Etykiety

środa, 14 lutego 2018

Michael Bird "Gwieździsta noc Vincenta i inne opowieści. Historia sztuki dla dzieci" il. Kate Evans



Michael Bird, Gwieździsta noc Vincenta i inne opowieści. Historia sztuki dla dzieci, il. Kate Evans, tł. Joanna Wajs, Warszawa „Nasza Księgarnia” 2017
Historia ludzkiej działalności artystycznej zadziwia każdego, kto się nad niż pochyla. Pierwsze proste, ale wymowne dzieła powstały w czasach prehistorycznych. Surowy, jaskiniowy tryb życia kontrastował z subtelnymi i wymownymi dziełami powstałymi na skalnych ścianach. Pozostawianie śladu po sobie towarzyszy nam od niepamiętnych czasów. Michael Bird bardzo subtelnie wprowadza swoich młodych czytelników w świat tej ludzkiej działalności. Bohaterzy każdej opowieści są wyraziście zarysowani i osadzeni w swoim świecie. Autor nie tylko przybliża historię najważniejszych dzieł sztuki, ale wprowadza też swoich czytelników w kontekst historyczny.
Fikcyjne opowieści - stworzone przez brytyjskiego popularyzatora i historyka sztuki, Michaela Birda, znanego z książki „100 idei, które zmieniły sztukę” – wprowadzają czytelników w świat miniony, pozwalają wyobrazić sobie kontekst oraz przybliżają realia pomijane w podręcznikach opisujących dzieła. Dzięki temu jesteśmy w stanie docenić znaczenie pokazanych tworów. Autor w fikcję wplata życiorysy znanych artystów, w których usta wkłada potencjalnie wygłoszone przez nich słowa.
„Gwieździsta noc Vincenta i inne opowieści. Historia sztuki dla dzieci” Michaela Birda to solidna książka z bardzo dobrze zszytymi stronami, piękną i trwałą oprawą oraz estetycznymi i pozwalającymi przenieść się w czasie ilustracjami Kate Evans i fotografiami dzieł, wokół których toczy się opowieść. Książka dzieli się na osiem części posiadających wstęp, w którym zapoznajemy się z przedziałem czasowym, głównymi nurtami w sztuce. Każdy rozdział rozpoczyna zdjęcie z podpisem, co na nim widzimy, gdzie i w jakim czasie powstało. W wielu znajdziemy dodatkowe informacje historyczne o budowie, rozmieszczeniu. Na końcu lektury zamieszczono mapę, na której zaznaczono opisane wcześniej miejsca i dzieła. Następnie możemy prześledzić chronologię najważniejszych wydarzeń w dziejach ludzkiej działalności kulturalnej.
Całość napisana dość specyficznym językiem pozwalającym poczuć klimat dawnych czasów oraz wprowadzić młodego czytelnika w literacki sposób opowiadania o sztuce.
W lekturze znajdziemy takie ważne dzieła jak pierwsze rzeźby z kości i malunki naścienne w jaskiniach oraz grobowcach, fryzy, płaskorzeźby, świątynie, gliniane armie, posągi imperatorów, domowe malowidła ścienne, świątynne mozaiki, zdobione księgi, freski, witraże, twórczość egzotycznych ludów i obrazy Jana van Eycka, Leonarda da Vinci, Albrechta Dürera, Michała Anioła, Rafaela, Pietera Bruegela, Basawana i Dharma Dasa, Caravaggia, Rembranta po Jacksona Pollocka, Anselma Kiefera, Emily Kame Kngwarreye oraz Fridę Kahlo. Nie zabraknie wielu ważnych w historii świata budynków, których zwieńczeniem są nowojorskie wieżowce.
Zabieranie czytelników w podróż w czasie do momentów tworzenia pozwala na zainteresowanie dzieci i młodzieży sztuką, dokładniejszemu przyglądaniu się ludzkim wytworom oraz udawania się w kolejne wędrówki po historii sztuki.
Opasła książka z niedługimi rozdziałami doskonale sprawdzi się zarówno jako czytanka dla ciekawych świata przedszkolaków, jak i uczniów szkoły podstawowej. Niedługie rozdziały sprawią, że młodzi czytelnicy chętnie będą słuchać kolejne opowiadania. Uważam, że jest to idealna lektura do wspólnego czytania z dzieckiem. Starsze mogą udać się w wędrówkę po przeszłości samodzielnie. Zamieszczona z tyły książki mapka pozwoli na poszerzanie wiedzy geograficznej. W czasie pracy z dzieckiem warto nabyć dużą mapę naścienną i wydrukować zdjęcia ważnych dzieł. Po każdym rozdziale umiejscowić zdjęcie na mapie, dzięki czemu dziecku łatwiej będzie zapamiętać nabyte informacje i oswoić się z poznanymi dziełami. Książka z powodzeniem może zastąpić podręcznik do historii sztuki w szkole podstawowej oraz wzbogacić lekcje języka polskiego. Idealnym pomysłem będzie łączenie literatury z określonych okresów z poszczególnymi rozdziałami.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz