TEMPLE OF LOVE, fragment instalacji — Centre d’art et de recherche, Paryż, 2018; fot. Aurélien Mole, dzięki uprzejmości artystki |
Miejsce Projektów Zachęty, ul. Gałczyńskiego 3
Wystawa TEMPLE OF LOVE: lot w otchłań, to kolejna odsłona projektu TEMPLE OF LOVE młodej francuskiej artystki Gaëlle Choisne, inspirowanego Fragmentami dyskursu miłosnego Rolanda Barthesa. Chodzi tu o proces badania miłości rozumianej jako niepokojąca, destruktywna polityczna forma. W Miejscu Projektów Zachęty pokazywane są rzeźby z poprzedniej prezentacji artystki w Bétonsalon — Centre d’art et de recherche w Paryżu w 2018 roku oraz instalacje i eksperymentalny film powstały specjalnie na warszawską wystawę, inspirowany niedawną podróżą artystki na Haiti, skąd wywodzi się jej rodzina.
Jak pisze Choisne, prezentowane obiekty cechuje dwuznaczność i ulotność, organiczność i sztuczność. Połączone są łańcuchami, które przywołują na myśl to, co cenne i zmysłowe, ale kojarzą się również ze zniewoleniem.
Wideo odwołuje się do miejsc i wątków łączących skomplikowane, niełatwe dzieje Polski i Haiti. Pojawiają się w nim sceny z miejscowości Casale zamieszkałej przez potomków polskich legionistów z czasów napoleońskich, w której 27 marca 1969, za czasów dyktatury François Duvaliera, doszło do masakry mieszkańców przeprowadzonej przez rządową milicję pod pretekstem walki z komunistami; a także nawiązania do wizyty papieża Jana Pawła II na Haiti w 1983 roku, u schyłku reżimu Duvalierów. Całość składa się z fragmentów filmów nakręconych przez artystkę, zmontowanych z materiałami archiwalnymi dotyczącymi historii śmierci, miłości, polityki, poezji, metysażu kulturowego, w nawiązaniu do myśli Rolanda Barthesa, Karola Marksa i Stuarta Halla. Obraz został zestawiony z rytmicznymi, hipnotyzującymi kompozycjami dźwiękowymi The Snowhoe muzyka Arghtee.
Instalacje rzeźbiarskie są połączeniem politycznych transparentów i malowanych tkanin pełnych kieszonek, abstrakcyjnych płaskich motywów oraz zatopionych przedmiotów i amuletów. Niektóre z nich przyjmują formę popularnych kapliczek poświęconych Czarnej Madonnie czczonej w Polsce i na Haiti. Wystawa ma charakter totalnego environment pełnego kolorów i dźwięków.
----
Gaëllle Choisne (ur. 1985) – ukończyła École nationale supérieure des Beaux-Arts w Lyonie, od 2017 roku studiuje w Rijksakademie w Amsterdamie. Artystka porusza tematy eksploatacji środowiska naturalnego, kolonializmu, które zostawiają swoje ślady w otoczeniu. Współpracuje z paryską galerią untilthen, która gościła jej pierwszą indywidualną wystawę w 2018 roku. Brała udział m.in. w 13 Biennale w Szardży i Lyonie. W 2018 roku w Bétonsalon w Paryżu odbyła się pierwsza odsłona jej projektu TEMPLE OF LOVE. Druga, pod tytułem TEMPLE OF LOVE - Adorable, jest obecnie pokazywana w The Mistake Room w Los Angeles.
kuratorka: Magda Kardasz
współpraca: Julia Harasimowicz
współorganizator wystawy: Instytut Francuski w Warszawie
sponsor MPZ: Benq
patroni medialni: Stolica
wystawa prezentowana: 13.04–9.06.2019
Miejsce Projektów Zachęty
ul. Gałczyńskiego 3
wtorek–niedziela, godz. 12–20
wstęp wolny
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz