Etykiety

poniedziałek, 18 czerwca 2018

Izabella Klebańska "A kura stroszy pióra"


Po raz kolejny zabieram Was w świat edukacji muzycznej. Zwykle kojarzy nam się on z prywatnymi lekcjami, ślęczeniem nad instrumentem, odpowiednimi szkołami. Zapominamy, że uczenie to nie proces zamknięty w przedszkolnych czy szkolnych murach. Duży wpływ na upodobania naszych dzieci ma ich najbliższe otoczenie: od rodzinnego domu po przedszkole. Rozwijanie wrażliwości na dźwięki powinno współgrać z kształtowaniem innych umiejętności: od słuchowej po ruchową. Do tego muzyka to doskonałe narzędzie wprowadzające dzieci w świat literacki, możliwość przyjemnych ćwiczeń logopedycznych.
Nucenie, śpiewanie, słuchanie dźwięków, poruszanie się w rytm muzyki – to tylko niektóre formy aktywności, jaką możemy zaoferować naszym pociechom lub przedszkolakom w ramach edukacji muzycznej, która przy okazji może rozwijać i inne umiejętności oraz zadbać o jednoczesne wykorzystanie kilku zmysłów. Muzyka nie bez powodu jest jednym z elementów edukacji i terapii. Stare powiedzenie głosi, że muzyka łagodzi obyczaje. Jest w tym tylko częściowa prawda. Muzyka nie tylko wpływa na temperament i nastrój odbiorców, twórców i odtwórców, ale i rozwija wiele umiejętności, przez co zajęcia muzyczne czy muzykoterapia oraz wykorzystanie piosenek w przyswajaniu sobie kolejnych partii materiału jest ważnym są ważnym elementem wychowania pozwalającym nie tylko rozwinąć zmysł słuchu, pozwolić na ujście negatywnych emocji, ale i rozwijających cierpliwość, kreatywność, systematyczność, koncentrację.
W przypadku najmłodszych dzieci trening muzyczny rozwija umiejętność rozpoznawania różnic w barwie pomiędzy fonemami, rozwija koncentrację i zachęca do używania głosu, a przez to lepiej przygotowuje do mówienia, staje się elementem terapii wspomagającej rozwój mowy oraz pozwala na wzbogacanie słownictwa. Wpadające w ucho słowa i dźwięki staną się również ważnym elementem edukacji czytelniczej. Dobrze rozwinięta koncentracja oraz umiejętność odczytywania fonemów przekłada się na zaangażowanie w ćwiczenie czytania, a później poziom czytelnictwa. Zajęcia muzyczne wpływają także na poczucie wspólnoty, własnej wartości, pozwalają na kształtowanie nowych umiejętności oraz ćwiczenie przepony, co przekłada się na poziom dotlenienia mózgu. Z tych powodów muzykoterapia i wykorzystanie muzyki w czasie zwykłych zajęć w przedszkolu oraz w domu ma duże znaczenie w nauce i terapii. Bardzo ważne w takiej zabawie jest używanie piosenek, głosu oraz instrumentów, ćwiczenie oddechu oraz właściwej postawy. Regularne ćwiczenia pomagają na opanowanie rytmu oraz wprawnego posługiwania się instrumentami, co wpływa na poczucie własnej wartości, co z kolei przekłada się na sukcesy w innych dziedzinach.
Wstępem w takiej edukacji zawsze jest poznawanie różnych instrumentów, ich dźwięków i poszukiwanie takiego, na którym dziecko chętnie będzie grało oraz bogatej oferty piosenek dla dzieci. Warto zwrócić uwagę by były to melodie radosne, ponieważ każda melodia wpływają na nasz nastrój, a skoczne rytmy pomagają poprawić humor, wpłynąć na rytm serca, regulują oddech i sprawiają, że łatwiej się uczyć.
W zestawie „A kura stroszy pióra” znajdziemy płytę i książeczkę z tekstami piosenek. Teksty są różnorodne, poruszają bliskie dzieciom tematy, zaczarowują otoczenie, wprowadzają w świat popularnych tekstów literackich oraz uczą wyczucia rymu i rytmu. Piosenki zabierają nas w świat zwierząt (kury, słonia, ośmiornicy, muchy, pszczoły), emocji (złości, radości smutku, strachu), przedmiotów (lustra, balona). Całość bardzo przyjemna w odbiorze i pozwalająca wzbogacić codzienną zabawę oraz naukę. Zestaw na pewno pozwoli urozmaicić zabawę w przedszkolu piosenkami wzbogaconymi specyficznym brzmieniem nadanym im przez artystów z „Piwnicy pod Baranami”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz