sztuką.
Spis treści:

Temat numeru: A więc wojna!

Tomasz Herbich
Archeomoderna
Monika Bartoszewicz
Kosovo
Alina i Jacek Łęscy
Uroki, modlitwy, znaki
Dawid Wildstein
Bóg na Majdanie
Wojciech Mucha
Wot Poljak patriota
Bartosz Andrejuk
Uzależnienie od Ukrainy

Franciszek Rapacki
Jak pachnie Majdan
Marta Jeżewska
Kobieta na wojnie


Onufry Fernando Cukrzycki-Gruźlikowski
Oddaję kulturę walkowerem
Mateusz Matyszkowicz
Fronda transgresywna
Uładzimir Niaklajeu Ryhor Baradulin Dzmityj Wajciuszkiewicz
Wiersze z Białorusi


Buntu się nie wstydzę

Tomasz Bardamu
Śmierć Archiego
[WYWIAD] ks. Mirosław Kurek
Punk w sutannie. Pod prąd
[WYWIAD] Jan Ołdakowski
Punk w Muzeum Powstania Warszawskiego


BruLion. Bunt naszych?

[WYWIAD] Robert Tekieli
„bruLion” to więcej niż bunt
Mateusz K. Dziób
Czytałem „bruLion”
Robert Tekieli
Fuckty


Bez buntu. Kultura wieczysta

[WYWIAD] bp Grzegorz Ryś
Nie pamiętam, żebym prześladował jakiegoś artystę

Bogna J. Obidzińska
Sztuki ludowe
Antonina Karpowicz-Zbinkowska
Wieczność i przygodność w muzyce
Janusz Kotański
Wiersze

Królowie miasta

[WYWIAD] Michał Beim
Ogon merdający psem


Królowie Podlasia

Bartosz Boruciak
Podlaska lista przebojów
Mateusz K. Dziób
Białystok polską Wandeą
Michał Lewandowski
Wesoły mur Apokalipsy


Plugawy blog o Sōsekim

Jakub Dybek
Wiatr Boga w plecy


Lektura do wódeczki

Jerzy Kopański
Masturbanci
Filip Styczyński
Trzy powroty od Julii
Remigiusz Włast Matuszak
Nędza taśmowa
Krzysztof Karnkowski
Duch pośród duchów


Wódeczka z drugą stroną

[WYWIAD] Mariusz Urbanek
Po cholerę im to było?
Sławomir Miałota
Pilch Schulzem podszyty


Felyeton

Krzysztof Kłopotowski
Ten bezbożny Bergman
Marcin Śmietnicki
Potkni

2 komentarze:

  1. bruLion wraca?? Czytałam swego czasu....

    OdpowiedzUsuń
  2. Wraca jako pismo dla młodych twórców. Na stronach frondy można znaleźć więcej informacji

    OdpowiedzUsuń