Etykiety

piątek, 2 października 2015

Roxana Saberi "Między światami"



http://www.wsqn.pl/ksiazki/miedzy-swiatami/
Roxana Saberi, Między światami. Moje życie i niewola w Iranie, tł. Marta Markocka-Pepol, Kraków „SQN” 2015
„Między światami” szokuje ludzi przyzwyczajonych do wolności słowa, poglądów, pracy nad tym, co nas interesuje. Roxana Saberi pracowała w Iranie jako dziennikarka korespondencyjna. Po skończeniu przepustki pozwalającej na wykonywanie pracy młoda kobieta zostaje w kraju swoich przodków, aby pisać książkę o świecie fascynującym ją. Z tego powodu spotyka się z artystami, politykami, działaczami i przeprowadza wiele wywiadów, rozmawia o problemach państwa, kulturze, planach na przyszłość i wizjach przyszłego państwa. Takie dociekania nie podobają się władzom, które muszą mieć pod kontrolą również myśli obywateli. Pewnego wieczoru do mieszkania dziennikarki wkraczają pracownicy tajnych służb, przeszukują je, konfiskują książki i zabierają Roksanę Sabeli do więzienia słynącego z zabijania przesłuchiwanych.
Wielogodzinne śledztwo, fatalne warunki prowadzą do snucia przez dziennikarkę fałszywych, ale zgodnych z oczekiwaniami przesłuchujących, zeznań. „Zaczęłam płakać, bo zdałam sobie sprawę, iż porzuciłam prawdę na rzecz strachu przed drugim człowiekiem i przed śmiercią. Oczywiście, że chciałam żyć, ale jakim życiem?
Takim, w którym moje sumienie pozostanie czyste, w którym będę robić to, co uważam za słuszne, nawet pod naciskiem. W końcu zrozumiałam, że muszę mówić prawdę, nawet za cenę wolności i własnego życia”.
Życie w ciągłym strachu, toczące się wokół intensywnych analiz własnych czynów i położenia, brak jakiegokolwiek zajęcia, które dałoby wytchnienie od tragicznej sytuacji, a do tego historie innych więźniarek niewinnie podejrzanych o szpiegowanie i pracę dla obcych państw.
Książka pokazuje nam realia, które jeszcze kilka dziesięcioleci były częściom życia ludzi mieszkających w ZSRR i ich przymusowych przyjaciół. Często zapominamy jak wiele wolności przyniosła zmiana systemu. Uważam, że „Między światami. Moje życie i niewola w Iranie” to bardzo dobra lektura ostrzegająca nas przed dyktaturą i skrajnościami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz