Dołączamy do Europy?
Zgodnie z nowelizacją ustawy
o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, zwaną też dużą ustawą
podręcznikową, która weszła w życie 8 lipca tego roku, obowiązek wyposażenia
szkół podstawowych w podręczniki do zajęć z zakresu kształcenia
polonistycznego, matematycznego, przyrodniczego i społecznego w klasach I–III
szkoły podstawowej spoczywa na Ministerstwie Edukacji. Podręczniki stają się własnością organu prowadzącego
szkołę - mają być gromadzone w bibliotekach szkolnych i wypożyczane uczniom co
najmniej trzech kolejnych roczników. Równocześnie samorządy mają otrzymać z
budżetu państwa dotacje celowe, umożliwiające zakup przez organa prowadzące szkoły
podstawowe i gimnazja. Dotacje celowe będą, tak jak i bezpłatny elementarz,
wprowadzane stopniowo. W ten sposób od roku 2017 rodzice
wszystkich uczniów szkół podstawowych i gimnazjów nie będą ponosili kosztów zakupu podręczników, także
podręczników do nauki języka obcego, zeszytów ćwiczeń czy innych materiałów
edukacyjnych. Komplet podręczników ma służyć w szkole przez co
najmniej trzy lata.
Grecja, czyli co nas kręci
Model przyjęty w Polsce
jest najbliższy rozwiązaniom greckim. W Grecji, zgodnie z ustawą z 2011 roku,
za publikację podręczników odpowiada Instytut Informatyki i Prasy – Diofantus,
za treść materiałów dydaktycznych - Instytut Polityki Oświatowej, podległy
Ministerstwu Edukacji i Ministerstwu Kultury. Obowiązuje jeden zestaw
podstawowych materiałów edukacyjnych, z wyjątkiem podręczników do nauczania
języków obcych, ale muszą się one jednak znajdować na ministerialnej liście.
Tym samym uczniowie w szkołach publicznych dostają książki za darmo (płacą
jedynie rodzice uczniów ze szkół prywatnych), a wszystkie koszty przygotowania
podręczników ponosi państwo. To rozwiązanie budzi wiele wątpliwości wśród
ekspertów Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (ang. Organisation for
Economic Cooperation and Development), bazujących na testach PISA (Programu
Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów - Programme for International Student
Assessment). Powołuje się na nie Jarosław Matuszewski, przewodniczący Sekcji
Wydawców Edukacyjnych PIK, odnosząc się do sytuacji edukacyjnej w Grecji:
„(...) model jednego państwowego podręcznika doprowadził do ogromnych różnic w
jakości kształcenia w publicznym i prywatnym systemie edukacji, oczywiście na
niekorzyść tego pierwszego.”
Zdaniem Jarosława
Matuszewskiego model jednego podręcznika nie sprawdził się także na Węgrzech,
gdzie wywołał protesty społeczne. (na
podstawie www.pik.org.pl )
Także w Islandii koszt
przygotowania podręczników ponosi państwo. Obowiązek ich publikacji spoczywa na
Narodowym Centrum Materiałów Edukacyjnych, które podlega Ministerstwu Edukacji,
Nauki i Kultury. Treści podręczników muszą być zgodne z programem nauczania
opracowanym przez ministerstwo.
Do krajów, w których
obowiązują rządowe podręczniki należą również, prócz wymienionych Grecji i
Islandii, także Węgry, Ukraina i Rosja.
Bezpłatne podręczniki –
czy ktoś jest przeciw?
Kontrowersje budzi więc
pomysł rządowego podręcznika. Idea podręcznika bezpłatnego jest natomiast
popierana przez wszystkie środowiska. Piotr Dobrołęcki z Polskiej Izby Książki
tak mówił dla Polskiego Radia:„Muszę wyraźnie podkreślić, że nikt nie podważa
zasady bezpłatnego podręcznika. Dzieci w szkołach dostają darmowe książki w
niemal całej Europie i nikt tego nie kwestionuje. Ale jest to realizowane w
inny sposób. Ministerstwa lub władze samorządowe ogłaszają konkurs, do którego
zgłaszają się wyspecjalizowani wydawcy, a nie przygotowują coś sami ad hoc”.
Jak to robią inni
W większości krajów
europejskich podręczniki na poziomie szkolnictwa obowiązkowego są bezpłatne –
uczniowie otrzymują darmowe podręczniki lub je wypożyczają. W niektórych z nich,
jak np. w Austrii, Belgii, na Cyprze, w Danii, Finlandii, Francji, Grecji,
Holandii, Islandii, Łotwie, Malcie, Słowacji, Szwecji, Turcji, Wielkiej
Brytanii podręczniki zapewnia szkoła. We Włoszech i w Czechach podręczniki do
szkoły podstawowej finansuje państwo, ale już do szkół średnich - rodzice. W
Chorwacji koszty związane z zapewnieniem uczniom podręczników rozkładają się
pomiędzy szkołę i rodziców. W Niemczech, w zależności od landu, rodzice
pokrywają od 1/5 do 1/3 kosztu podręczników. W Irlandii w większości szkół
dzieci za podręczniki płacą. Także w Hiszpanii, z wyjątkiem środowisk ubogich,
koszt zakupu podręczników ponoszą rodzice. Niektóre państwa zapewniają nie
tylko bezpłatne podręczniki, ale także bezpłatnie przybory szkolne. Wspierają
też gorzej sytuowanych rodziców, finansując np. zakup mundurków szkolnych,
pomocy i artykułów szkolnych.
Anglia, Irlandia Północna
i Walia
W Anglii, Irlandii
Północnej i Walii uczniowie w szkołach publicznych mają zapewnione bezpłatne
podręczniki i ćwiczenia. Wspomniane pomoce dydaktyczne są własnością szkoły i
zostają wypożyczone na czas roku szkolnego. Wyboru podręcznika dokonują
nauczyciele, odnosząc się do jego zgodności z obowiązującą podstawą programową
oraz ze standardami egzaminacyjnymi. Ich decyzja musi zyskać akceptację
nauczyciela-koordynatora danego zespołu przedmiotowego oraz dyrektora szkoły.
Ministerstwo nie ingeruje w treść podręczników.
Belgia francuskojęzyczna
W Belgii nie istnieje
lista obowiązujących podręczników. Decyzję o wyborze podejmuje szkoła, kierując
się między innymi ich zgodnością z podstawą programową. Szkoła, która decyduje
się na zakup wytypowanej przez ministerstwo publikacji, uzyskuje zwrot kosztów
od państwa. Uczniowie szkół publicznych otrzymują podręczniki bezpłatnie.
Francja
We Francji podręczniki
zapewnia szkoła. Rodzice płacą jedynie za ćwiczenia i artykuły szkolne. Rodziny
uboższe mogą liczyć na zapomogę z początkiem roku szkolnego. „Kwota zależy od
wieku dziecka. 356 euro państwo przyznaje na dziecko w wieku od 6 do 10 lat,
375 euro - dla uczniów w wieku 11-14 lat, a 388 euro - od 15 do 18 lat. Jeśli
chodzi o koszty, to wychodzi mniej więcej 122 euro w szkole podstawowej i 580
euro w liceum. Czyli w podstawówce można wykorzystać dodatkowe pieniądze np. na
dodatkowe zajęcia dla dzieci” - podkreśla Virginie Wojtkowski, mieszkanka
Francji. (na podstawie: http://www.dziennikbaltycki.pl)
Chorwacja
W Chorwacji podręczniki
finansują zarówno rodzice, jak i państwo (podręczniki do nauki języka
chorwackiego, matematyki, języków obcych w niższych klasach szkoły podstawowej
i do nauki języków obcych w wyższych klasach szkoły podstawowej). Szkoły
wybierają podręczniki z listy dopuszczonych przez ministerstwo do użytku
szkolnego. Na podstawie informacji zebranych od szkół ministerstwo negocjuje
cenę z wydawcami.
Cypr
Na Cyprze uczniowie szkół
publicznych otrzymują na czas roku szkolnego bezpłatne podręczniki, finansowane
przez państwo. Dodatkowo dzieci uczęszczające do szkół podstawowych mają
zagwarantowany darmowy zestaw artykułów papierniczych. Treść podręczników opracowują
nauczyciele i wykładowcy akademiccy z Ośrodka ds. Programów Szkolnych,
funkcjonujący przy Instytucie Pedagogiki. Podręczniki zatwierdzają do użytku w
szkole inspektorzy i komisja pod nadzorem Ministerstwa Edukacji i Kultury,
biorąc pod uwagę zawartość merytoryczną, szatę graficzną poziom trudności oraz
cenę. W przypadku większości przedmiotów używany jest wskazany przez
ministerstwo jeden podstawowy podręcznik, ale nauczyciele mają prawo do
używania dowolnych pomocy naukowych spełniających wymagania podstawy
programowej.
Czechy
W Czechach uczniowie
szkoły podstawowej wypożyczają na okres roku szkolnego podręczniki z
biblioteki. Zwracają je przed wakacjami, z wyjątkiem uczniów z klasy pierwszej,
którzy dostają je na własność. Obowiązek zakupu ćwiczeń spoczywa na rodzicach.
Każdy podręcznik ma być maksymalnie długo używany – aż do zniszczenia. Podręczniki
są przygotowywane przez niezależne wydawnictwa w oparciu o podstawę programową
przygotowaną przez ministerstwo, obowiązujące ustawy o szkolnictwie, inne
regulacje prawne. Każda szkoła dokonuje własnego wyboru podręczników,
najczęściej z listy podręczników zaakceptowanych do użytku w szkole, drukowanej
w biuletynie Ministerstwa Szkolnictwa, Młodzieży i Sportu. Koszty nabycia
podręczników pokrywane są zazwyczaj z budżetu państwa. W przypadku dzieci
uczęszczających do szkół średnich (po zakończeniu obowiązku nauki) wszelkie
wydatki związane z kupnem podręczników, z wyjątkiem niepełnosprawnych i gorzej
sytuowanych uczniów, ponoszą rodzice.
Finlandia
W Finlandii szkoły są
odpowiedzialne za zapewnienie podręczników uczniom tzw. długiej szkoły
podstawowej obejmującej też szkołę średnią I stopnia. Rodzice nie ponoszą
kosztów zakupu podręczników i materiałów papierniczych. O wyborze podręcznika
decyduje nauczyciel, kierując się jego zgodnością z wytycznymi szkoły, podstawą
programową i obowiązującym ustawodawstwem. Publikacją podręczników zajmują się
niezależne wydawnictwa. Za zawartość merytoryczną odpowiedzialni są eksperci z
zakresu różnych dziedzin nauki współpracujący z poszczególnymi wydawcami, nie
zaś ministerstwo.
Hiszpania
W Hiszpanii najczęściej
koszy zakupu podręczników ponoszą rodzice. W przypadku np. Madrytu uczniowie pochodzący z rodzin
społecznie i ekonomicznie defaworyzowanych obejmowani są szkolnym programem
wypożyczania materiałów edukacyjnych. W Hiszpanii nie funkcjonują listy
podręczników rekomendowanych przez ministerstwo: wybór materiałów edukacyjnych,
spełniających wymagania podstawy programowej, należy do szkoły. W wielu
placówkach podręczniki - nie będące obowiązkową pomocą naukową - nie są stosowane.
Holandia
W Holandii to szkoła podstawowa i średnia
zapewnia podręczniki, decydując, czy otrzymują one je na własność czy tylko na
czas roku szkolnego. Szkoła również samodzielnie dobiera zestawy podręczników,
często opierając się na decyzji nauczycieli. Podręczniki publikują niezależne
wydawnictwa, wykorzystujące różne metody nauczania i tym samym odpowiadające za
ich wartość merytoryczną.
Niemcy
W
Niemczech, niemal we wszystkich landach, rodzice pokrywają od jednej piątej do
jednej trzeciej kosztu zakupu podręczników. Płacą także za wszelkie pomoce
naukowe, jak atlasy, tabele matematyczne, zeszyty do ćwiczeń, słowniki czy
szkolne lektury. Janusz, Polak od 15 lat mieszkający pod Kolonią, mówi:
„Rodzice kupują tylko ćwiczenia, ale te nie są drogie. Na przykład w tym roku
za ćwiczenia do gimnazjum mój kolega zapłacił 22 euro, podczas gdy stawka
minimalna pracy za godzinę to 12,5 euro. Dodatkowo, jeśli uczeń uzna, że
podręcznik jest już zbyt stary i zniszczony, zgłasza to i szkoła kupuje nowy”.
(www.dziennikbaltycki.pl)
W Bawarii uczniowie publicznych szkół
wszystkich stopni korzystają z podręczników wypożyczonych za darmo na czas roku
szkolnego. W Berlinie natomiast rodzice muszą partycypować w kosztach podręczników do wysokości 100 euro rocznie. W
Dolnej Saksonii uczniowie wypożyczają podręczniki odpłatnie za jedną trzecią
ceny w porównaniu z ceną w księgarni. W wszystkich landach istnieje rozbudowany
system socjalny wspierający rodziców gorzej sytuowanych, bezrobotnych,
otrzymujących pomoc społeczną bądź cudzoziemców ubiegającymi się o azyl. W
Niemczech wyboru podręczników dokonuje szkoła spośród zatwierdzonych do użytku
przez Ministerstwa Edukacji poszczególnych landów. W podjęciu decyzji
dyrektorowi pomaga zazwyczaj grupa nauczycieli przedmiotu. Najczęściej jeden
podręcznik używany jest przez 4-5 lat.
Norwegia
W
Norwegii szkoły udostępniają uczniom za darmo podręczniki lub potrzebne do
nauki materiały w formie cyfrowej.
Słowacja
Na
Słowacji podręczniki i zeszyty ćwiczeń są finansowane przez państwo, które też
je wybiera podczas przetargu – komisja określa wymagania, a następnie ocenia
oferty wydawców, wybierając najlepszą. Stąd też w większości przypadków
nauczyciele mają do dyspozycji jeden podręcznik dopuszczony do użytku przez
Ministerstwo Edukacji.
Szwecja
W Szwecji uczniowie
szkoły podstawowej korzystają z wypożyczonych ze szkolnej biblioteki
podręczników nieodpłatnie. Szkoła zapewnia im także darmowo pomoce naukowe,
wypożycza laptopy lub tablety, gwarantuje bezpłatny posiłek oraz, w przypadku
dużych odległości, transport. Szkoła też dokonuje wyboru podręczników spośród
tych, które spełniają kryteria określone przez ministerstwo.
Włochy
We Włoszech darmowe
podręczniki otrzymują uczniowie szkoły podstawowej, która trwa pięć lat. Za
książki uzupełniające płacą rodzice. W starszych klasach koszt zakupu
podręczników spoczywa na rodzicach. We Włoszech nie ustają narzekania na
wysokie ceny podręczników - komplet kosztuje tu około 200 euro. O doborze
podręczników decyduje nauczyciel, korzystający z listy zatwierdzonej przez
Ministerstwo Edukacji, które też co roku ustala zakres cen
podręczników oraz narzuca limit wydatków na pełen zestaw książek.
(na
podstawie: analiz BAS, publikacji "Podręczniki szkolne w Europie"
raportu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji i unijnej Eurydice)
Podsumowując to krótkie zestawienie
W większości krajów europejskich przygotowaniem
podręcznika zajmują się specjalistyczne wydawnictwa. Modele finansowania
podręczników szkolnych są natomiast różne.
W krajach takich, jak
Anglia, Cypr, Czechy, Holandia, Łotwa, Słowacja, Szwecja, Norwegia, Turcja,
Włochy (tylko w szkole podstawowej) uczniowie wypożyczają podręczniki od szkoły
nieodpłatnie.
W Austrii, Belgii, Danii,
Finlandii, Francji, Grecji, Islandii, Malcie otrzymują je za darmo na własność.
W Hiszpanii, Niemczech,
Słowenii państwo partycypuje w kosztach zakupu podręczników.
Rodzice płacą za
podręczniki w Irlandii (ale 76 proc. szkół podstawowych i 44 proc.
ponadpodstawowych oferuje wypożyczenie), w Portugalii, we Włoszech (w gimnazjach
i liceach).
(na podstawie: Aleksandra Pezda, Sprawdź, gdzie dają podręczniki za darmo, Gazeta Wyborcza, 16.01.2014)
(na podstawie: Aleksandra Pezda, Sprawdź, gdzie dają podręczniki za darmo, Gazeta Wyborcza, 16.01.2014)
My zawsze mamy własne genialnie pomysły. Nie podoba mi się idea jednego podręcznika, bo to jak cofanie się w tył, ale też wkurza mnie to, że co roku muszę wydawać krocie na zakup podręczników, a szkoła ma niestety wymagania. Ja rozumiem ćwiczenia do polskiego, matematyki ale do muzyki, plastyki, techniki? Kiedyś wystarczył podręcznik i zeszyt i człowiek się nauczył . Ba, nawet w przedszkolu szczęka mi odpadła kiedy w pierwszej grupie dla 3- latki musiałam zestaw za prawie 60 zł nabyć
OdpowiedzUsuń