Marcela Aquilar i in., Wielki
podręcznik dla nauczycieli żłobków i przedszkoli, tł. Polesek i Zachariasz, Kielce "JEDNOŚĆ" 2011
Już od pierwszych dni możemy
kształtować intelekt naszych dzieci za pomocą różnorodnych zabaw. Głaskanie,
tulenie, kołysanie, śpiewanie, czytanie, masowanie i wiele innych czynności
sprawia, że noworodki zaczynają odkrywać świat i rozwijać swoje umiejętności.
Pierwsze chwyty zabawek, podnoszenie główki, stawianie pierwszych kroków. Maluchy
te czynności wykonują bardzo chętnie. Różnorodną zabawą możemy zapewnić
urozmaicenie spędzonego czasu na opanowywaniu nowych umiejętności. „Wielki
podręcznik dla nauczycieli żłobków i przedszkoli” zawiera bardzo dużo pomysłów
na zabawy w grupach. Pierwsza socjalizacja jest bardzo ważna do prawidłowego
rozwoju. Pozytywne emocje, możliwość doświadczania i tworzenia nowego
sprawiają, że dzieci poznają siebie i swoje otoczenie. Książka na pewno ułatwi
pracę wychowawcom żłobków i przedszkoli. W chwilach zwątpienia we własne
metody, poczucia monotonii sprawi, że będą oni inaczej patrzeć na swoją pracę. Proponowane
zabawy bardzo dobrze rozwijają umiejętności motoryczne, wzrokowe, słuchowe,
społeczne.
Całość jest podzielona na
dwie części: żłobek i przedszkole. Ze względu na to, że dziecko (po zdobyciu
umiejętności) wyrasta z wielu zabaw podział ten sprawia, że nauczycielom jest
łatwiej odnaleźć się w treściach. Poza charakterystykom dzieci w tym wieku, ich
potrzebami, organizowaniem czasu, licznymi zabawami znajdziemy na marginesach
wiele cennych wskazówek.
W proponowanych zabawach
podoba mi się różnorodność: od zabaw instrumentami, piłeczkami, klockami,
grzechotkami po czytanie książek i poznawanie świata za pomocą języka (lizanie
i jedzenie różnych produktów). Autorzy przekonują również, że bardzo ważnym
elementem rozwoju jest ćwiczenie pamięci za pomocą piosenek i wierszyków.
Uważam, że jest to bardzo
dobra książka dla osób, które pracują z dziećmi. Powinni po nie sięgnąć również
rodzice, którym zależy na wszechstronnym rozwoju dzieci. Większość zabaw
grupowych można z powodzeniem zorganizować w domu z jednym dzieckiem albo
zaprosić kolegów do wspólnej zabawy. Małym minusem książki jest to, że dla
osób, które od lat pracują z dziećmi nie będzie ona im potrzebna. Może jednak
być przydatna, jako utwierdzenie się we właściwym ukierunkowaniu zabaw.
Publikacje polecam studentom
kierunków pedagogicznych, opiekunkom dla dzieci, przedszkolankom oraz rodzicom dzieci.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz