Data
15
czerwca 2018 – 07 lipca 2018
Wernisaż:
15.06.2018, godz. 17.00
Miejsce
Galeria FOTO-GEN
Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Instytucji Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
pl. bpa Nankiera 8, 50-140 Wrocław
tel. 71 344 78 40
e-mail: galeria.foto-gen@okis.pl
Galeria FOTO-GEN
Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Instytucji Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
pl. bpa Nankiera 8, 50-140 Wrocław
tel. 71 344 78 40
e-mail: galeria.foto-gen@okis.pl
Galeria czynna
Od
wtorki do soboty w godz. 10.00–18.00; sobota-niedziela w godz. 11.00-19.--
Bilety
Normalny
4 zł, ulgowy 2 zł
Zdzisław Pacholski:
Niedowidzenia
Wystawa ukazuje prace Zdzisława
Pacholskiego z trzech cykli, z różnych lat, które wyraziście odnoszą się do
problemów percepcji wizualnej i wiarygodności medium fotografii. Tymi
problemami artysta zajmował się już w latach 1970-tych, gdy uczestniczył w
nurcie „fotografii ekspansywnej”, który wówczas w polskiej sztuce stanowił
ważny segment sztuki postkonceptualnej.
Cykl Atrybuty – Rekwizyty,
powstawał zasadniczo w latach 1980-tych. Te fotograficzne inscenizacje, dzięki
wykorzystaniu prostych rekwizytów i graficznej przejrzystości, w lapidarny
sposób wskazują na paradoksy ludzkich działań, demaskując miałkość
dogmatycznych haseł i schematów myślenia.Wówczas te prace były odczytywane
poprzez polityczny kontekst tego okresu, zwłaszcza że twórca brał udział w
akcjach wyrażających protest środowiska artystycznego wobec skutków stanu
wojennego i broniących niezależności sztuki. Ich wymowa jest jednak na tyle
uniwersalna, że po tylu latach pozostają równie aktualne i nie wymagają
historycznego komentarza. Deprecjonowanie jednostki postrzeganej poprzez kody
ewidencji, pozorność hierarchii, fragmentaryczność percepcji czy ułomność
pamięci, to problemy aktualne w każdym kontekście i czasie. Ich źródłem jest
zadziwiająco trwała niezborność ludzkiego postrzegania oraz postępowania w
świecie i wobec ludzi.
Kolejna grupa wystawionych prac należy do
cyklu Heroizm widzenia. Powstawały one w latach 1990-tych, a ich
specyficzna forma wynika z wizualizacji struktury cyfrowego zapisu fotografii.
Chociaż wielu uważa, że ta ówczesna innowacja zmieniła zasadniczo charakter
tego medium, to Pacholski wskazuje, że w każdym wariancie fotografii podstawą
jest rejestrowanie światła odbitego od powierzchni przedmiotów, a to ma podobny
potencjał dla pobudzania umysłu w kierunku wytwarzania skojarzeń z fizyczną
realnością. Jednak ani mechanizm tych skojarzeń ani pojmowanie realności nie
dają się jednoznacznie objaśnić i w tym właśnie leży sedno problemów z
interpretowaniem fotografii. Dlatego Zdzisław Pacholski tak wytrwale drąży to
zagadnienie, szukając wciąż nowych sposobów jego wyrażenia.
Potwierdza to praca „Obłoki pamięci” z
2012 r., gdzie na ciąg czterech reprodukcji archiwalnych fotografii naniósł
fragmenty innych obrazów, zacierając tym samym partie tła. Działanie to
wskazuje na skomplikowane relacje pomiędzy fotograficznymi dokumentacjami a
pamięcią. Fotografie z jednej strony wspomagają pamięć, ale zamrożony w jakimś
kadrze stan rzeczy nie odpowiada dynamicznej i napędzanej emocjami naturze
pamięci. Tak więc w tej pracy manipulowanie tworzywem może wywołać skojarzenia
nie tylko z formami pamięci (zmiennymi jak obłoki), ale też z faktem odrywania
się ustalonych form fotografii od tropów
istniejących w pamięci, co czyni je podatnymi na dowolne interpretacje. Z uwagi
na to „Obłoki pamięci” stają się również
refleksją nad informatycznym chaosem współczesności, który przytłacza nas
obrazami o przypadkowym i niejasnym znaczeniu.
W najnowszym cyklu prac Rzeczywistość,
która nie istnieje (2016-2017) Zdzisław Pacholski odnosi się ponownie do
kwestii mechanizmów postrzegania i wiarygodności medium fotografii. Tytuł tego
cyklu można rozumieć i tak, że kaźda fotografia odpowiada rzeczywistości tylko
w sposób umowny, gdyż zapisuje zaledwie niektóre elementy wyrwane z ciągu
złożonych procesów. Jest to więc obraz o walorach, które formalnie mają swoją
autonomię, jednak faktycznie wartościowany jest on poprzez odniesienia do
fizycznych realiów istnienia, zwłaszcza jeśli – tak jak tutaj - ma cechy bezpośredniej
rejestracji. Niemniej zawsze możliwe są podejrzenia o manipulacje, tak częste
dzisiaj przy możliwościach komputerowej obróbki. Autor zapewnia jednak, że te
obrazy powstały wyłącznie w momencie fotografowania, a nie jako skutek
późniejszych zabiegów. Dodaje przy okazji, że jego strategia jest sprzeciwem
wobec łatwości „fotografii komputerowej”, która skłania do bezrefleksyjnych
procedur, uwalniającą kiczowatą estetykę w niespotykanej dotąd skali.
Rozbudzona wiara w moc technologii tłumi zdolność oceny naturalnej sfery
widzenia i związanego z nią stanu umysłu. Przeciwstawiając się temu, artysta
wskazuje na walory podstawowych procedur fotografii, które ujawniają zarówno
nasze zasadnicze intencje wobec świata, jak też ich zagadkowe uwarunkowania.
(Adam Sobota, kurator wystawy)
Kurator: Adam Sobota
Mecenat: Cezary Przybylski — Marszałek
Województwa Dolnośląskiego
Projekt dofinansowany jest ze środków Samorządu Województwa
Dolnośląskiego
Identyfikacja wizualna: Agata Szuba
Patroni medialni: DOKiS.pl, Miesięcznik Odra, Pismo Artystyczne Format, Quart
Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, Radio Wrocław,
Radio Wrocław Kultura, Radio Ram, TVP 3 Wrocław, Miesięcznik Ziemia Kłodzka
Zdzisław Pacholski,
ur 1947 w Osiekach
k/Koszalina,
artysta
fotograf
i
kreator
wydarzeń
artystycznych.
Inicjator
i
organizator
wystaw
w
kraju
i
za
granicą
promujących
polską
sztukę.
Działacz
kultury
niezależnej
w
czasie
stanu
wojennego
(po
13.12.1981). Członek
Związku
Polskich
Artystów
Fotografików
od
1977 r
i
jego
Rady
Artystycznej
w
latach
1978-1994. Członek
honorowy
niemieckiego
stowarzyszenia
twórczego
Walbergener
Kreis.
Mieszka
w
Koszalinie.
Ważniejsze wystawy indywidualne/;
- Fotografia
socjologiczna,
Jaszczurowa
Galeria
Fotografii,
Kraków
1979
- Rekwizyty-Atrybuty,
Koszalin
1983 (zamknięta
przez
cenzurę);
Goeteborg
(Szwecja)
1986
- Dotknąć
to
uwierzyć,
Galeria
Od
Nowa,
Poznań,
1985
- Próba
kiczu,
Mała
Galeria
ZPAF,
Warszawa,
1989
- Heroizm
widzenia,
Moje
Archiwum,
Koszalin,
1994
- Tutaj
– Here
– Hier,
Muzeum
Regionalne
w
Szczecinku,
2015
Wybrane wystawy zbiorowe:
- Rodzina
polska,
Galeria
ZPAF,
Warszawa,
1978
- Re-wizja
I
(1977) i
Re-wizja
II
(1979), współorganizator
wraz
z
A.
Świetlikiem
- Polska
Współczesna
Fotografia
Artystyczna,
CBWA
Zachęta,
Warszawa,
1985
- Polska
awangarda,
Antwerpia,
1985
- Portfolio
– wystawa
artystów
fotografików
Europy
Wschodniej,
Budapeszt,
Nowy
Jork,
1986
- Polska
fotografia
intermedialna
lat
80., BWA
Poznań,
1988
- Biennale
Sztuki,
Sao
Paulo,
1989
- 70
lat
polskiej
fotoawangardy,
Bergkamen,
Rheine
(Niemcy),
1991 (współorganizacja
z
J.
Lewczyńskim)
- 2000
obiektów,
Holandia,
Niemcy,
2000
- udział
w
wystawach
stowarzyszenia
Walbergener
Kreis
w
latach
1998 – 2016
- Niepoprawna
sztuka
peryferii,
nowocześni
z
Koszalina,
Gorzów
Wielkopolski
2011, Słupsk
2013, Świnoujście
2015
- Wand
Wald Wiese, Centrum Sztuki Współczesnej Bentalage, Niemcy 2017
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz