Leopold Blaustein, Wybór pism estetycznych, redakcja, Zofia Rosińska, Kraków „Universitas”
2005
Leopold Blaustein to filozof, którego pisma nie
należą do najłatwiejszych, ale wejście w ich świat sprawia, że czuje się nad
nimi zachwyt. Przebija przez nie przedwojenny rygor pism naukowych. Wśród jego
mistrzów znajdziemy takich wielkich badaczy jak Kazimierz Twardowski, Kazimierz
Ajdukiewicz i Roman Ingarden. Niewiele wiemy o życiu urodzonego we Lwowie w
1905 roku znawcę Husserla. Przez wojnę zaginęło wiele materiałów nad którymi prowadził
badania i nawet sama data śmierci jest nieznana. Bardzo wiele o filozofie
dowiemy się ze wstępu Zofii Rosińskiej umiejętnie wprowadzającej czytelników w świat
wybranych pism badacza kładącego nacisk na oczytanie filozoficzne.
W książce znajdziemy pięć jego artykułów pojawiające
się przed wojną w różnych czasopismach naukowych. Pierwszy przybliża sposób
ujmowania przedmiotów estetycznych. Zetkniemy się tam z takimi twierdzeniami
jak przedmioty imaginatywne, percepcja spostrzegawcza, imaginatywna i
sygnitywna oraz przybliża teorię literatury Romana Ingardena.
Kolejne pismo „O naoczności jako właściwości
niektórych przedstawień” przybliża czytelnikom problem odbioru sztuki oraz
świata nas otaczającego. Blaustein pokazuje w jaki
sposób funkcjonują różne elementy świata. Porusza kwestię wyobrażeń,
doświadczeń, objaśnia naoczne przedstawienia, przedstawienia sygnitywne. W tym
artyule znajdziemy interesujące spojrzenie na różne formy sztuki: od malarstwa,
przez rzeźbę, muzykę, słuchowiska po filmy.
Trzecie pismo skupia się na przedstawieniach
imaginatywnych. Czytelnik dowie się czym one dokładnie są, w jaki sposób
funkcjonują, czym są przedmioty formalne oraz intencjonalne oraz fantomy.
Istotną rolę odgrywa tu odbiorca nadający sztuce kształt przez indywidualny
odbiór. W tym artykule najlepiej odbija się fenomenologiczne podejście
Blausteina do sztuki.
Czwarte pismo pomoże w zrozumieniu symboli, alegorii,
wykorzystania schematycznego przedstawiania. Natomiast w piątym dużo miejsca
Blaustein poświęcił najnowszym wówczas sztukom: filmom. W piśmie tym podkreśla
istotę wcześniejszych doświadczeń widza na umiejętność odbioru oraz sposób
oceny filmów.
Całość jest bardzo interesująca i może być
zaskakująca do czytelnika świadomego w jakich czasach powstały te pisma.
Polecam osobom zainteresowanym zgłębianiem zagadnień estetycznych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz