Etykiety

poniedziałek, 4 marca 2024

Seria "Poznajemy dinozaury"



Dinozaury mają w sobie coś magicznego, przyciągającego. Są czymś w rodzaju smoków z baśni: oczarowują niezwykłością, a ze względu na rozmiary wydają się nieprawdopodobne. I być może właśnie to sprawia, że tak bardzo przyciągają uwagę. Dzieci także nie przechodzą obok nich obojętnie. Są zafascynowane wielkimi szczękami, olbrzymim grzbietem oraz nietypowym kształtem. Te cechy znajdziemy właśnie w najnowszych książeczkach dla najmłodszych, czyli w serii „Poznajmy dinozaury”.
W sprzedaży dostępne są już cztery publikacje: „Tyranozaur”, „Diplodok”, „Triceratops” i „Stegozaur”. Każda publikacja pozwala na uświadomienie dzieciom jak bardzo różnorodne były to zwierzęta: jedne mają dużą paszcze, poruszają się na dwóch łapach, a drugie mniejszą, chodzi na czterech nogach, trzecie mają gigantyczne płyty, czwarte mają olbrzymią kryzę. Każdy zaprezentowany jest w  otoczeniu innych dinozaurów. Do tego zobaczymy jak wygląda roślinność, mamy okazję poruszać łapami, paszczami, szyjami, paszczami. Jednocześnie mamy tu naukę i zabawę.
Triceratops na okładce ma okładce może ruszać kryzą. Dalej widzimy go biegnącego za olbrzymimi ważkami, tupiącego nogami czy z zapałek pochłaniającego liście. W tle zawsze pojawia się inny, nieco śpiący triceratops, z którym żywotny bohater książki się spotka. Aby zobrazować różne rzeczy znajdziemy tu porównania przemawiające do dziecięcej wyobraźni, np. ciężki jak śmieciarka. Mamy tu też ciekawostki na temat uzębienia.
Stegozaur wita nas ruchomym ogonem, dzięki któremu odgania ważki. Dalej udajemy się na spacer i obserwujemy aktywność innych dinozaurów oraz poszukiwania pożywienia przez naszego bohatera. Widzimy jak nisko trzyma głowę oraz jak wielkie ma płytki kostne oraz kolce. Mamy tu takie ciekawe porównania do rzeczy znanych dzieciom np. autobus, orzechy. Zobaczymy w jaki sposób radzi sobie z drapieżnikami, a w tle ujrzymy innego roślinożercę, ale z głową wystającą ponad drzewa.
Tyranozaur już na okładce szczerzy go nas swoją paszczę. Po otwarciu książki dowiemy się, że przed tymi olbrzymimi drapieżnikami mającymi rewelacyjny węch uciekało każde zwierzę. Dowiemy się jak wielki on był. Są tu porównania do rzeczy bliskich dziecku np. „wielki jak autobus”, a na koniec pojawia się ćwiczenie z wymawianiem trudnej nazwy gada.
Diplodok za to nawet na nas nie zerka z okładki. Jest zajęty jedzeniem, a my ruszając jego szyją możemy zrobić coś, co będzie wyglądało jak ukłon w jego wykonaniu. Pojawią się tu informacje na temat wagi (ważył tyle, co pięć słoni, dłuższy niż dwie ciężarówki) oraz pokazania zabaw w wodzie. Na końcu książki pojawia się zachęta do wymówienia trudnej nazwy.
Książki z ruchomymi elementami są tym rodzajem pomocy, który skutecznie przyciąga uwagę dzieci oraz oswaja z czytaniem, pomagają w przemycaniu informacji, bawią, intrygują zmieniającym się otoczeniem. Jeszcze połączenie tego z pięknymi ilustracjami i ciekawymi dla określonego poziomu rozwoju treściami sprawia, że młody czytelnik chętnie po nie sięga. Szczególnie dobrze sprawdzają się one na początkowym etapie nauki, czyli wtedy, kiedy dziecko wchodzi w świat mowy, podejmuje pierwsze próby wypowiadania słów, uczy się ich znaczenia. Takie publikacje będą bardzo pomocnym materiałem rozwijającym ciekawość oraz zachęcającym do wykonywania ćwiczeń. Oczywiście nie ma uniwersalnego wieku, w którym ten proces przebiega. Jedno jest pewne: to świetny materiał do pracy z dzieckiem.
Rozwijanie mowy, zainteresowania książkami, zachęcanie do obserwowania otoczenia, poszerzania osobistego słownika i ćwiczenie koncentracji to bardzo ważne elementy wpływające na potencjał naszego dziecka. Jako materiał do pracy z dzieckiem świetnie sprawdzają się tu książeczki z wielokrotnie polecanej przeze mnie serii „Akademia Mądrego Dziecka” wydawanej przez HarperKids. Każda z publikacji pozwala na efektywną pracę z pociechą, przygotowanie do przedszkola oraz szkoły, a także jest świetnym materiałem terapeutycznym. Każdy z „cykli” książek pozwala pracować nad wieloma obszarami umiejętności młodych czytelników. Zwłaszcza, że w każdej zawsze jest przewodnia zdolność oraz tematyka. I tak właśnie jest w książeczkach „Pierwsze słowa”. Znajdziemy wśród nich publikacje poświęcone, domowi, lasowi, kolorom, dzikim zwierzętom, strażakom, muzyce, młodym zwierzętom, nocy, ciału, zwierzętom domowym, grom zespołowym, urodzinom, jedzeniu, porom roku, placom budowy, zabawkom, zmysłom rodzinie, ubraniom i warzywom. Innym cyklem jest „Kolorowy świat”. Znajdziemy wśród nich publikacje poświęcone małym zwierzętom, gospodarstwu, pojazdom i przedszkolu. Ruchome elementy znajdziemy też w serii „Mój świat” zabierający młodego czytelnika w obszar relacji, uczenia samodzielności oraz emocji. „Pokochaj naturę” pomoże w bliższym poznaniu pająków, pszczół, motyli i biedronek. Najnowsze seria „Poznajmy dinozaury” stworzona jest dla małych miłośników prehistorycznych gadów.
Jak widzicie tematyka książeczek z ruchomymi elementami jest naprawdę różnorodna i bogata i tych pierwszych słów będzie naprawdę bardzo dużo. Wszystkie zawierają różnego rodzaju okienka lub elementy to przesuwania, poruszania skutecznie przyciągające uwagę i pomagające w odkrywaniu, że to, co niewidoczne (zakryte) też istnieje, mamy tu pozór ruchu, przez poruszanie różnych elementów. Wszystkie te lektury poza oswajaniem ze światem, poszerzaniem wiedzy o nim mają ważną funkcję wspomagania rozwoju mowy.
Kartonowe książeczki Z „Akademii Mądrego Dziecka” z ruchomymi elementami wprowadzają nasze dzieci w proste słownictwo, pozwalające na zrozumienie prostych mechanizmów w przyrodzie oraz zależności w społeczeństwie, a także przenieść się do przeszłości i przyjrzeć żyjącym wówczas gadom. Do tego zawierają elementy ruchome, czyli materiał świetnie przyciągający dziecięcą uwagę, bo cóż może być ciekawszego niż możliwość odkrycia tajemnicy, czy zobaczenia alternatywnego wyglądu ilustracji lub odpowiedzi na pojawiające się w publikacji pytanie. Możliwość lekkiej zmiany ilustracji, podglądania co jest w środku pozwala na rozwój wielu umiejętności. Bazuje ona na takich prostych zabawach jak wyrzucanie zabawek poza łóżeczko i sprawdzanie, czy one są i czy są takie same jak przed wyrzuceniem czy turlania różnych przedmiotów. Tu mamy tę samą próbę odkrywania świata, rozwijania myślenia ontologicznego, dostrzegania, że to, co poza naszym wzrokiem ciągle istnieje. Takie lektury także doskonale rozwijają motorykę małą i koordynację. Przewracanie stron, wyszukiwanie elementów wprawiających inne w ruch, dostrzeganie podobieństw i różnic pozwala ćwiczyć koncentrację oraz spostrzegawczość. Takie lektury zachęcają maluchy do opowiadania o tym, co się zmieniło na ilustracji. W książkach znajdziemy podstawowe słownictwo związane z określonym tematem. Publikacje zawierają zabawy w skojarzenia, logiczne i globalne myślenie. Całość bardzo prosta, kolorowa, przejrzysta i zapewniająca zdobycie sporej wiedzy w czasie przyjemniej zabawy, którą można rozwinąć przez wykorzystanie publikacji do poszukiwania przedmiotów z ilustracji we własnym domu. Ciekawym pomysłem będzie także wykonanie papierowych rzeczy lub karty z ilustracjami przedmiotów zbliżonych to tych z książek. W czasie czytania zadaniem dziecka będzie znalezienie przedmiotu na ilustracji i w kartach (w sumie to czekam na publikację, która w swoim zestawie będzie miała takie pomoce), a następnie w domu (dziecko może ruszyć na poszukiwania z kartą). To wpłynie pozytywnie na rozwój koncentracji, pomoże utrwalić słownictwo, dostarczy odpowiedniej ilości aktywności fizycznej, która pomoże zachęcić bardziej ruchliwe dzieci do pracy z książką.
Całość przemyślana, dobrze opracowana, wzbogacona pięknymi, estetycznymi, prostymi ilustracjami. Solidna oprawa, grube, kartonowe strony pozwalają na sięganie po lekturę kilkumiesięcznymi pociechami. Przyciągające wzrok proste ilustracje w ciepłych kolorach sprawiają, że książka jest atrakcyjna dla dzieci. Książki idealnie sprawdzą się też w przypadku dzieci z zaburzeniami mowy. Proponowane przeze mnie ćwiczenia pozwolą na rozwijanie reakcji dziecka na komunikaty dorosłego, pomogą w kształtowaniu spostrzegawczości, pomogą w nauce wymawiania wyrazów oraz mogą stać się dodatkową pomocą w czasie wprowadzania komunikacji alternatywnej. Cała seria rewelacyjna!
Zapraszam na stronę wydawcy












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz