środa, 24 września 2014

Zbigniew Berent "Sprzedaż. Marketing. Biznes. Reguły i realia"



Zbigniew Berent, Sprzedaż. Marketing. Biznes. Reguły i realia, Gdynia „Novae Res” 2014
Cóż filolog polski i filozof może wiedzieć o gospodarce, sprzedaży, regułach obowiązujących na rynku i nieuczciwej konkurencyjności, że chce się wypowiadać na temat książki z tej tematyki? Wbrew pozorom sporo. Przede wszystkim jestem uważnym klientem, a do tego posiadam kilkuletnie doświadczenie w sprzedaży i to nie książek. Zdobyte doświadczenie i humanistyczne wykształcenie sprawiają, że jestem bardzo wrażliwa na wszelkie naciąganie, a do posiadam wiedzę na temat technik sprzedaży i w tej kwestii polecam tylko bardzo dobre pozycje książkowe. Wielkim autorytetem marketingowych chwytów niewątpliwie jest Robert Cialdini, którego książki mają wymiar uniwersalny. Czasami jednak warto sięgnąć po pozycje polskich doświadczonych handlowców, którzy nie tylko wyjaśnią nam techniki, jakimi atakują nas różnorodne firmy, ale też pokażą lokalny wymiar wielu zjawisk, które przyczyniają się do „wypalania się” naszego potencjału gospodarczego.
Książka Zbigniewa Berenta „Sprzedaż. Marketing. Biznes. Reguły i realia” to pozycja, która wydaje się przypominać wiele jej podobnych. Na pewno nie wyróżnia się okładką. Poza podstawowym omówieniem wielu zjawisk Berent szczegółowo omawia różnorodne przypadki dając nam obraz dla teorii, dzięki czemu nie jest ona tylko zbiorem reguł i ich łamania, ale żywym opisem kondycji gospodarczej naszego kraju.
To, co mnie uderzyło na początku książki doświadczonego handlowca to docenienie pracowników i ich zaangażowania. Zwykle od szefów (zwłaszcza na forach) słyszy się narzekanie na lenistwo, niedbałość, brak zaangażowania, niesamowicie wysokie wymagania finansowe pracowników. Tu tego nie ma. Jest za to szacunek i podziw dla ludzi, którzy poświęcali swój czas i energię oraz pomysły na rozwój firmy. Kolejnym zaskoczeniem był inny wstęp, a raczej zastąpienie wstępu opiniami fachowców o książce. Kolejne zaskoczenie przyszło w treściach, które przekazuje autor: Umiejętne zmieszanie teorii z praktyką sprawia, że jest to dobra lektura dla wszystkich: od handlowców po klientów. Czytelnik dowie się o sztuce uczciwej rywalizacji w biznesie, cechach wpływających na jakość sprzedaży, sztuce sprzedaży, pozyskiwaniu klientów, wywiadzie gospodarczym, coachingu w handlu, bezpieczeństwie, ograniczeniach, szansach i szukaniu dróg rozwoju gospodarczego. Książka ta na pewno doskonale zastąpi wszelkie podręczniki do podstaw przedsiębiorczości w szkołach średnich (powinna je zastąpić), ponieważ przekazuje informacje, które naprawdę są istotne, aby młody człowiek był dojrzałym i świadomym kreatorem własnego otoczenia.

1 komentarz:

  1. Książka może okazać się hitem wydawniczym jeśli za jakością książki pójdzie dobra reklama.

    OdpowiedzUsuń