Nowe
media od starych można odróżnić dzięki cyfryzacji, czyli możliwości
zachowania w postaci jednego cyfrowego pliku, który może być kopiowany
bez utraty jakości dzięki ich liczbowej postaci. Cyfryzacja zakłada
utratę informacji i w przeciwieństwie di postaci analogowej, zawiera
skończoną ilość informacji.
Obraz
cyfrowy zawiera coraz większą liczbę szczegółów. Program do obróbki
grafiki Live Picture zamienia obraz składający się z pikseli w zestaw
równań matematycznych. Niektóre techniki komputerowe rezygnują z zapisu
pikselowego na rzecz konstrukcji matematycznych.
Kopiowanie
mediów analogowych powoduje obniżanie jakości, czego nie ma w przypadku
mediów cyfrowych. Dzięki temu pliki graficzne mogą być kopiowane w
nieskończoność.
Pliki
cyfrowe mogą być kompresowane, aby przyspieszyć przesyłanie plików.
Jednak zawsze dzieje się to z pewną stratą danych, czyli utratą jakości
obrazu. Większość obrazów dostępnych w Internecie zostało
skompresowanych, aby ułatwić ich przesyłania. Niedługo jednak, wraz z
postępem komputerowym, nie będzie to konieczne.
„Technologia
komputerowa – teoretycznie – zakłada bezbłędne powielanie danych,
natomiast jej rzeczywiste stosowanie we współczesnym społeczeństwie
charakteryzuje się utratą danych, pogorszeniem jakości i zakłóceniami”[1].
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz