Maile są tak powszechnym
sposobem komunikacji, że każdemu z nas wydaje się, że potrafimy się w ten
sposób komunikować. Nic bardziej mylnego. Każdego dnia popełniamy wiele błędów
w komunikacji prywatnej oraz służbowej. O ile w tej pierwszej wiele grzechów
się wybacza ze względu na brak formalności i bliskie stosunki piszących to w
drugiej już nie.
Tak nie
piszemy!
Najczęściej popełnianym błędem
przez osoby pracujące i blogujące jest pisanie zbyt bezpośrednie i jednocześnie
ogólne. W ramach eksperymentów zbadałam skuteczność różnych form komunikacji z
wydawnictwami i mogę śmiało napisać, że jeśli nie chcecie współpracować z
wydawcami to piszcie:
Witaj,
jestem
zainteresowany współpracą blogerską
Tu mój
blog: xyz
bloger
lub
Witaj,
Prowadzę bloga
książkowego i chętnie nawiążę nowe współprace blogerskie z wydawnictwami. Mój
blog xyz ma bardzo duże powodzenie, ponieważ dziennie odwiedza go pięćset osób.
Pozdrawiam
Bloger
Ile wydawnictw odpowiada na
tego rodzaju wiadomość? Ile sprawdzi Waszego bloga? Jak będzie to jedna na
tysiąc (wchodząca z nudów) to już jest to wielki sukces, bo zwykle nikt nie
chce kontynuować takiej korespondencji i tak zaczynającej się współpracy.
Właściwe
zwroty to podstawa
Wierzę jednak, że chcesz
osiągać sukcesy bez spamowania niesamowitej ilości wydawnictw. Jak to zrobić?
Na początek przygotuj listę wydawnictw, z których najłatwiej pozyskać książki
(czyli takich, które wydają książki z współfinansowaniem autora). W tym czasie
czytaj kolejne książki, dbaj o jakość opinii (błędy w każdym zdaniu skutecznie
odstraszają). Następnie wyślij wiadomość zaczynającą się od słów „Szanowni
Państwo”. Wiadomość kierujesz do osób Ci nieznanych, dlatego należy zachować należyty
dystans, okazać szacunek. Taką wiadomość kończymy sformułowaniem „Z poważaniem”
(ewentualnie „Pozdrawiam”) i podpisem (imię i nazwisko, a nie nazwa bloga czy pseudonim).
Co w mailu
W wiadomości musisz w interesujący
sposób opisać siebie, więc na pewno nie może być to wiadomość w stylu: „Prowadzę
bloga książkowego, ponieważ lubię czytać książki”. To wynika już z faktu
regularnego dodawania wpisów. Opisz swoje zainteresowania, osiągnięcia, cele,
do których dążysz blogowaniem, podaj przybliżone statystyki, adres bloga oraz
co oferujesz w ramach współpracy, jakie książki wydawnictwa znasz (linki do
opinii) oraz co z aktualnej oferty Cię interesuje. Na koniec zapytaj się jakie
oczekiwania ma wydawca wobec blogerów. Całość musi być interesująca, dlatego
warto przeczytać ją najbliższym, aby ocenili czy chcą poznać osobę, którą
prezentujesz w mailu. Pamiętaj, żeby nie przynudzać, czyli nie opisywać
wszystkich szczebli swojej edukacji, ale np. ostatnie i czego się na nich
nauczyłeś potrzebnego do prowadzenia współpracy i dalszego samokształcenia.
Pokaż, że Twój blog jest inny od wielu o tej tematyce, że Ty jesteś osobą
wyjątkową, otwartą.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz