Dopasowywanie elementów do siebie
jest bardzo ważnym ćwiczeniem dla dzieci. Rozwija koncentracje, planowanie
własnych działań, pobudza wyobraźnię przestrzenną i kształtuje umiejętność
projektowania. Dzieci bawiące się w ten sposób między drugim a czwartym rokiem
życia mają lepsze wyniki w szkole, a wszystko przez stymulację mózgu,
wymagającą rozpoznawania kształtów, logicznego myślenia, rozwijania motoryki
małej oraz percepcji ruchów. W ten sposób dziecko rozwija wyobraźnię
przestrzenną mającą duży wpływ na przyszłe umiejętności matematyczne i
techniczne. Przygotowuje również do nauki czytania i pisania dzięki ćwiczeniu
zaangażowania i cierpliwości, umiejętności bardzo przydatnych w szkole. Do tego
budujemy wiarę dziecka w umiejętność rozwijania skomplikowanych problemów
(oczywiście zabawa musi być dopasowana do umiejętności i wieku dziecka), które
sam może kontrolować.
Zabaw z dopasowywaniem
elementów jest obecnie bardzo dużo i już kilkunastomiesięczne dziecko może
ćwiczyć tę umiejętność za pomocą klocków, kształtów, piłeczek. Zaczynamy od
kilku elementów, np. sześciu piłeczek w trzech kolorach lub solidnych puzzli z
niewielką liczbą elementów. Z czasem nasza pociecha będzie mogła bawić się
coraz bardziej skomplikowanymi konstrukcjami.
Bardzo dobrym pomysłem jest
również wprowadzenie do zabawy książeczek z naklejkami, z których może
korzystać już trzylatek. Dziecko ćwiczy wówczas wszystkie powyższe umiejętności
a do tego rozwija swoją precyzję, chwyt pęsetowy. Takie ćwiczenia bardzo dobrze
urozmaicą zabawę.
My uwielbiamy zabawy z naklejkami. Przychodzą nam
zawsze z pomocą, kiedy już córka jest znudzona układaniem kolejnych puzzli. Do
tego naklejki pozwalają nam wprowadzić elementy zabawy, których nie można z
puzzlami. Często zachęcam córkę do pracy przy stoliku przez rozłożenie szablonu
i lekkie przyklejenie naklejki do ubranka tak, aby łatwo mogła odkleić, podbiec
do stolika i przykleić we właściwym miejscu. Ten sposób zachęcania do skupienia
sprawdza nam się zawsze. Później możemy już pracować nad materiałem wymagającym
większej koncentracji.
Bardzo interesującą propozycję takich książeczek
posiada Wydawnictwo AWM. W ostatnim czasie korzystałyśmy z czterech. Każda
skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym.
Pierwsza to wielka przygoda z pojazdami i zawodami, w
których ludzie niosą pomoc. Poza dopasowaniem przedmiotów i poznaniem ich nazw
dziecko znajdzie w niej sporo zabaw z literkami, słowami. Do tego nie zabraknie
również labiryntu pozwalającego na ćwiczenie spostrzegawczości, liczenia
przedmiotów, szeregowania, dopasowania, prostych działań arytmetycznych i
prostych puzzli do wyklejenie. Całość jest bardzo atrakcyjna dla najmłodszych.
Przez różnorodność ćwiczeń zachęca do podejmowania wysiłku.
Kolejna książeczka wprowadza nas w świat liter. „Pierwsze
literki” łączą w sobie zadania polegające na dopasowaniu określonych
przedmiotów z cieniami (wklejenie naklejek w te miejsca) oraz naukę pisania
liter. My naukę zawsze zaczynamy od przyjemnej zabawy z naklejkami. Kiedy
córka dzięki nim jest już skoncentrowana sięgamy po długopis i ćwiczymy
umiejętność pisania. Dzięki takiemu urozmaiceniu i umieszczeniu na jednej
stronie dwóch literek dziecko nie męczy się. Zabawę zaczynałyśmy od wypełnienia
jednej strony. Dzięki przeplataniu ćwiczeń naklejaniem i pisaniem bardzo szybko
przeszłyśmy do wypełniania kartki. W ten bardzo przyjemny sposób dziecko łatwo
przyswoi sobie lub utrwali poznane literki.
„Poznajemy literki. Na wsi” to książeczka pozwalające
przejść na kolejny poziom ćwiczenia pisania, ale znajdziemy w niej również
ćwiczenie z naklejkami. Zadanie dziecka polega na dopasowaniu określonego
przedmiotu do litery.
Bardzo interesującym sposobem rozwijania dziecięcych
umiejętności jest „Małe sudoku”. W książeczce znajdziemy zadania pozwalające na
rozwinięcie logicznego myślenia, spostrzegawczości, umiejętności porównywania,
analizowania rozbudowanych problemów na prostych wzorach. Dzięki temu dziecko w
bardzo łatwy sposób pozna zasady rozwiązywania sudoku oraz będzie lepszym
obserwatorem otoczenia.
Wydawnictwo AWM oferuje bardzo dużo książeczek z
naklejkami. Wszystkie są bardzo przyjazne dla dzieci, przemyślane, pomagają
zachęcić przedszkolaków do rozwiązywania zadań. Ćwiczenia warto rozpocząć od
mniej skomplikowanych (czyli takich, które mają niewiele naklejek) i z czasem
stopniować trudność, aby nauka kojarzyła się naszym pociechom z przyjemną
zabawą.
Ważne jest tu również wspólne rozwiązywanie problemów,
towarzyszenie dziecku. Z wykorzystaniem ćwiczeń z naklejkami uczyłyśmy się
naprzemienności, czyli raz naklejała coś córka, a raz ja. Taka wspólna zabawa
pozwala na rozwijanie bliskich więzi, pozytywnych emocji oraz rozwijać relacje
na całe życie. Wspólna zabawa sprawia, że dzieci są spokojniejsze, a rodzic,
którego mogą naśladować staje się autorytetem. Polecam jako pomoce do nauki i terapii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz