Etykiety

czwartek, 29 września 2016

Zachęta: program filmowy towarzyszący wystawie BOGACTWO

Rusza program filmowy towarzyszący wystawie BOGACTWO
W najbliższy piątek, 30 września, maratonem Tygrysów Europy rozpocznie się program filmowy towarzyszący wystawie Bogactwo.
Oprócz kultowego serialu Jerzego Gruzy w Zachęcie pokażemy filmy dokumentalne poświęcone kontrastom ekonomicznym i społecznym w Stanach Zjednoczonych i Rosji.
30 września (piątek), godzina 20
Tygrysy Europy (odcinki 1–5 z 11), czas 4,15 h
reż. Jerzy Gruza
prod. TVP 1, Polska, 1999
sala kinowa Zachęty
Na nocną „ucztę” serialową zapraszamy z prowiantem;)
Tygrysy Europy to serial inspirowany przełomową dekadą lat dziewięćdziesiątych — czasem transformacji ustrojowej i gospodarczej, kiedy nowe fortuny powstawały równie szybko, jak upadały.
Obnaża kompleksy i ubóstwo intelektualne nowych elit raczkującego kapitalizmu, przedstawiając perypetie nowobogackiej rodziny prowadzącej niejasne interesy. Bohaterowie mieszkają w rezydencji stylizowanej na zamek i żyją w kulcie pieniądza.
Serial zyskał rangę kultowego za sprawą pewnych sprzeczności — mimo słabego scenariusza, przerysowanej gry aktorskiej, drewnianych dialogów i ciężkawego humoru z perspektywy czasu jest spójny stylistycznie, czyli równie przaśny jak to, co obrazuje.
Maraton z Tygrysami Europy to propozycja dla wytrwałych. Dystans, który dzieli nas zarówno od premiery serialu, jak i czasów, o których opowiada, pozwala spojrzeć na wszystko świeżym okiem i śmiać się głównie z zażenowania.
***
„Tygrysy Europy utwierdzają najprostsze prawdy i przypuszczenia — dawni dygnitarze to dzisiejsi bogacze, kto kiedyś był wożony wołgą, teraz jest wożony volvo. Ale równocześnie przyglądają się nadwiślańskiej rzeczywistości bez lęku i uprzedzenia. Nikt nie płacze nad upadkiem inteligenckiego etosu, nad kryzysem wartości. Gruza inaczej niż twórcy wielu filmów z tego okresu nie kopiuje estetyki amerykańskiego kina, nie wywija też bacikiem moralnej wyższości. Patrzy na zgliszcza starego świata i ten nowy, który wygląda jak dres z ortalionu, z ciekawością i na luzie. Inna sprawa, że ten luz jest trochę emerycki: serial niby testuje nową estetykę i nowe patenty — szybki montaż, eklektyczna muzyka — ale efekt jest raczej pocieszny”.
Jakub Socha, Tygrysy
Bogactwo. Wizualne reprezentacje i doświadczenie bogactwa we współczesnej Polsce,
wyd. Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2016
Program filmowy towarzyszący wystawie Bogactwo
Prezentujemy wybór filmów dokumentalnych poruszających problem kontrastów ekonomicznych i społecznych w Stanach Zjednoczonych i Rosji. Filmowcy przyglądają się życiu codziennemu najzamożniejszych amerykańskich rodzin, ale także nierównościom utrwalanym w obecnym systemie ekonomicznym – sytuacja, w której jeden procent mieszkańców ziemi ma dostęp do większości światowych zasobów, jest zagrożeniem dla stabilności demokracji. Przedmiotem ich zainteresowania jest też zagadnienie ostentacji bogactwa, manifestowanego przez wznoszenie i nabywanie kolejnych rezydencji, kolekcjonowanie luksusowych przedmiotów itp. Zjawiska te rezonują na wszystkie warstwy społeczne, tworząc w kapitalistycznym świecie swoistą kulturę zakupów.
11 października (wtorek), godz. 18
Born Rich
reż. Jamie Johnson
Stany Zjednoczone, 2003, 75 min
Film dziedzica fortuny firmy Johnson & Johnson. Portret rówieśników reżysera – dziesięciorga dzieci właścicieli największych firm w Stanach Zjednoczonych, kontrolujących około 40 procent rynku. Wśród nich m.in. rodzina Newhouse’ów, Georgina Bloomberg czy Ivanka Trump. Jamie Johnson jako zaufana osoba z tego kręgu może swobodnie przyglądać się życiu bohaterów z bliska. Film pokazuje ich wzajemne relacje, sposoby spędzania czasu i zwyczaje. Wiele wywiadów to zapis zaskakująco otwartych rozmów.
Film w oryginalnej wersji językowej
Nierówność dla wszystkich (Inequality for All)
reż. Jacob Kornbluth
Stany Zjednoczone, 2013, 89 min
Film Jacoba Kornblutha poświęcony jest przepaści ekonomicznej pomiędzy najbogatszą a najbiedniejszą częścią społeczeństwa w Stanach Zjednoczonych, będącej jednym z największych problemów społecznych tego kraju. Jego bohaterem jest Robert Reich, były sekretarz stanu do spraw pracy w administracji Clintona, profesor uniwersytetu w Berkeley, doradca prezydentów Forda i Cartera. Dokument to wciągająca, pełna anegdot opowieść, która jednak nie napawa optymizmem.

Film w wersji oryginalnej z napisami w języku angielskim dla osób z dysfunkcją słuchu.

18 października (wtorek), godz. 18
Rublowka. Droga do szczęścia (Rubljovka – Straße zur Glücklichkeit)
reż. Irene Langemann
Niemcy, 2007, 94 min
Co łączy Putina ze Stalinem, Chodorkowskiego z Szostakowiczem, a Roztropowicza z Sacharowem? Adres – wszyscy mieszkają lub mieszkali na Rublowce, ulicy cudów łączącej centrum Moskwy z przedmieściem. Do lat osiemdziesiątych była cichym miejscem, gdzie w swoich daczach wypoczywali carowie i zasłużeni Sowieci. Teraz to rewir służb specjalnych, najbardziej strzeżone 30 km w kraju. Drogą suną luksusowe limuzyny, ceny w tym miejscu są tak absurdalne jak wyrastające tam miniatury pałacu Wersalu. Film Irene Langemann pokazuje jaskrawe kontrasty rosyjskiego społeczeństwa: życie codzienne projektantki sobolich futer i babci sprzedającej miotły, zubożałych Romanowów i milionerki poszukującej męża. Dwa światy, w których ten z petrodolarów bezwzględnie pożera ten biedny, rządzą tam prawa narzucone tylko przez jedną ze stron. To społeczny obraz sterowanej demokracji.
Film w wersji oryginalnej z napisami w języku polskim
The One Percent
reż. Jamie Johnson
Stany Zjednoczone, 2006, 80 min
Kolejny film Jamiego Johsona poświęcony jest stale zwiększającej się przepaści pomiędzy najbogatszą elitą a resztą społeczeństwa Stanów Zjednoczonych. Tytuł The One Percent odnosi się do danych statystycznych, które wskazują, że jeden procent amerykańskiego społeczeństwa jest właścicielem 42 procent wszystkich zasobów finansowych tego kraju. Dokument składa się z serii wywiadów z prominentnymi rozmówcami, jak m.in. Bill Gates, Robert Reich – były Sekretarz Stanu do spraw Pracy, Milton Friedman – ekonomista i laureat nagrody Nobla.
25 października (wtorek), godz. 18
Królowa Wersalu (Queen of Versailles)
reż. Lauren Greenfiled
Stany Zjednoczone, Holandia, Dania, Wielka Brytania, 2012, 100 min
Kids + Money
reż. Lauren Greenfield
Stany Zjednoczone, 2008, 32 min
Pokaz filmów dokumentalistki i fotoreporterki Lauren Greenfiled, która od 20 lat zajmuje się badaniem zjawiska American Dream, obrazowaniem bogactwa i analizą kultury nastawionej na konsumpcję – wg reżyserki amerykańskiej normy nabierającej cech kultury globalnej. Filmy Greenfield cechuje uczciwy i pełen sympatii stosunek do filmowanych osób, które stara się nie tylko przedstawić, ale też zrozumieć.
Tytułową Królową Wersalu jest Jackie, żona przedsiębiorcy Davida Siegela, którego firma sprzedaje wakacje w luksusowych hotelach. Ich biznes kwitnie i para jest na samym szczycie finansowej prosperity. Na znak potwierdzenia swojego statusu majątkowego decydują się wybudować dom na wzór francuskiego Wersalu, ale kryzys w 2008 roku doprowadza firmę do bankructwa, a rezydencja nie zostaje ukończona. Dokument rejestruje proces upadku fortuny, ale stanowi również niezwykły portret bohaterów, którzy przełamują wiele stereotypów.
Kids + Money to seria wywiadów na temat pieniędzy, ich roli, znaczenia oraz sposobów ich wydawania wśród nastolatków z Los Angeles. Przedstawia obraz specyficznej kultury, w której liczą się marki posiadanych produktów. „Bogactwo” symbolizowane przez BMW lub torebkę Versace decyduje o statusie posiadacza i relacjach społecznych.
Film oryginalnej w wersji językowej
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz