Etykiety

piątek, 29 stycznia 2021

Seria "Koloruj i naklejaj"


Kolorowanie niby jest banalną czynnością nudzącą dzieci, ale niesamowicie ważną, dlatego ważne jest zadbanie, aby ta czynność kojarzyła się naszym dzieciom dużo przyjemniej. Doświadczenie nauczyło mnie, że często dziecko nie chce korzystać z ćwiczeń, ponieważ nie wpisały się w jego aktualne zainteresowania, dlatego często nakłonienie dzieci do ćwiczenia dłoni, trenowania umiejętności prawidłowego posługiwania się kredką czasami graniczy z cudem. Wydawnictwa prześcigają się w tworzeniu interesujących treści. Jest w czym przebierać. W naszym domu najlepiej egzamin zdają szablony w ulubionymi bohaterami córki, dlatego śledzę jej zamiłowania i wypatruję ciekawych nowości, które mogę jej podsunąć. Czasami może nam się wydawać, że jest to niemożliwe, ponieważ dziecko ciągle sięga po coś nowego, szybko nudzi się bohaterami i zabawkami. Musimy sobie uzmysłowić, że to normalne i po prostu trzeba zaopatrzyć się w spory stos nowości, bo dziś dziecko może nie być zainteresowane, ale jutro chętnie sięgnie po daną kolorowankę czy zbiór zadań. Może warto zaangażować własną pociechę w wybór tego typu pomocy? Moja córka uwielbia to robić! Czuje się wówczas bardziej dorosła i odpowiedzialna za to, z czym będzie pracowała. Inicjatywa wychodzi od niej. Ja tylko podpowiadam, że może sobie coś wybrać.
W tym miesiącu mam dwie świetne kolorowanki z serii „Koloruj i naklejaj" oraz ćwiczenia z serii „Zabawy i zadania z naklejkami” (będzie osobny wpis o nich). Pierwsza to przede wszystkim kolorowanka, a w drugiej wśród zadań znajdziemy takie, która wymagają sięgania po kredki, więc także osiągamy cel, czyli przemycamy dziecku ćwiczenia z kredkami. 

W naszym domu zawsze dużym powodzeniem cieszy się Masza, kucyki, wszelkiego rodzaju króliczki, pieski i wszystko, co jest ze zwierzętami, dlatego publikacje z Bingiem i Maszą były strzałem w dziesiątkę. To nie nasze pierwsze spotkanie z kolorowankami z HarperKids, dlatego wiedziałyśmy czego możemy się spodziewać. W środku mamy bohaterów seriali animowanych i naklejki, które z jednej strony zachęcą do aktywności (które dziecko nie lubi naklejek?), z drugiej będą małą ściągą, w jaki sposób pokolorować postać. Do tego mamy krótką informację o każdej z postaci, dzięki czemu możemy ćwiczyć z dzieckiem naukę czytania, słuchania. Na każdej dużej stronie mamy jedną postać i niedługą informacją (opisem) nad ilustracją, co można wykorzystać jako zachętę do kolorowani, potraktować jako czytankę. Duże litery zachęcą dzieci do samodzielnego czytania. Te niedługie czytanki pozwalają na przypomnienie sobie podstawowych wiadomości o ulubieńcach. Ilustracje są wyraziste, dlatego mogą sięgać po nią zarówno przedszkolaki, jak i uczniowie. Młodsze dzieci będą ćwiczyły kolorowanie, a starsze mogą wprawiać się na nich w malowaniu, bo pędzlem operuje się dużo trudniej. I tu mała podpowiedź dla rodziców małych malarzy i malarek: rozcinajcie sobie strony, aby w czasie pracy dziecko nie posklejało sobie kartek.

Samo kolorowanie także jest czynnością bardzo ważną i pozwalającą przygotować młodych odkrywców do szkolnej nauki. Takie niepozorne zajęcie pozwala rozwijać zmysł estetyczny, koncentrację, motorykę małą, a nawet wpływają na kompetencje językowe. Poza koniecznością skupienia się, odpowiedniego chwycenia narzędzia pracy, dobrania odpowiedniego koloru i odpowiedniego nacisku kredką na kartkę kolorując uruchamiamy bardzo ważny ośrodek Broki odpowiedzialny za ośrodek mówienia, który dodatkowo można stymulować snuciem opowieści o bohaterze. Kolorowankę można potraktować jako wstęp przed oglądaniem filmu animowanego, co zmotywuje dzieci do tej wyczerpującej czynności. Ośrodek Broki można również ćwiczyć za pomocą pracy z różnymi masami, ale nie zastąpią one precyzyjnego kolorowania niezbędnego w nauce pisania liter, czyli wprowadzającego dziecko w świat słowa pisanego.

Mózg jest całkiem podobny do innych naszych mięśni: im bardziej go ćwiczymy tym jest sprawniejszy. Kolorowanie i malowanie rozwija przede wszystkim obszary odpowiedzialne za zdolności manualne i twórcze myślenie, a do tego pomaga zrelaksować się osobom, którym medytacja sprawia problemy. Ukierunkowanie myśli na określony materiał pozwala osiągnąć stan pozwalający nam na oderwanie się od codziennych problemów. Taki materiał może być wykorzystywany do wspomagania dzieci z ADHD czy skłonnością do obniżonego samopoczucia. Ponad to jest to interesujący materiał do zabawy w deszczowy dzień. Jeszcze jednym ważnym skutkiem kolorowania jest pobudzenie obu półkul mózgu, dzięki czemu ćwiczymy swoją inteligencję.

Połowa sukcesu to wyjście dziecku naprzeciw z odpowiednimi materiałami. Takimi mogą być oczywiście kolorowanki z ulubionymi bohaterami filmowymi. Wydawnictwo HarperKids dysponuje bardzo szeroką propozycją w tym zakresie. Czasami łączy ilustrację z kolorowanką, aby zachęcić młodych odkrywców świata do pracy. 

Minusem publikacji jest to, że na każdej stronie znajduje się postać, co uniemożliwia ozdobienie pokoju wszystkimi pracami (u nas ma to znaczenie). Dziecko musi dokonać wyboru czy woli jednego czy drugiego bohatera. Można też kupić dwie takie same i po prostu pozwolić dziecku tworzyć dwa razy taki sam wzór (ja tak robię), a później zdecydować, która praca jest ładniejsza i zasługuje na miejsce w osobistej wystawie w dziecięcym pokoju. To pomaga zrozumieć dziecku, że czasami trzeba więcej cierpliwości i ćwiczenia, aby osiągnąć oczekiwany cel. Zdecydowanie polecam całą serię!




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz