Marek Borowiński, Doktor
kolor, czyli barwy pieniędzy, szczęścia i seksu, Warszawa „Edipresse” 2018
Świat kolorów jest jednym z ważniejszych w życiu
ludzkim. Natura zaskakuje nas bogactwem barw, które od wieków wykorzystywaliśmy
do upiększania naszego otoczenia, rytuałów religijnych, malowania, barwienia
tkanin. Posiadamy niezwykłe zamiłowanie do tworzenie kolorystycznych kodów
kulturowych. Temat niezwykle fascynujący, warty obserwacji, poważnej analizy,
porównań i solidnej rozprawy naukowej, której niestety ciągle brakuje. Miałam
nadzieję, że będę mogła Wam dziś taką pozycję zaproponować, ale niestety zawiodła
ona moje oczekiwania. Byłam zaskoczona, kiedy na rynku wydawniczym zobaczyłam przyciągającą
wzrok pozycję „Doktor kolor, czyli barwy pieniędzy, szczęścia i seksu”. Zdumiało
mnie to, że tak fascynujące zagadnienie, tak niezwykle ważne jest zawarte na
zaledwie 250 stronach. Mimo tego sięgnęłam, ponieważ miałam nadzieję, że będzie
tu więcej konkretów, a mniej wodolejstwa stosowanego we wszystkich poradnikach „jak
żyć długo i szczęśliwie”, w których większość tekstu to opowieść o życiu
autora. Książka kusi stroną wizualną. Okładka wręcz eksploduje od kolorów. A
wszystko estetyczne i przemyślane. I czegoś takiego oczekiwałam w środku.
Częściowo to dostałam, ale tylko i wyłącznie pod kątem strony wizualnej. Merytorycznie
niestety czuję się zawiedziona. Nie znaczy to, że publikacja jest zła. Mogę
śmiało stwierdzić, że jest dobra, a ja oczekiwałam czegoś ekstra z wiedzą
człowieka naprawdę doświadczonego i bawiącego się kolorem, której nie można
znaleźć w Internecie na pierwszym lepszym blogu o psychologii i kolorach.
Marek Borowiński w swojej publikacji „Doktor kolor
czyli barwy pieniędzy, szczęścia i seksu” pozbywa się swoich metodologicznych i
merytorycznych zdolności, które musiał nabyć do obrony pracy doktorskiej i
zabiera nas w świat przetworzonych informacji pozbawionych naukowej analizy.
Dostajemy publikację z wiadomościami, które inteligentny obserwator otoczenia
sam jest w stanie zebrać, a człowiek po studiach taką wiedzę zwykle posiada. Takie
są przynajmniej oczekiwania. Życie jednak pokazuje, że umiejętność
odpowiedniego dobierania barw to bardzo trudna sztuka i niewielu ją posiada. Jednak
nie każdy i właśnie do tych odbiorców jest ta pozycja. Pozwala odnaleźć się w
świecie barw, zrozumieć wiele mechanizmów rządzących przyjętymi kodami
kulturowymi. Do tego pozwala nam zrozumieć nasze upodobania.
Po otwarciu książki wchodzimy w piękny, estetyczny i
jednocześnie uporządkowany świat: od znaczenia poszczególnych kolorów, typów
osobowości, po przybliżenie kolorystyki określonych świąt, akcji
marketingowych.
Marek Borowiński zbiera w całość wszystko to, co
możemy znaleźć w innych, podobnych publikacjach i w Internecie, przez co
czytelnik nie musi sam wyruszać na poszukiwanie wiedzy tylko dostaje je w estetycznej
oprawie. Zdradza tajemnice jak wiele i co kolory mówią o naszej osobowości, w jaki
sposób wpływają na nasze życie, jakie kody kulturowe kolorów ukształtowały się w
naszej świadomości. Zwraca też uwagę na to, co mówi o nas nie tylko wybieranie,
ale też unikanie określonych barw, zachęca do zabawy kolorami, odpowiedniego
dobierania ich do strojów na różne okazje, poszukiwania takich, które sprawią
nam przyjemność, zmotywują do działania, zrelaksują.
„Kolory mają znaczenie zarówno pozytywne, jak i
negatywne. Wiele mówią o każdym z nas. Wskazują na podejście do innych ludzi i
świata, a także opisują stosunek do pracy. Mogą również ujawniać pewne
skłonności oraz wywoływać akceptację danej osoby bądź niechęć do niej”.
Publikacja Marka Borowińskiego „Doktor kolor” to
przede wszystkim uczta dla oka i ściąga dla tych wszystkich, którzy szybko
muszą posiąść ważną wiedzę o barwach, wykorzystaniu ich w promocji, rozwoju
biznesu, kreowania własnego wizerunku na rynku pracy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz