Etykiety

poniedziałek, 11 stycznia 2016

"Hiszpania w filmach Pedra Almodóvara" - opinia na blogu "Anna-Sakowicz"

źródło: "Anna-Sakowicz"
Mam na imię Anna. Jestem zagorzałą fanką filmów Pedra Almodóvara. :-D
Kiedy dowiedziałam się, że Anna Sikorska napisała książkę, w której poddała analizie filmy tego hiszpańskiego reżysera, od razu wiedziałam, że muszę to przeczytać. Do Almodóvara mam szczególny sentyment, dzięki jego filmom poznałam swojego przyszłego męża…
hiszpaniaHiszpania w filmach Pedra Amodóvara to opracowanie przeznaczone tylko dla tych czytelników, którzy znają dzieła reżysera z La Manchy. W innym przypadku raczej nie ma co sięgać po książkę Sikorskiej.
Autorka zaczęła opracowanie od wstępu, w którym zarysowała polskiemu czytelnikowi historię Hiszpanii. Pozwala to zrozumieć mentalność mieszkańców tego kraju. Zresztą każdy rozdział zaczyna od przybliżenia danego problemu. Wyjaśnia, czym dla Hiszpanów jest corrida, jaki stosunek mają do religii, jak na przestrzeni lat zmieniała się sytuacja kobiet itp.
Czytałam książkę Sikorskiej z ogromnym zainteresowaniem, ponieważ podczas oglądania filmów, nie zwróciłam uwagi na wiele szczegółów. Nie byłam w stanie chociażby zinterpretować napisu na murze w jednym z obrazów. Pewnie nawet go nie zauważyłam, pomijając fakt, że nie znam hiszpańskiego. Opracowanie to pozwala więc na nowo odkryć filmy Almodóvara. Miałam ochotę jeszcze raz przyjrzeć się tym obrazom, właśnie pod kątem interpretacji Sikorskiej. Akurat TVP Kultura przypominała Wysokie obcasy, więc nadarzyła się okazja, by spojrzeć jeszcze raz na ten film. Jednym z najważniejszych wątków jest tu transseksualizm. Ciekawe jest u reżysera spojrzenie na płeć, jak pisze Sikorska: „To, co nas ogranicza, to jedynie nasza świadomość ukształtowana przez płeć kulturową, która każe nam widzieć przeszkody, a nie możliwości. Płeć biologiczna nie zamyka naszej drogi do jej zmiany, ale sama przynależność do określonej płci wymaga od nas wpasowania się w rolę. To, w jaki sposób zostaje postrzegane ciało i z jaką płcią jest utożsamiane, zależy od nas samych”. [1]
Autorka w opracowaniu ukazała przemiany kulturowe zachodzące w Hiszpanii, wskazała również elementy społeczno-polityczne w filmach Almodóvara. Tłumaczy sytuację kobiet za czasów rządów gen. Franco.
Czytając opracowanie Sikorskiej, momentami miałam skojarzenia Almodóvara z Don Kichotem. Jeden i drugi pochodził z La Manchy. A początki pracy nad pierwszymi filmami przypominały walkę z wiatrakami.
„Pieniądze na pierwsze filmy zebrano między przyjaciółmi. Grali w nim ochotnicy-debiutanci. Pracowali nad filmem tylko w weekendy i tylko wtedy, gdy mieli fundusze na jego kręcenie. Było to bardzo typowe dla tego okresu. W filmie znajdujemy przez to tak wiele błędów, że można to nazwać stylem”. [2]
Książka Anny Sikorskiej ma jasno określonego czytelnika. Musi on znać filmy Almodóvara, bez spełnienia tego warunku opracowanie nie będzie zrozumiałe. Jednak konstrukcja książki jest bardzo przejrzysta, podporządkowana najważniejszym motywom filmowym hiszpańskiego reżysera. Styl wypowiedzi jest adekwatny do tematyki. Nie ma tu tekstu naszpikowanego niezrozumiałymi terminami. Sikorska potrafi zainteresować przemianami społeczno-kulturowymi w Hiszpanii. Jest to też jedna z tych książek, do których warto wracać. Po skończeniu czytania zaplanowałam odświeżyć sobie znajomość filmów Almodóvara właśnie pod kątem tego opracowania. Chciałabym jeszcze raz przyjrzeć się szczegółom, na które zwróciła uwagę Sikorska.
Gorąco polecam fanom Almodóvara!

[1] Anna Sikorska: Hiszpania w filmach Pedra Almodóvara. Wyd. Attyka, Warszawa 2015, s. 159
[2] tamże, s. 2

Autor: Anna Sikorska
Tytuł: Hiszpania w filmach Pedra Almodóvara
Data wydania: 30 listopada 2015
ISBN: 9788389487513
Liczba stron: 190
źródło: Anna-Sakowicz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz