Raquel Medina de Vargas i in., El Greco, tł. Łukasz Szulim, Warszawa “ARKADY” 2014
El Greco (Domenikos
Theotokopoulos) był rewolucjonistą w malarstwie: nienaturalnie wydłużone
postacie oświetlone światłem padającym z konkretnego punktu potęgowały aurę
tajemniczości i wizjonerstwa obecnego w jego sztuce. Tworzył w czasach, w
których wątki religijne i mitologiczne określały wartość dzieła, a klasyczne
proporcje były jedynym właściwym sposobem postrzegania świata. Odejście od
skupienia na idealnym ciele było odważnym posunięciem. Mimo tego, jego
malarstwo obfituje w zapożyczenia od generacji starszych mistrzów pędzla.
Twórczość El Greca była doskonałym przejściem między Tycjanem, Tintorettem a
Diegiem Velazquezem i Bartolomem Murillo.
Książka pod redakcją
profesora historii sztuki na Uniwersytecie Barcelońskim J. R. Triadó Tur oraz
Marii Jesus Diaz to bardzo dobry album wprowadzający do twórczości greckiego
malarza, którego główną twórczość wiąże się z Hiszpanią, a której malarstwo
wywarł wielki wpływ. Album bogaty w reprodukcje dzieł Domenikosa Theotokopoulosa
wzbogacony jest poszukiwaniem korzeni i inspiracji twórcy, którego na nowo
odkryto w XIX wieku, dzięki czemu wywarł wpływ na współczesnych malarzy. Poza
obrazami świętych, scenami z Biblii oraz portretami zamożnych nie zabraknie i „Chłopca
zapalającego świecę” oraz „Bajki”, obrazów, które najlepiej oddają kunszt
malarza.
Książka składa się z
siedmiu części opisujących kolejne etapy życia i twórczości greckiego malarza,
którego drogi zaprowadziły do Toledo, miasta, w którym jego geniusz mógł
osiągnąć swój szczyt.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz