Po raz kolejny zabieram Was w świat edukacji
muzycznej. Zwykle kojarzy nam się on z prywatnymi lekcjami, ślęczeniem nad
instrumentem, odpowiednimi szkołami. Zapominamy, że uczenie to nie proces
zamknięty w przedszkolnych czy szkolnych murach. Duży wpływ na upodobania
naszych dzieci ma ich najbliższe otoczenie: od rodzinnego domu po przedszkole.
Rozwijanie wrażliwości na dźwięki powinno współgrać z kształtowaniem innych
umiejętności: od słuchowej po ruchową. Do tego muzyka to doskonałe narzędzie
wprowadzające dzieci w świat literacki, możliwość przyjemnych ćwiczeń
logopedycznych.
Nucenie, śpiewanie, słuchanie dźwięków, poruszanie się
w rytm muzyki – to tylko niektóre formy aktywności, jaką możemy zaoferować
naszym pociechom lub przedszkolakom w ramach edukacji muzycznej, która przy okazji
może rozwijać i inne umiejętności oraz zadbać o jednoczesne wykorzystanie kilku
zmysłów. Muzyka nie bez powodu jest jednym z elementów edukacji i terapii.
Stare powiedzenie głosi, że muzyka łagodzi obyczaje. Jest w tym tylko częściowa
prawda. Muzyka nie tylko wpływa na temperament i nastrój odbiorców, twórców i
odtwórców, ale i rozwija wiele umiejętności, przez co zajęcia muzyczne czy
muzykoterapia oraz wykorzystanie piosenek w przyswajaniu sobie kolejnych partii
materiału jest ważnym są ważnym elementem wychowania pozwalającym nie tylko
rozwinąć zmysł słuchu, pozwolić na ujście negatywnych emocji, ale i
rozwijających cierpliwość, kreatywność, systematyczność, koncentrację.
W przypadku najmłodszych dzieci trening muzyczny
rozwija umiejętność rozpoznawania różnic w barwie pomiędzy fonemami, rozwija
koncentrację i zachęca do używania głosu, a przez to lepiej przygotowuje do
mówienia, staje się elementem terapii wspomagającej rozwój mowy oraz pozwala na
wzbogacanie słownictwa. Wpadające w ucho słowa i dźwięki staną się również
ważnym elementem edukacji czytelniczej. Dobrze rozwinięta koncentracja oraz
umiejętność odczytywania fonemów przekłada się na zaangażowanie w ćwiczenie
czytania, a później poziom czytelnictwa. Zajęcia muzyczne wpływają także na poczucie
wspólnoty, własnej wartości, pozwalają na kształtowanie nowych umiejętności
oraz ćwiczenie przepony, co przekłada się na poziom dotlenienia mózgu. Z tych
powodów muzykoterapia i wykorzystanie muzyki w czasie zwykłych zajęć w
przedszkolu oraz w domu ma duże znaczenie w nauce i terapii. Bardzo ważne w
takiej zabawie jest używanie piosenek, głosu oraz instrumentów, ćwiczenie
oddechu oraz właściwej postawy. Regularne ćwiczenia pomagają na opanowanie
rytmu oraz wprawnego posługiwania się instrumentami, co wpływa na poczucie
własnej wartości, co z kolei przekłada się na sukcesy w innych dziedzinach.
Wstępem w takiej edukacji zawsze jest poznawanie
różnych instrumentów, ich dźwięków i poszukiwanie takiego, na którym dziecko
chętnie będzie grało oraz bogatej oferty piosenek dla dzieci. Warto zwrócić
uwagę by były to melodie radosne, ponieważ każda melodia wpływają na nasz
nastrój, a skoczne rytmy pomagają poprawić humor, wpłynąć na rytm serca,
regulują oddech i sprawiają, że łatwiej się uczyć.
W zestawie „A kura stroszy pióra” znajdziemy płytę i książeczkę
z tekstami piosenek. Teksty są różnorodne, poruszają bliskie dzieciom tematy,
zaczarowują otoczenie, wprowadzają w świat popularnych tekstów literackich oraz
uczą wyczucia rymu i rytmu. Piosenki zabierają nas w świat zwierząt (kury,
słonia, ośmiornicy, muchy, pszczoły), emocji (złości, radości smutku, strachu),
przedmiotów (lustra, balona). Całość bardzo przyjemna w odbiorze i pozwalająca
wzbogacić codzienną zabawę oraz naukę. Zestaw na pewno pozwoli urozmaicić zabawę
w przedszkolu piosenkami wzbogaconymi specyficznym brzmieniem nadanym im przez
artystów z „Piwnicy pod Baranami”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz