Etykiety

środa, 26 kwietnia 2023

Ingela Arrhenius "Zabawa w chowanego": "Gdzie się schował jednorożec?" i "Gdzie się schował kurczaczek?"


Książki z ruchomymi elementami zdecydowanie skutecznie przyciągają dziecięcą uwagę. Jeszcze połączenie tego z pięknymi ilustracjami i ciekawymi dla określonego poziomu rozwoju treściami sprawia, że młody czytelnik chętnie po nie sięga. Szczególnie dobrze sprawdzają się one na początkowym etapie nauki, czyli wtedy, kiedy dziecko wchodzi w świat mowy, podejmuje pierwsze próby wypowiadania słów, uczy się ich znaczenia oraz ma potrzebę manipulowania, ćwiczenia sprawności rąk. Takie publikacje będą bardzo pomocnym materiałem rozwijającym ciekawość oraz zachęcającym do wykonywania ćwiczeń.
Rozwijanie mowy, zainteresowania książkami, zachęcanie do obserwowania otoczenia, poszerzania osobistego słownika i ćwiczenie koncentracji to bardzo ważne elementy wpływające na potencjał naszego dziecka. Jako materiał do pracy z dzieckiem świetnie sprawdzają się tu książeczki z wielokrotnie polecanej przeze mnie serii „Akademia Mądrego Dziecka” wydawanej przez Wydawnictwo HarperKids. Każda z publikacji pozwala na efektywną pracę z pociechą, przygotowanie do przedszkola oraz szkoły oraz jest świetnym materiałem terapeutycznym. Każdy z „cykli” książek pozwala pracować nad wieloma obszarami umiejętności młodych czytelników. Zawsze jest też przewodnia zdolność oraz tematyka. I tak właśnie jest w książeczkach „Pierwsze słowa”. Znajdziemy wśród nich publikacje poświęcone, domowi, lasowi, kolorom, dzikim zwierzętom, strażakom, muzyce, młodym zwierzętom, nocy, ciału, zwierzętom domowym, grom zespołowym, urodzinom, jedzeniu, porom roku, placom budowy, zabawkom, zmysłom rodzinie, ubraniom i warzywom. Jest też seria „Pokochaj naturę” poświęcona różnym zwierzętom oraz „Zabawa i przygoda” z tematami podróżowania, zabawy, zmian w pogodzie. Teraz do czytelników trafiły kolejne ciekawe lektury z serii „Zabawa w chowanego” z książeczką poświęconą fantastycznym stworzeniom, zwierzętom pojazdom. Jak widzicie tematyka jest naprawdę różnorodna i bogata i tych pierwszych słów będzie naprawdę bardzo dużo bo każda publikacja podsuwa kolejne wyrazy do przyswojenia sobie. Wszystkie zawierają różnego rodzaju okienka lub elementy to przesuwania, poruszania skutecznie przyciągające uwagę i pomagające w odkrywaniu, że to, co niewidoczne (zakryte) też istnieje, mamy tu pozór ruchu, przez poruszanie różnych elementów. Wszystkie te lektury poza oswajaniem ze światem, poszerzaniem wiedzy o nim mają ważną funkcję wspomagania rozwoju mowy.
Dziś opowiem Wam o serii „Zabawa w chowanego”. Do młodych czytelników trafiły książki kartonowo-filcowe zapewniające doznania sensoryczne. Są one prostymi publikacjami z materialnymi okienkami, za którymi ukryci są różni bohaterzy. W zależności od książki możemy wejść w świat istot z baśni, zwierząt domowych, pojazdów i zwierząt z gospodarstwa. My mamy „Gdzie się schował jednorożec?” oraz „Gdzie się schował kurczaczek?”. To pytanie z tytułu będzie powtarzało się na każdej stronie, ale w kontekście innego bohatera.

„Gdzie się schował jednorożec?” zaczyna się od poszukiwań syrenki. Przy okazji zobaczymy pływające w wodzie ryby. Dalej mamy poszukiwania smoka i szukającego go rycerza. Na następnej rozkładówce szukamy wróżki. Na ilustracji mamy kwiaty i biedronkę oraz motyla. Później jest jednorożec, a na rozkładówce jest tęcza, ptaki, motyle. Na samym końcu wszyscy znalezieni bohaterzy szukają czytelnika. Pod materiałowym okienkiem schowane jest lusterko, w którym dziecko może zobaczyć siebie, czyli być uczestnikiem zabawy pozwalającej na uświadamianie sobie, że to, co widzi w odbiciu to ono. Okienka mają tu różne kształty: koralowca, zamku, chmury, kwiatu i domu. Taki zarys pozwala na wprowadzanie kolejnych wyrazów oraz wprowadzanie w świat pojęć ogólnych, budowania słownika globalnego.

„Gdzie się schował Kurczaczek?” pozwoli na szukanie królika, owieczki, kotka, kurczaczka. Spotkamy tu też biedronki, myszy, kurę, ptaka. Są też kwiaty, marchewki, widły, kłębki wełny, gniazdo. Na samym końcu wszyscy znalezieni bohaterzy szukają czytelnika. Pod materiałowym okienkiem schowane jest lusterko, w którym dziecko może zobaczyć siebie, czyli być uczestnikiem zabawy pozwalającej na uświadamianie sobie, że to, co widzi w odbiciu to ono. Okienka mają tu różne kształty: wiadra lub pojemnika czy donicy, snopka siana, kłębka wełny, jaja i krzaka.
Zabawę początkowo zaczynamy pokazując i nazywając poszczególne zwierzęta. Na kolejnym etapie zadajemy pytanie z książki i dziecko samodzielnie odszukuje. Teksty są proste i mogą w przypadku przedszkolaków świetnie wspomóc naukę samodzielnego czytania. Powtarzanie wyrazów, opowiadanie to, co widzi się na ilustracji pozwoli na rozwijanie mowy.
W czasie nauki należy pamiętać, że dziecko dużo wcześniej rozumie, co się do niego mówi nim wypowie pierwsze słowa. Tkwiący w dzieciach potencjał jest bardzo duży i trzeba o niego dbać i sięgać po materiały edukacyjne jeszcze nim dziecko zacznie mówić. Potencjał komunikacyjny można rozwijać od pierwszych dni życia dbając o kontakt wzrokowy z pociechą i przez wspólne próby wymawiania samogłosek, później sylab, a następnie całych wyrazów. Warto uczyć dziecko naśladowania różnych odgłosów, ale też trzeba naśladować odgłosy, które ono wypowiada, aby zachęcić je do ćwiczenia narządów mowy. Bardzo ważne jest poświęcanie dużej uwagi, wspólne zabawy, czytanie pierwszych książek. Poza przyswajaniem sobie pierwszych wierszyków lektury powinny zawierać atrakcyjne dla dziecka ilustracje i zachęcać do współpracy. Książki z serii „Akademia Mądrego Dziecka” będą świetnie wspierać tę naukę.
Solidne, kartonowe strony z pięknymi uproszczonymi ilustracjami i z niewielką ilością tekstu na stronach oraz filcowe okienka skutecznie przyciągają uwagę młodych czytelników. Materiałowe okienka świetnie pobudzają wyobraźnię i dostarczają wrażeń sensorycznych z nietypowym materiałem.













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz