Rusza program filmowy towarzyszący wystawie BOGACTWO
W najbliższy piątek, 30 września, maratonem Tygrysów Europy rozpocznie się program filmowy towarzyszący wystawie Bogactwo.
Oprócz kultowego serialu Jerzego Gruzy w Zachęcie pokażemy filmy dokumentalne poświęcone kontrastom ekonomicznym i społecznym w Stanach Zjednoczonych i Rosji.
Oprócz kultowego serialu Jerzego Gruzy w Zachęcie pokażemy filmy dokumentalne poświęcone kontrastom ekonomicznym i społecznym w Stanach Zjednoczonych i Rosji.
30 września (piątek), godzina 20
Tygrysy Europy (odcinki 1–5 z 11), czas 4,15 h
reż. Jerzy Gruza
prod. TVP 1, Polska, 1999
reż. Jerzy Gruza
prod. TVP 1, Polska, 1999
sala kinowa Zachęty
Na nocną „ucztę” serialową zapraszamy z prowiantem;)
Na nocną „ucztę” serialową zapraszamy z prowiantem;)
Tygrysy Europy
to serial inspirowany przełomową dekadą lat dziewięćdziesiątych —
czasem transformacji ustrojowej i gospodarczej, kiedy nowe fortuny
powstawały równie szybko, jak upadały.
Obnaża kompleksy i ubóstwo intelektualne nowych elit raczkującego kapitalizmu, przedstawiając perypetie nowobogackiej rodziny prowadzącej niejasne interesy. Bohaterowie mieszkają w rezydencji stylizowanej na zamek i żyją w kulcie pieniądza.
Serial zyskał rangę kultowego za sprawą pewnych sprzeczności — mimo słabego scenariusza, przerysowanej gry aktorskiej, drewnianych dialogów i ciężkawego humoru z perspektywy czasu jest spójny stylistycznie, czyli równie przaśny jak to, co obrazuje.
Maraton z Tygrysami Europy to propozycja dla wytrwałych. Dystans, który dzieli nas zarówno od premiery serialu, jak i czasów, o których opowiada, pozwala spojrzeć na wszystko świeżym okiem i śmiać się głównie z zażenowania.
Obnaża kompleksy i ubóstwo intelektualne nowych elit raczkującego kapitalizmu, przedstawiając perypetie nowobogackiej rodziny prowadzącej niejasne interesy. Bohaterowie mieszkają w rezydencji stylizowanej na zamek i żyją w kulcie pieniądza.
Serial zyskał rangę kultowego za sprawą pewnych sprzeczności — mimo słabego scenariusza, przerysowanej gry aktorskiej, drewnianych dialogów i ciężkawego humoru z perspektywy czasu jest spójny stylistycznie, czyli równie przaśny jak to, co obrazuje.
Maraton z Tygrysami Europy to propozycja dla wytrwałych. Dystans, który dzieli nas zarówno od premiery serialu, jak i czasów, o których opowiada, pozwala spojrzeć na wszystko świeżym okiem i śmiać się głównie z zażenowania.
***
„Tygrysy Europy
utwierdzają najprostsze prawdy i przypuszczenia — dawni dygnitarze to
dzisiejsi bogacze, kto kiedyś był wożony wołgą, teraz jest wożony volvo.
Ale równocześnie przyglądają się nadwiślańskiej rzeczywistości bez lęku
i uprzedzenia. Nikt nie płacze nad upadkiem inteligenckiego etosu, nad
kryzysem wartości. Gruza inaczej niż twórcy wielu filmów z tego okresu
nie kopiuje estetyki amerykańskiego kina, nie wywija też bacikiem
moralnej wyższości. Patrzy na zgliszcza starego świata i ten nowy, który
wygląda jak dres z ortalionu, z ciekawością i na luzie. Inna sprawa, że
ten luz jest trochę emerycki: serial niby testuje nową estetykę i nowe
patenty — szybki montaż, eklektyczna muzyka — ale efekt jest raczej
pocieszny”.
Jakub Socha, Tygrysy
Bogactwo. Wizualne reprezentacje i doświadczenie bogactwa we współczesnej Polsce,
wyd. Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2016
Bogactwo. Wizualne reprezentacje i doświadczenie bogactwa we współczesnej Polsce,
wyd. Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2016
Program filmowy towarzyszący
wystawie Bogactwo
Prezentujemy wybór filmów dokumentalnych poruszających problem kontrastów
ekonomicznych i społecznych w Stanach Zjednoczonych i Rosji. Filmowcy
przyglądają się życiu codziennemu najzamożniejszych amerykańskich rodzin, ale
także nierównościom utrwalanym w obecnym systemie ekonomicznym – sytuacja, w
której jeden procent mieszkańców ziemi ma dostęp do większości światowych
zasobów, jest zagrożeniem dla stabilności demokracji. Przedmiotem ich zainteresowania
jest też zagadnienie ostentacji bogactwa, manifestowanego przez wznoszenie i
nabywanie kolejnych rezydencji, kolekcjonowanie luksusowych przedmiotów itp. Zjawiska
te rezonują na wszystkie warstwy społeczne, tworząc w kapitalistycznym świecie
swoistą kulturę zakupów.
11 października (wtorek), godz. 18
Born Rich
reż. Jamie Johnson
Stany Zjednoczone, 2003, 75 min
Film dziedzica fortuny firmy Johnson & Johnson. Portret rówieśników
reżysera – dziesięciorga dzieci właścicieli największych firm w Stanach Zjednoczonych,
kontrolujących około 40 procent rynku. Wśród nich m.in. rodzina Newhouse’ów, Georgina
Bloomberg czy Ivanka Trump. Jamie Johnson jako zaufana osoba z tego kręgu może swobodnie
przyglądać się życiu bohaterów z bliska. Film pokazuje ich wzajemne relacje, sposoby
spędzania czasu i zwyczaje. Wiele wywiadów to zapis zaskakująco otwartych
rozmów.
Film w oryginalnej wersji językowej
Nierówność dla wszystkich (Inequality
for All)
reż. Jacob Kornbluth
Stany Zjednoczone, 2013, 89 min
Film Jacoba Kornblutha poświęcony jest przepaści ekonomicznej pomiędzy
najbogatszą a najbiedniejszą częścią społeczeństwa w Stanach Zjednoczonych,
będącej jednym z największych problemów społecznych tego kraju. Jego bohaterem
jest Robert Reich, były sekretarz stanu do spraw pracy w administracji
Clintona, profesor uniwersytetu w Berkeley, doradca prezydentów Forda i Cartera.
Dokument to wciągająca, pełna anegdot opowieść, która jednak nie napawa
optymizmem.
Film w wersji oryginalnej z napisami w języku angielskim dla osób z
dysfunkcją słuchu.
18 października (wtorek), godz. 18
Rublowka. Droga do szczęścia (Rubljovka – Straße zur Glücklichkeit)
reż. Irene Langemann
Niemcy, 2007, 94 min
Co łączy Putina ze Stalinem, Chodorkowskiego z Szostakowiczem, a Roztropowicza
z Sacharowem? Adres – wszyscy mieszkają lub mieszkali na Rublowce, ulicy cudów
łączącej centrum Moskwy z przedmieściem. Do lat osiemdziesiątych była cichym
miejscem, gdzie w swoich daczach wypoczywali carowie i zasłużeni Sowieci. Teraz
to rewir służb specjalnych, najbardziej strzeżone 30 km w kraju. Drogą suną
luksusowe limuzyny, ceny w tym miejscu są tak absurdalne jak wyrastające tam miniatury
pałacu Wersalu. Film Irene Langemann pokazuje jaskrawe kontrasty rosyjskiego
społeczeństwa: życie codzienne projektantki sobolich futer i babci sprzedającej
miotły, zubożałych Romanowów i milionerki poszukującej męża. Dwa światy, w
których ten z petrodolarów bezwzględnie pożera ten biedny, rządzą tam prawa
narzucone tylko przez jedną ze stron. To społeczny obraz sterowanej demokracji.
Film w wersji oryginalnej z napisami w języku polskim
The One Percent
reż. Jamie Johnson
Stany Zjednoczone, 2006, 80 min
Kolejny film Jamiego Johsona poświęcony jest stale zwiększającej się
przepaści pomiędzy najbogatszą elitą a resztą społeczeństwa Stanów
Zjednoczonych. Tytuł The One Percent
odnosi się do danych statystycznych, które wskazują, że jeden procent
amerykańskiego społeczeństwa jest właścicielem 42 procent wszystkich zasobów
finansowych tego kraju. Dokument składa się z serii wywiadów z prominentnymi
rozmówcami, jak m.in. Bill Gates, Robert Reich – były Sekretarz Stanu do spraw
Pracy, Milton Friedman – ekonomista i laureat nagrody Nobla.
25 października (wtorek), godz. 18
Królowa Wersalu (Queen
of Versailles)
reż. Lauren
Greenfiled
Stany Zjednoczone, Holandia, Dania, Wielka Brytania, 2012, 100 min
Kids + Money
reż. Lauren Greenfield
Stany Zjednoczone, 2008,
32 min
Pokaz filmów dokumentalistki i fotoreporterki Lauren Greenfiled, która od
20 lat zajmuje się badaniem zjawiska American
Dream, obrazowaniem bogactwa i analizą kultury nastawionej na konsumpcję – wg
reżyserki amerykańskiej normy nabierającej cech kultury globalnej. Filmy
Greenfield cechuje uczciwy i pełen sympatii stosunek do filmowanych osób, które
stara się nie tylko przedstawić, ale też zrozumieć.
Tytułową Królową Wersalu jest
Jackie, żona przedsiębiorcy Davida Siegela, którego firma sprzedaje wakacje w
luksusowych hotelach. Ich biznes kwitnie i para jest na samym szczycie finansowej
prosperity. Na znak potwierdzenia swojego statusu majątkowego decydują się wybudować
dom na wzór francuskiego Wersalu, ale kryzys w 2008 roku doprowadza firmę do
bankructwa, a rezydencja nie zostaje ukończona. Dokument rejestruje proces
upadku fortuny, ale stanowi również niezwykły portret bohaterów, którzy przełamują
wiele stereotypów.
Kids + Money to seria wywiadów
na temat pieniędzy, ich roli, znaczenia oraz sposobów ich wydawania wśród
nastolatków z Los Angeles. Przedstawia obraz specyficznej kultury, w której
liczą się marki posiadanych produktów. „Bogactwo” symbolizowane przez BMW lub
torebkę Versace decyduje o statusie posiadacza i relacjach społecznych.
Film oryginalnej w wersji językowej
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz