Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki
zaprasza na wernisaż wystawy
zaprasza na wernisaż wystawy
CZERWIEŃ ZALEWA KADR.
KAZIMIERZ URBAŃSKI
Kazimierz Urbański, Moto-gaz, 1963, kadr z filmu, dzięki uprzejmości rodziny artysty
w poniedziałek 17 czerwca o godzinie 19.Wystawa ze specjalnym udziałem Wojciecha Bąkowskiego
Eksperymentator
w dziedzinie technik kinematograficznych i pionier edukacji filmowej,
pomysłodawca i założyciel Pracowni Rysunku Filmowego krakowskiej
Akademii Sztuk Pięknych (1957–1972) — pierwszej tego typu placówki na
świecie kształcącej w kierunku animacji w ramach wyższej uczelni
artystycznej.
Kazimierz
Urbański to jedna z kluczowych postaci w historii polskiego filmu
animowanego. Znajomość jego dorobku niesłusznie jednak ogranicza się do
realizacji w zakresie animacji. Wystawa prezentuje zarówno jego
oryginalną twórczość filmową (obejmującą nie tylko filmy animowane, ale i
dokumentalne), jej bliskie relacje z awangardową muzyką tego czasu
(istotnym wątkiem jest współpraca z kompozytorami i dźwiękowcami ze
Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia), jak i różne aspekty ściśle z
nią związanej działalności pedagogicznej. Jego biografia artystyczna
usytuowana zostaje w kontekście polityki kulturalnej PRL-u. Możliwość
realizacji własnych eksperymentów filmowych dawała mu współpraca z
państwowymi wytwórniami filmów dokumentalnych, oświatowych czy animacji
dla dzieci. Urbański działał więc na obszarach przynależących do
peryferii rodzimej produkcji filmowej, w ramach — a jednocześnie „w
poprzek” — państwowych instytucji.
Jego
koncepcja filmu jako „kinoplastyki” — eksperymentu, dla którego polem
poszukiwań i prawdziwą treścią (ukrytą pod fabułą) była „materia w
ruchu” — całkowicie nie mieściła się w ówczesnych strategiach polskiej
kinematografii. Z kolei w realiach krakowskiej ASP połowy lat 50. (gdzie
film i fotografia nie były uważane za pełnoprawną dziedzinę sztuki)
projekt stworzenia pionierskiej jednostki edukacyjnej, w której
przedmiotem nauczania byłby plastyczny eksperyment filmowy, wydawał się
zupełnie nierzeczywisty. Jednak dzięki determinacji Urbańskiego w 1957
udało się założyć, przy Wydziale Scenografii, Pracownię Rysunku
Filmowego. Choć początkowo niepozorna, wpłynęła w poważnym stopniu w
następnym dziesięcioleciu na polskie kino. Co więcej, w wyniku starań
Urbańskiego udało się również doprowadzić do otwarcia w 1966 roku
krakowskiej filii Studia Miniatur Filmowych w Warszawie (działającej
przy PRF), mającej być — według jego założeń — pracownią-laboratorium i
której nadał nieformalną nazwę „tygla laboratoryjnego”.
Artystyczny
dorobek Urbańskiego sytuuje się na pograniczu filmu i sztuki. W Polsce
lat 50. i 60. XX wieku te dwa obszary były od siebie właściwie
odseparowane. To dlatego jego twórczość funkcjonowała na marginesie
polskiego dyskursu filmowego, a jednocześnie zupełnie nie zaistniała w
artystycznym obiegu tego czasu. Jednak jego działalność, która
przygotowała miejsce w polu polskiej animacji dla artystów plastyków i
doprowadziła do jej redefinicji, zmieniła bezpowrotnie ten obraz. Jako
pedagog ukształtował kilka pokoleń twórców animacji w Polsce. W ramach
wystawy prezentowane są wybrane filmy Wojciecha Bąkowskiego, absolwenta
poznańskiej Pracowni Filmu Animowanego, której współzałożycielem był
Kazimierz Urbański.
Wystawie towarzyszy książka Hanny Margolis Animacja w PRL w latach 1957-1968. Ukryty projekt Kazimierza Urbańskiego wydana przez wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
kuratorka: Joanna Kordjak
współpraca merytoryczna: Hanna Margolis
współpraca: Michał Kubiak
współpraca merytoryczna: Hanna Margolis
współpraca: Michał Kubiak
udział specjalny: Wojciech Bąkowski
projekt ekspozycji: Paulina Tyro-Niezgoda
projekt digitalizacyjny w ramach wystawy: Halszka Brzóska, Iga Harasimowicz, Łukasz Janik, Bartłomiej Trzaskowski, Katarzyna Waletko (FINA)
współorganizatorzy wystawy: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny oraz Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz