Kierc / Majzel / Olak
Czwartki Literackie 13 Muz / Szczeciński Przegląd Literacki „Forma”, edycja 58
spotkanie
z Bogusławem Kiercem, Tomaszem Majzelem i Elżbietą Olak
promocja
tomów poetyckich: „Osa”, „Osiemnasty”, „Otulina”
17
października 2019 (czwartek), godzina 19.00
Dom
Kultury 13 Muz, Szczecin, pl. Żołnierza Polskiego 2
wstęp wolny
prowadzenie:
Piotr Michałowski
„Osa”
Poeta
zaprasza w świat na pozór dawno miniony, pulsujący rytmami przedawnionych
dylematów miłości i śmierci, ujawniając jego zdumiewającą aktualność w
uniwersalnej perspektywie egzystencji, którą niezmiennie wyznaczają Eros i
Tanatos. Kunszt frazy i wiersza oddala nas od codzienności kolokwialnego
języka, otwierając pokryte rdzą bramy doniosłego sensu.
Można
tę fascynującą przygodę ze słowem, zarówno pisanym, jak potem czytanym,
porównać z doświadczeniem odkrywcy, ale wyprawy Bogusława Kierca wiodą w
nieznane; są poszukiwaniem, zamiast odpowiedzi, nieoczywistości.
Czasoprzestrzenne
ramy akcji lirycznej wyznaczają: najpierw szpital, potem camping, wreszcie
pejzaż morskiego wybrzeża – prawdopodobnie miejsca rekonwalescencji i
sanatorium; ale realne Tu i Teraz rozmywają senne marzenia (także w narkozie),
wzbierająca w stanach kryzysu pamięć i pobudzona wyobraźnia. Poetycki pamiętnik
choroby notuje bezpośrednie doznania ciała, ale akompaniuje mu literacki
teatr spotkań miłości z umieraniem, pełen barokowych konceptów grozy i
groteski, paradoksów i oksymoronów (z posłowia Piotra Michałowskiego).
Bogusław Kierc
(ur. w
1943 r. w Bielsku-Białej) – poeta, krytyk literacki, aktor, reżyser, pedagog,
edytor utworów Rafała Wojaczka, dramaturg. Uhonorowany Nagrodą PolCul
Foundation i Medalem im. Anny Kamieńskiej. Finalista Nagrody Poetyckiej im.
K.I. Gałczyńskiego ORFEUSZ za tom „jatentamten”
(2018) oraz za tom „Notesprospera”
(2019). Mieszka we Wrocławiu. Wydał tomy poetyckie: „Nagość
stokrotna” (1971), „Ciemny chleb” (1973), „Coraz
weselsza, coraz mniej” (1978), „Ktokolwiek”
(1980), „Niewinność” (1981), „Rezurekcja”
(1982), „Modlitwa przeciw rozpaczy” (1985), „Łagodny,
miły” (1986), „Źródło światła” (1988), „Dla
radości” (1992), „Boże cielę albo dziurka wesołości”
(1994), „Sekundy” (1994), „Widzialne
Niewidzialne” (1996), „Raz Na Zawsze”
(1997), „Tyber z piaskiem” (1997), „Czary”
(1999), „Zaskroniec” (2003), „Szewski
poniedziałek” (2005), „Plankton” (2006), „Cło”
(2008), „Rtęć” (2010), „Manatki” (2013), „jatentamten”
(FORMA 2017), „Osa”
(FORMA 2019), tomy szkiców: „Przyboś i” (1976), „Teatr
daremny” (1980), „Wzniosły upadek anioła”
(1992), „Moje kochanki” (2001), „Cel sfer”
(2003), „Ciało z mojego ciała” (2005), „Rafał
Wojaczek. „Prawdziwe życie bohatera” (2007) oraz
tomy prozy poetyckiej: „Bazgroły dla
składacza modeli latających” (pierwsza część tryptyku mniemania, FORMA 2010), „Cię-mność” (druga część tryptyku mniemania, FORMA 2014), „Karawadżje” (trzecia część tryptyku mniemania, FORMA 2016), „Notesprospera” (czwarta część
tryptyku mniemania, FORMA 2018). Na www FORMY
prowadzi blog „BAZGROŁY Bogusława Kierca” – http://www.wforma.eu/bazgroly-boguslawa-kierca.html.
„Osiemnasty”
Tom
poetycki „Osiemnasty” odsyła poza swe ciasne granice, poza napisane
zdanie, a więc wychyla się w ciszę, która po nim zapadnie, by wypełnić przepaść
za ostatnią klauzulą jakimś płodnym domysłem – wprawdzie precyzyjnie zaprogramowanym,
a jednak nieprzewidywalnym. To idea „międzysłowia” – bliska hasłom tytułowym
tomików największych ideologów poetyckiej syntezy („Najmniej słów”
Juliana Przybosia) i metafizycznego milczenia („Niewiele więcej”
Ryszarda Krynickiego). Obydwaj w różnym stopniu patronują przedsięwzięciu
poetyckiemu Tomasza Majzela, który konstatuje: „każdy wyraz / jest ważny –
milczeć”.
Poetycki
minimalizm zakłada wręcz, że długość wypowiedzi jest odwrotnie proporcjonalna
do jej wagi. Ziarno słowa zasiewa wszechświat oświeconej wyobraźni. Próby głosu
wybrzmiewają niepewnie, pozostawiając grzęznący w ciszy pogłos. Wiersz
przegląda się niby w lustrze, w grubej ramie białego kwadratu strony tomu (z
posłowia Piotra Michałowskiego).
Tomasz Majzel (ur. w
1965 r. w Szczecinie) – poeta i prozaik. Mieszka w Szczecinie. Laureat
Ogólnopolskiego Konkursu na Opowiadanie Okno 2005 oraz Konkursu im. K.K.
Baczyńskiego w kategorii prozy (2006). Wydał tomy wierszy: „Fragmenty
ciałości” (2007), „Fotoalbum” (FORMA 2009), „Treny Echa Tropy”
(FORMA 2015), „Osiemnasty” (DK13MUZ / FORMA 2019) oraz tom prozy „Opowiadania
w liczbie pojedynczej” (FORMA 2011). Na www FORMY prowadzi blog „POZWALAM
SOBIE NA WIERSZ Tomasza Majzela” –
http://www.wforma.eu/pozwalam-sobie-na-wiersz-tomasza-majzela.html.
książka współfinansowana ze
środków Miasta Szczecin
„Otulina”
Brak zdarzeń i ubogi dopływ doznań skazują na zamknięty
świat jaźni i monolog wewnętrzny, w którym odbywają się powtarzalne seanse
pamięci i wyobraźni. Taki program poezji z reguły zapowiada nudę, nie obiecując
atrakcyjnej przygody czytelniczej. A jednak poetka potrafi przezwyciężyć te
ograniczenia trywialności oszczędnym a celnym słowem, z którego wybrzmiewa
szczerość indywidualnego doświadczenia, niekiedy zdolna wyzwolić
eschatologiczny dreszcz w najważniejszym, najprościej wyrażonym pytaniu o
chwilę ostatnią. Refleksję egzystencjalną uruchamia bowiem nie hamletyczny
monolog, lecz próba opisu drobiny istnienia, otulonej ciszą powstałą z
przemilczenia wszystkich odwiecznych mądrości.
Monologi
nieskażone żywiołem konwersacji i obudowane ciszą celnie oddają stan, którego
doznajemy często, a który łatwiej przeżyć niż opisać. Dlatego wiersze Elżbiety
Olak nie potrzebują długiego komentarza, lecz innej otuliny: empatycznego
współmilczenia w cichej lekturze (z posłowia Piotra Michałowskiego).
Elżbieta Olak (ur. w 1971 r. w Tychach) –
anglistka; ukończyła filologię angielską na Uniwersytecie Opolskim. Pracuje
jako nauczycielka języka angielskiego. Mieszka w Opolu. Tom poetycki „Otulina” (FORMA 2019) jest jej debiutem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz