Etykiety

niedziela, 8 marca 2015

Marcela Aquilar i in. "Wielki podręcznik dla nauczycieli żłobków i przedszkoli"

Marcela Aquilar i in., Wielki podręcznik dla nauczycieli żłobków i przedszkoli, tł. Polesek i Zachariasz, Kielce "JEDNOŚĆ" 2011
Już od pierwszych dni możemy kształtować intelekt naszych dzieci za pomocą różnorodnych zabaw. Głaskanie, tulenie, kołysanie, śpiewanie, czytanie, masowanie i wiele innych czynności sprawia, że noworodki zaczynają odkrywać świat i rozwijać swoje umiejętności. Pierwsze chwyty zabawek, podnoszenie główki, stawianie pierwszych kroków. Maluchy te czynności wykonują bardzo chętnie. Różnorodną zabawą możemy zapewnić urozmaicenie spędzonego czasu na opanowywaniu nowych umiejętności. „Wielki podręcznik dla nauczycieli żłobków i przedszkoli” zawiera bardzo dużo pomysłów na zabawy w grupach. Pierwsza socjalizacja jest bardzo ważna do prawidłowego rozwoju. Pozytywne emocje, możliwość doświadczania i tworzenia nowego sprawiają, że dzieci poznają siebie i swoje otoczenie. Książka na pewno ułatwi pracę wychowawcom żłobków i przedszkoli. W chwilach zwątpienia we własne metody, poczucia monotonii sprawi, że będą oni inaczej patrzeć na swoją pracę. Proponowane zabawy bardzo dobrze rozwijają umiejętności motoryczne, wzrokowe, słuchowe, społeczne.
Całość jest podzielona na dwie części: żłobek i przedszkole. Ze względu na to, że dziecko (po zdobyciu umiejętności) wyrasta z wielu zabaw podział ten sprawia, że nauczycielom jest łatwiej odnaleźć się w treściach. Poza charakterystykom dzieci w tym wieku, ich potrzebami, organizowaniem czasu, licznymi zabawami znajdziemy na marginesach wiele cennych wskazówek.
W proponowanych zabawach podoba mi się różnorodność: od zabaw instrumentami, piłeczkami, klockami, grzechotkami po czytanie książek i poznawanie świata za pomocą języka (lizanie i jedzenie różnych produktów). Autorzy przekonują również, że bardzo ważnym elementem rozwoju jest ćwiczenie pamięci za pomocą piosenek i wierszyków.
Uważam, że jest to bardzo dobra książka dla osób, które pracują z dziećmi. Powinni po nie sięgnąć również rodzice, którym zależy na wszechstronnym rozwoju dzieci. Większość zabaw grupowych można z powodzeniem zorganizować w domu z jednym dzieckiem albo zaprosić kolegów do wspólnej zabawy. Małym minusem książki jest to, że dla osób, które od lat pracują z dziećmi nie będzie ona im potrzebna. Może jednak być przydatna, jako utwierdzenie się we właściwym ukierunkowaniu zabaw.
Publikacje polecam studentom kierunków pedagogicznych, opiekunkom dla dzieci,  przedszkolankom oraz rodzicom dzieci.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz