Chaim Perelman, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja,
tł. Mieczysław Chomicz, Warszawa "PWN" 2002
Argumenty
oparte na strukturze rzeczywistości
Łączenie
przedmiotów w szeroko pojęty związek pozwala przechodzić od tego, co przyjęte
do tego co chcemy, aby zostało przyjęte. W argumentacji szukając związku
przyczynowego można skierować się ku określeniu skutków. Staranna argumentacja
może nadać kierunek poszukiwaniom oraz może służyć przedstawieniu zjawisku.
Zjawiska budzące wiele pytań pozwalają ukierunkować swoje wyjaśnienia.
Argument
pragmatyczny pozwala ocenić działanie na podstawie jego skutków, co sprawia
wrażenie, że wszystkie wartości należą do tego samego porządku. Zdaniem Benthana
jest to jedyny ważny argument. Skutki mogą być zauważone lub przewidziane,
pewne lub domniemane.
Aby ocenić skutek
wynaleziono rachunek utylitarystyczny, który stawia sobie za cel sprowadzenie
zespołu skutków ocenianego działania do rezultatu ilościowego, pozytywnego lub
negatywnego. Nie dotyczy to w sposób konieczny każdego użycia argumentu
pragmatycznego. Interpretowanie jednego zdarzenia na dwa sposoby, sprzyja
powstawaniu efektów stylistycznych. Pewne działania wywołują oczekiwane skutki
jedynie pod warunkiem nietraktowania ich jako środków do celu, jako chwytów.
Przekształcenie środka w cel i celu w środek związane jest z przyznaniem lub
odebraniem im wartości.
Związki następstwa
łączą elementy tej samej natury, a związki współistnienia ustalają więź między
rzeczywistościami różnych poziomów, z których jedna pokazana jest jako wyraz
lub przejaw innej (stosunek między osobą a jej sądami, czynami czy działaniem).
W związkach
następstwa przyczyna zawsze poprzedza skutek, a w przypadku stosunku między osobą
i jej czynami mógł zostać opracowany na dwa sposoby:
-leibnizowski:
monada jest dana od razu jako całość i jej istnienie toczy się w czasie w
sposób określony przez naturę;
-egzystencjalny:
egzystencja poprzedza esencję, a osoba ustanawia się przez swoje czyny.
Wszystko co
wchodzi w zakres struktury osoby traktowane będzie jako istotne i wyposażone w
stabilność, której odmówimy wszystkiemu ci jest akcydentalne i przejściowe. Egzystencjalizm
kładzie nacisk na wolność osoby, jej spontaniczność, zdolność do zmieniania się
i przeobrażania. Tym osoba różni się od przedmiotu. Osoba jest autorem swoich
czynów. Czyny popełnione w przeszłości przynoszą podmiotowi dobrą lub złą
reputację. Znaczenie ma intencja ukryta za czynami. Ona nadaje znaczenie i
doniosłość czynów.
Argument
autorytetu (argumentum ad verecundiam) zwalczano w środowiskach naukowych ze
względu na jego nadużycie, co hamowało postęp. Argument taki jest uzasadniony
jedynie w przypadku braku istnienia dowodów.
Sposobem
argumentacji popieranym w starożytności były ataki ad personam (osobowe, mające na celu wskazanie braku podstaw do
opinii oraz pokazanie wad –również fizycznych - broniącego pewnych racji).
Arystoteles
wyróżnia trzy cechy skutecznej argumentacji:
-ethos oratorie
-logos
-pathos.
Argumentacja
przez przykład. Ilustracja i wzór.
Przejście od
przykładu do uogólnienia, wykorzystywanie archetypu skłaniającego do
uogólnienia pozwala wysunąć wnioski z pojedynczych przykładów.
Jeśli reguła
została wcześniej przyjęta to szczegółowe opowiadanie służy zilustrowaniu
reguły. Spłycenie wzoru powoduje, że staje się on antywzorem naśladowania.
Analogia
i metafora
Analogia różni się
od proporcjonalności czysto matematycznej tym, że nie zakłada równości dwóch
relacji, lecz stwierdza pewne podobieństwo stosunków. Stosuje się do zjawisk,
czynów, którymi rządzą podobne prawa, al. mogą one być odmiennej natury.
Metafora zdaniem
Arystotelesa jest przeniesieniem nazwy jednej rzeczy na inną. Niebezpieczeństwo
używania metafor polega na używaniu ich również do form fantastycznych;
niektóre terminy tracą w ten sposób sens metaforyczny, który staje się ich
sensem potocznym.
Rozszczepienie
pojęć
Praktyka nauk
przyrodniczych postuluje determinizm, a praktyka moralności wolność
odpowiedzialnego za swe działania podmiotu. Kant rozłączył pojecie
rzeczywistości na: fenomenalną (rzeczywistość zjawisk) i noumenalną (przyczynowość,
której podstawą jest wolność; rzeczywistość rzeczy w sobie). Wygląd (rz.
fenomenalna) może czasami być złudzeniami. Filozofowie często operują
przeciwieństwami (parami wzajemnie się uzupełniającymi). W swoich opisach
sygnalizują rozszczepienie rzeczywistości przez stosowanie przeciwnych
przymiotników.
Retoryka jako
chwyt w romantyzmie, lubującym się w szczerości i naturalności, była celem
ataków. Ataki te były skierowane na retorykę formalistyczną, statyczną i
szkolną, ale nie mającą nic wspólnego z retoryką perswazyjną.
Rozciągłość
argumentacji a siła argumentów
Dowodzenie jest
tym lepsze im krótsze i jaśniejsze. Należy zapoznać się nie tylko ze swoimi
racjami, argumentami, ale również rozważyć te, którymi posługuje się
przeciwnik, ponieważ należy być świadomym siły jego argumentacji. Nie należy
przeceniać siły swoich argumentów. Pozorna pochwała środków jakimi posługuje
się przeciwnik sprawiamy wrażenie, że treść niewiele znaczy, że jedyne co
wartościowe to te piękne słowa. Zaklasyfikowanie argumentu do sofizmatów
sprawia, że traci on na wadze. Czasami rezygnacja z argumentu może sprawić
wrażenie dobrej woli wobec przeciwnika.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz