wtorek, 10 stycznia 2017

Nauka języka angielskiego - jak zacząć?



Wydawnictwo Pearson podzieliło materiały do nauki języka angielskiego na różne poziomy. Są one także dostosowane do wieku odbiorcy. Poziom pierwszy dla dzieci to sto słówek. Natomiast dla dorosłych dwieście. Wynika to z tempa nauki osób dorosłych i dzieci. Istnieje przesąd, że dzieci uczą się wszystkiego dużo szybciej. Jest to tylko częściowo prawda. Musimy pamiętać, że rozwój wówczas obejmuje nie tylko naukę języka obcego, ale wszystkie sfery życia, a do tego umysł dzieci jest tak aktywny jak osób po 40 roku życia. Szczytową formę osiągamy w wieku 25 lat. 
Osoba dorosła ma (a przynajmniej powinna) bogatsze słownictwo niż kilkulatek, a do tego posiada doświadczenie w nauce innych języków obcych, posiada lepszą koncentrację, o czym świadczy udział lub zakończenie edukacji formalnej wymagającej odpowiednio długiego zaangażowania. Dzieci 3 letnie potrafią skoncentrować się od 5 do 15 minut, 4-5 latki około 20 minut, a osoba dorosła ponad godzinę. Należy pamiętać, że ilość czasu zależy od różnych czynników i bardzo wpływa na zdolność przyswajania informacji.
Ważnym elementem edukacji jest uświadomienie sobie różnic między uczeniem się przez dorosłych, a kształceniem dzieci. Powinniśmy być świadomi jakie metody nauczania najlepiej sprawdzają się w naszym przypadku i wykorzystać je w czasie przyswajanie sobie języka obcego. Ponad to duży nacisk należy kłaść na dokładne przyswajanie kolejnych partii materiału, a nie tempo przechodzenia na kolejne poziomy. To pozwoli nam na skuteczniejszą naukę i łatwiejsze używanie nabytych umiejętności[1].
W przypadku kształcenia i samokształcenia dorosłych bardzo ważne jest sformułowanie celu uczenia się. Dorośli (bardziej niż dzieci) potrzebują wiedzieć, po co uczą się określonych rzeczy. Celem może być wycieczka do krajów anglojęzycznych i swobodne porozumiewanie się, zmiana pracy, poniesienie kwalifikacji, możliwość rozmawiania z mieszkającymi poza granicami Polski krewnymi i wiele innych. Ważne, aby mieć odpowiednio silną motywację i pozytywne nastawienie.
Przygotowane przez Wydawnictwo Pearson teksty zawierają materiał dostosowany do wieku. Dla dzieci są to bajki, opowiadania, a dla dorosłych znajdziemy biografie, przewodniki, fragmenty lub całość popularnych książek. To sprawia, że uczący się mogą szybciej i łatwiej nabyć słownictwa dla nich bliskiego i najczęściej używanego oraz zgodnego z zainteresowaniami. Przed nauką warto uzbroić się w karteczki samoprzylepne, zakreślacze, pisaki, szesnastokartkowe zeszyty oraz słowniki, filmy z napisami, czytanki w języku angielskim. Bardzo ważny będzie też dostęp do internetu. Wszystkie czytanki warto sobie nagrywać na dyktafon (obecnie każdy telefon posiada taką funkcję). To pozwoli nam na kontrolowanie swojej umiejętności mówienia, pomoże osłuchać się z językiem. Warto także korzystać z gotowych słuchowisk.


[1] J. Turner, D. Helms, Rozwój człowieka, WSiP, Warszawa 1999, s. 545.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz